|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-04 17:08:00
|
|
Janne B |
NU väntar jag på andras reaktioner...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-04 17:11:00
|
|
Joakim Steneberg |
Frust...Det börjar bli stuns på hyllan vill jag lova...Och teorin om Luthers negativa påverkan i Tyskland, varför inte? Eller Gustav den II Adolfs?Sedan är det ju fråga om alternativet påvedömet inte var/är än värre!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-04 17:29:00
|
|
Janne B |
Kan någon här räkna upp 2-3 stycken av Luthers ca 50 teser??? Luther har varit död i Sverige sedan en liberal regering drog in katekesen ca 1920. Ministern hette Fridtjuv B - många tyckte det var ett passande namn. Skolkamrat med min mortfar Bengt i Wäxsjö 1899.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-04 21:47:00
|
|
GunnarL |
3/ Det var en konstig stavning på Växjö. Wexiö har jag emellertid sett tidigare. Men strunt i det - vad som skulle behövas i dag är helt enkelt söndagsskola för vuxna, eftersom skolan inte längre lär ut kristendom! Och frågan är om det inte t.o.m. skulle vara efterfrågat. Mina barn tycker att deras dåliga kunskaper i den kristna religionen är en brist i deras allmänbildning. Ändå är de konfirmerade alla tre. Men så mycket i film, litteratur och flera talesätt vilar på berättelserna i Bibeln.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-04 22:31:00
|
|
Uno Hansson |
3/ Det där var intressant Janne. När jag läste för konfirmation 1946 eller var det kanske 1947, så användes Luthers lilla katekes i varje fall, så den var väl i varje fall inte förbjuden att använda. Vi skulle kunna förklaringarna utantill!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-05 19:49:00
|
|
Yngve K |
Det stämmer nog att vi som inte är religiösa har tappat bort andan i budskapet men har kvar kraven undermedvetet. Jag slapp i stort sett undan katekesen. Inte ens i konfirmationsundervisning kommer jag ihåg något från katekesen. Jag fick ändå beröm av prästen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-05 20:12:00
|
|
GunnarL |
Yngve, Jag tror nog att andan finns kvar! Men Sverige har blivit ett extremt sekulariserat samhälle. Det är nästan värre att säga att man är kyrkobesökare än att man går på porrklubb! Varför har jag svårt att förstå! Jag minns knappt heller ett enda ord från Luthers förklaringar, fastän jag vet att jag lärde mig alltihop utantill. I Algutsboda precis som Du. Fast då hade Olsson slutat och jag hade en präst som hette Holmér. En bra karl - Dahlborg hade flickorna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-05 20:51:00
|
|
Janne B |
Jag har ju hela tiden här på Sourze bemötts med största vänlighet trots att jag ofta antyder att jag hör till Missionskyrkan. Men det finns en del som inte kan kan skilja på denna öppna demokratiska frikyrka och slutna auktoritära sekter. Ja modell Knutby och Jehovas Vittnen. Det kan vara jobbigt. Annars är det härligt här på S.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-05 20:56:00
|
|
Janne B |
Fridtjuv Berg var ju skol och kyrkominister Eklesiastikminister. Den liberala regeringen ihop med SAP förbjöd ju inte Katekesen men den var inte längre obligatorisk och skulle läras utantill. / Kunde man den inte kring år 1800 feck man nog inte giftastillstånd./ Minns ni hur Rasken fick träna plus drängen Alfred.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-05 22:04:00
|
|
Yngve K |
Kyrkoherde Olsson var min konfirmationspräst och Dahlborg hade hand om flickorna år 1950. Nattvardceremonin lämnade mig helt oberörd för jag var väl inte troende då heller. Jag lärde mig mycket kristendomskunskap i skolan. Det märker jag när jag läser Dagligt liv i Palestina på Jesu tid.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-05 22:11:00
|
|
Janne B |
DAGENS nya chef Elisabet Sandlund reser riket runt och berättar hur hon som i stort sett ateist, var med om en anhörigs konfirmation med nattvard. Detta grep henne så häftigt att hon själv gick fram och tog Nattvarden tvärs emot all planering och "sunt förnuft". / Vi människor är verkligen olika funtade....
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-05 22:13:00
|
|
Yngve K |
När jag nämnde "den barmhärtige samariten" i artikeln funderade jag på om jag behövde förklara den liknelsen för den unga generationen inte känner till den. Den var en självklarhet för vår generation.Alla kände till den barmhärtige samariten.Jag förstod när jag läste boken att personer från Galiléen måste resa genom Samarien för att komma till Judéen. Därav liknelsen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-05 22:16:00
|
|
Janne B |
Drabbad av det oväntade. Så heter den bok där hon försöker beskriva sitt möte med Jesus och den Helige Ande. / Hon har varit ekonomireporter på Sv Dagbladet och innan det Punkare. Som jag fattat det...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-05 22:20:00
|
|
Janne B |
Det var tydligen så att Judarna blivit bortförda till Babylon , men fick återvända efter några hundra år? De hade stått fast i sin tro om än under stora plågor. De var så ledsna att de hade hängt upp sina harpor i pilträden enligt Bibel
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-05 22:23:00
|
|
Janne B |
När de kom hem upptäckte de att samarierna inte vårdat Templet och andra heliga platser, samt ändrat på tron en del. Detta var oförlåtligt ur judarnas synpunkt, så började lång ovänskap. Jesus riskerade livet då han gick genom Samarien...Den enda som ville tala med honom var en "utstött" kvinna....
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-05 22:38:00
|
|
GunnarL |
12/ Yngve, det var precis det jag menade när jag skrev i svar 4 att vi behöver söndagsskola för vuxna! De flesta yngre kan inte någonting om det som vi anser självklart: "den barmhärtige samariten", "att tjäna för Rakel" m.m. Men jag tror att många är intresserade. Ute i Europa är intresset för religion och existensiella frågor på starkt uppgående! I Sverige har vi koncentrerat oss på dataspel såg jag från någon varumässa nyss.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-05 22:42:00
|
|
GunnarL |
f/ Jag vet att när ensamma pappor tyvärr går ju många äktenskap åt fanders skall ta hand om sina telningar över en helg så tar man med dem till internetcaféer och ägnar tiden åt att spela dataspel! Det är ju absurt! Pojken/flickan kanske ville ha lite ömhet och lugnt prat. Känna sin pappas kärlek - men samhället håller på att krakelera. Det enda som räknas är pengar och attityder, fastän de flesta är så otroligt osäkra och nervösa.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-05 22:44:00
|
|
GunnarL |
f/ Och vems är felet att det blivit - eller åtminstone håller på att bli - så här? Politiker, massmedia - egocentrerade typer utan ansvar!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-05 23:54:00
|
|
Uno Hansson |
18/ Har många inom min och äldre generationer någonstans i 14 årsålderns undermedvetna, lärt sig att VI... är ett kollektiv u.p.a. ... som skall stå med mössan i hand och frukta inte i första hand älska Gud så att VI u.p.a. inte föraktar eller förtörnar våra Herrar!!! utan att VI kollektivet lojalt kallas solidariskt!?! jamsar med även när "blind leder blind"...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-06 10:16:00
|
|
Yngve K |
Liknelsen den barmhärtige samariten, Lukas, 10 kap.:" En man begav sig från Jerusalem ned till Jeriko, men råkade ut för rövare som tog från honom hans kläder och därtill slog honom, därefter gick de sin väg och lät honom ligga där halvdöd. Så hände sig att en präst färdades samma väg och när han såg honom gick han förbi.
|
| |