På vems villkor?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2007-10-06 10:24:00
Janne B
Yngve....kommer du med mera här tro....
Inlägg #22: Postat: 2007-10-06 10:26:00
Yngve K
forts."Likaledes ock en levit när denne kom till stället och fick se honom gick han förbi.Men en samarit som färdades samma väg kom också dit och när denne fick se honom ömkade han sig över honom och gick fram till honom och göt olja och vin i hans sår och förband honom. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna och förde honom till ett härbärge och skötte honom."
Inlägg #23: Postat: 2007-10-06 10:31:00
Janne B
16 Gunnar skriver//Ute i Europa är intresset för religion och existensiella frågor på starkt uppgående! I Sverige har vi koncentrerat oss på dataspel såg jag från någon varumässa nyss.// Ja så är det. Det pågår enormt stora kristna väckelser i Sydkorea. Japan, sannolikt i Kina. De lägsta kasterna i Indien söker sig till Jesus.
Inlägg #24: Postat: 2007-10-06 10:31:00
Janne B
I tusen samhällen i Sydamerika är Pingströrelsen på stark frammarsch med ett socialt evangelium. I Ryssland motarbetas evangeliska kyrkor intensivt vilket tyder på att de har framgång.Flera svenska församlingar hjälper till att bygga upp kyrkor igen i Baltikum. Så ungefär ser det ut!
Inlägg #25: Postat: 2007-10-06 10:37:00
Joakim Steneberg
Kommer det att kunna rädda världen Janne? Med tanke på t.ex. den kristna högern i USA..? Eller tycker du att jag här drar generella slutsatser?
Inlägg #26: Postat: 2007-10-06 10:40:00
Yngve K
forts,"Morgonen därefter tog han fram två silverpenningar och gav dem åt värden och sade:" Sköt honom och vad du mer kostar på honom skall jag betala dig när jag kommer tillbaka. Vilken av dessa tre hava visat sig vara mannens nästa som hade fallit i rövarhänder? Han svarade:" Den som visade honom barmhärtighet."Då svarade Jesus till honom:"Gå du och gör sammalunda."
Inlägg #27: Postat: 2007-10-06 10:47:00
Janne B
DET var tämligen tufft av Jesus från Gallileén, att stå bland rättrogna judar och kritisera deras präster och leviter, men berömma de ondskefulla samarierna.Han borde haft säkerhetshjälm o dito väst på sig...
Inlägg #28: Postat: 2007-10-06 10:52:00
Janne B
25 Joakim/ Hur kristenheten utvecklas i Sverige berpor mkt på mig och dig och övriga här boende. Jag tror att kristendomen är till stor glädje just nu i många förtryckta samhällen. Där staten inte är hjälpande fungerar tusentals församlingar som hjälpande koperativ.Med mat och klädutdelning. Ibland lite sjukvård osv./ Men utvecklingen i USA de senaste 30 åren har inte varit bra.
Inlägg #29: Postat: 2007-10-06 10:54:00
Yngve K
Gibbon,Romerska...:"Man har också viss anledning att tro att ett stort antal barn som enligt den tidens omänskliga sed hade satts ut av sina föräldrar räddades från en säker död, döptes och uppfostrades och underhölls av fromma kristna.Fotnot:" Över 3000 nyfödda barn sätts årligen ut på Pekings gator."Det var på 1700-talet när Gibbon levde.
Inlägg #30: Postat: 2007-10-06 10:57:00
Janne B
Jag har inte varit i USA men gillar inte alla kyrkliga skrytbyggen som jag hör talas om. Dominerande auktoritära pastorer skrämmer mig.Speciella överklasskyrkor - usch. Moralens väktare som visar sig vara sexbrottslingar i stor skala.Väldigt mycket har gått fel men jag vet ej varför./ Den vanligaste kristna personen i dag är en ensam kvinna med barn i ett U-land...Nästan som år 150 då det mest var slavar som sökte sig till Ur-kyrkan.
Inlägg #31: Postat: 2007-10-06 11:01:00
Janne B
Yngve/ Detta har ju varit ett mycket stort problem för missionen sedan början av 1800 talet. Hur många övergivna eller vanskötta barn i Congo ska församlingarna ta hand om? Före 1948 var kristna barnhem i Kina en mkt stor verksamhet, betald av USA kyrkor.
Inlägg #32: Postat: 2007-10-06 14:58:00
Yngve K
I min artikel "Om människans villkor" tog jag upp ett annat kristet bud"Du skall inte dräpa" och de kristna ledarnas likgiltighet inför det budet under första världskriget.Ända från Napoleonkrigen hade i stort sett rått fred under hundra år. 1914 fick de kristna för sig att det var fritt fram döda om det gjordes i nationens intresse.
Inlägg #33: Postat: 2007-10-07 07:03:00
Inger-Sofia
Hej.Visst är det märkligt-fast ändå inte,när man börjat känna till LITE om människans natur.Låsningar i-mellan tanke och känsla,ger själen fullt upp,med att försöka,få oss att
ta till, lite sunt förnuft,tänka lite friare- längre*hålla våra dörrar öppna,för att vädra ut de förlegade och släppa in nya tankar, Bearbeta de gamla,:vända avigan utåtgenom att livsluften,får tillgång till nytt syre.k.
Inlägg #34: Postat: 2007-10-07 11:21:00
Yngve K
Jag såg" Köpmannen i Venedig" på TV i går. Det fick mig att börja tänka på judarnas situation 1596-97 när pjäsen skrevs av Shakespeare.Hur den tidens engelsmän såg på judarna.Pjäsen känns väldigt antisemitisk.Jag slog upp Complete Works av Shakespeare och började läsa. Jag ville jämföra med vad jag vet om judarnas situation i Europa och arabvärlden omkring 1600.
Inlägg #35: Postat: 2007-10-07 12:13:00
Inger-Sofia
34.Tänk vad roligt spännande det är med kunskaper,som växer fram och ger fler och fler bitar/delar,till det svårlagda puzzel,som vår historia är,där bitarna ibland flyter in i varandra.Hoppas att du lägger fram din jämförelse, Ser fram emot fler puzzelbitar.k.
Inlägg #36: Postat: 2007-10-07 14:58:00
Yngve K
Bonniers stora lexikon:"År 70 erövrade Titus Jerusalem och förstörde templet, men den judiska förskingningendiasporan började på allvar först efter Bar Kochbas misslyckade uppror 132-135.Judendomens tyngdpunkt kom att ligga i Mesopotanien, där den talmudska traditionen uppstod.
Inlägg #37: Postat: 2007-10-07 15:05:00
Janne B
Yngve 32/ "Kristna ledare" är ett intressant begrepp. Räknar du in varenda politisk ledare i Europa i det begreppet eller....
Inlägg #38: Postat: 2007-10-07 15:07:00
Yngve K
forts."Efter den arabiska erövringen spreds judarna över hela kalifatet. De hade en relativt gynnad ställning, och kultur och lärdom blomstrade. I den kristna världen utsattes judarna dock för många trakasserier.. De förbjöds att äga jord och utestängdes från skråna: småhandel och penningutlåning blev på så sätt judiska yrken. Korstågen och digerdöden utlöste massakrer där hundratusenden mördades.
Inlägg #39: Postat: 2007-10-07 15:09:00
Janne B
36 Hoppas att du har ork att fortsätta dina studier....Jag kunde den bibliska historien rätt bra en gång ...men inte längre...nu måste jag cola o colla.
Inlägg #40: Postat: 2007-10-07 15:16:00
Yngve K
forts."Askenasiska" judar som fördrivits från Tyskland slog sig ned i Polen, Litauen och Vitryssland: här uppstod den särpräglade östjudiska kulturen. 1492 jagades judarna ut från Spanien tillsammans med de sista morerna och många av dessa"sefardiska" judar spreds över Västeuropa.Från 1600-talet ökade judefientligheten i Östeuropa men i väst förbättrades judarnas ställning gradvis.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...