På vems villkor?

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2007-10-07 15:58:00
Yngve K
Ursprungligen var muslimerna toleranta mot bokens folk, judarna och de kristna och intoleranta mot ateister, avfällingar och homosexuella. Det var främst efter Israels grundande 1948 som man började bli intoleranta. Safalisterna som vill återgå till förhållandena under kalifatet för 1400 år sedan kan inte sin historia. Under tiden för detta rådde religionsfrihet något som dessa kretsar är fjärran från.
Inlägg #42: Postat: 2007-10-07 16:21:00
Yngve K
Janne 37/ Jag har aldrig förstått vad det var för skillnad mellan att skicka värnpliktiga att dö framför kulsprutorna i första världskriget och att låta människor dö i gaskamrarna. Värnplikten var till för att värna landet, inte att attackera andra länders befolkning.Varför fördömer man inte första världskriget krigsgalenskap lika mycket som förintelsen under andra världskriget? Det var ingen skillnad för dem som drabbades.
Inlägg #43: Postat: 2007-10-07 18:47:00
Yngve K
Uno/ Jag känner igen:" Hedra din fader och moder för det må gå dig väl i alla dina livsdagar." Och" vörda dem och hava dem för ögonen". Däremot hörde jag inget om att inte" förtörna Herrarna". Det var inte lämpligt att tala om Herrar ibland självägande bönder som var måna om sin värdighet och också arbetarna i samhällena höll på den.
Inlägg #44: Postat: 2007-10-07 18:51:00
Janne B
Yngve/ Jag ser din fråga först nu, har gvetvis inget bra svar. Men låt mig fundera så kanske jag kommer på ngt litet i vart fall.?Gas användes ju under första v-kriget....
Inlägg #45: Postat: 2007-10-07 18:56:00
Yngve K
Det närmaste jag kommer Herre politiskt var väl kommunfullmäktiges ordförande men han hade sitt kontor i bostaden.Jag var där för att få ett intyg när jag skulle gå i folkhögskola. Jag träffade också dem som ägde företagen i trakten men de uppträdde inte heller som Herrar.
Inlägg #46: Postat: 2007-10-07 20:34:00
Janne B
45 Kan Ni yngre ens tänka er att för att få gå på folkhögskola så skulle kommunen intyga att man var nykter,ksötsam,flitig och hade läshuvud...ungefär. / Jag minns det Yngve. Jag gick till Riksbanken med ett sådant papper för att få ut mitt första studileån.
Inlägg #47: Postat: 2007-10-07 23:46:00
Uno Hansson
43/ Luthers förklaringar till budorden skulle vi lära oss utantill när jag läste till konfirmation. Och förklaringen till fjärde budet minns jag ordagrant fortfarande. Några år därefter så diskuterade jag det horribla med att ha våra Herrar för ögonen Storebror ser dig och hur denna troligen undermedvetna underdånighet sannolikt underlättade för Hitler, men det var då ingen annan som ville se det så.
Inlägg #48: Postat: 2007-10-08 00:56:00
Janne B
Unu/ Nu har jag sovit en stund. Men jag har ofta tyckt att i de katolska länderna har det ofta uppstått diktaturer men mera sällan i protestantiska länder. Jag menar att detta beror på att KKär auktoritär och hirarkisk. Låt oss funderapå detta!
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...