Bibeln är inte EN bok

Den här tråden diskuterar artikeln Bibeln är inte EN bok.
Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 09:41:00
Janne B
Välomna på en liten rundtur med världslitteraturens ETTA. TVÅAN är nog Kristens resa och TREAN "Om Kristi Efterföljelse" av Thomas a Kempis.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 09:53:00
peter_
Janne, tack för denna text. Utan tvivel är bibeln och andra skrifter fulla av visdom och vackra texter. Detta gör dem synnerligen läsvärda. Dock ska man inte blanda ihop detta med huruvida de berättar en sann saga om himmel och helvete, evigt liv, Gud, Jesus osv. Det gör de inte. Det finns ingenting som tyder på det. Det är rent av ologiskt och omöjligt att tro på, om man inte kastar förnuftet överbord.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 13:37:00
Elina
Tack Janne för denna genomgång och vägledning över böckernas bok!
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 22:43:00
Yngve K
Janne, tack för texten.Jag har skrivit om förföljelserna av de kristna under kejsar Diocletianus 303-313 e. Kr..Artikeln finns på min blogg, yngvekarlsson.blogspot.com Det skall bli intressant att höra vad Du har för kommentar till den artikeln.För mig som känner Roms historia borde det vara intressant att läsa bibeln men det vill inte bli av.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-09 11:44:00
Elina
Dagens mest VA? nyhet! Kommunen Lesjöfors har förbjudit julpyssel med änglar i förskolan! Barnen får göra tomtar men inte änglar. De får inte heller se julspelet i kyrkan för det har religiösa inslag.
Vilka dårar styr Lesjöfors?
Inlägg #6: Postat: 2007-10-09 21:20:00
Janne B
När man skrivit en lite udda artikel, så är det extra roligt då folk hör av sig via mejl och så. En gymnasieklass ringde och frågade om de fick använda den. Ja sa jag, men Ni får inte sälja den....
Inlägg #7: Postat: 2007-10-11 09:56:00
Sunny
Min bibelsyn är väldigt lik din trots att jag är hedning.
O visst har jag lärt mig läsa den vägen jag oxå.
Laddar...