|
Inlägg #21: Postat: 2007-10-02 13:33:00
|
|
Unto S |
Jag betackar mig för den sortens demokrati … Eller ta USA som exempel. Där behövs det miljarder innan man ens kan tänka sig att bli presidentkandidat. Eller en demokrati t.ex. Sverige där man spelar med folks rädsla för arbetslöshet och på grund av detta röstar ”folket” på partier som lovar utökad tillväxt som i sin tur gör att vår planet förstörs av växthusgaser mm.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-10-02 13:34:00
|
|
Unto S |
Miljöpartiet åkte ut från riskdagen tidigare p.g.a. att i deras program stod 0-tillväxt. Nu är det kravet dämpats och Miljöpartiet är åter igen med i Riksdagen.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-10-02 13:53:00
|
|
Joakim Steneberg |
Heja Janne! Här blåser det heta ökenvindar genom gubbgagget vill jag lova, från tre håll! Men den balansen klarar du och jag tror inte oeingheten är SÅ stor som det verkar. Jag har en bibelfråga under tiden, om du vill. Finns det inte någonstans något om att "nära en huggorm vid sin barm"? Var?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-10-02 14:01:00
|
|
Elina |
Nästan ur Karl Bertils julafton. När KBs far får veta att sonen tagit julklappar till de fattiga säger han :har jag närt en kommunist ...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-10-02 14:13:00
|
|
Unto S |
>23 Steneberg, så du kunde inte hålla dig ifrån … Här är ett par citat från Bibeln beträffande huggorm: ”Dan är en orm vid vägen, en huggorm vid stigen som hugger hästen i hasen, så att ryttaren faller baklänges.” 1 Mos 49:17 – ”Paulus drog ihop ett fång torrt ris, och då han lade det på elden kom en huggorm fram på grund av värmen och högg sig fast vid hans hand.” Apg 28:3
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-10-02 14:18:00
|
|
Joakim Steneberg |
Unto, det var INTE riktat till dig den här gången, även om jag tänkte på vår tidigare "diskussion". OCH vi är inte alltid oense!
Fast vad en kapitalist är fick jag aldrig något svar på.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-10-02 14:45:00
|
|
Unto S |
Måste ta en kommentar till. Steneberg, du frågade vad en kapitalist är. En person som p.g.a. sina tillgångar kan styra andra människor och utnyttja dem efter egen vilja. Här måste man skilja på privategendom och personlig egendom – det mesta av kapitalistens tillgångar är privategendom, däremot hans/hennes t.ex. villa är personlig egendom. Ingen vill ta ifrån människorna deras personliga egendomar/tillhörigheter, inte kommunisterna i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-10-02 14:46:00
|
|
Unto S |
Vi andra är kapitalistens lakejer eftersom det är vi som har byggt upp kapitalismen. Det är vi som har byggt grunden. Numera ägnar jag mig åt att riva ner min del av bygget och hoppas att andra följer med så att kapitalismen kan helt enkelt raseras … Något att tänka på?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-10-02 15:06:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jadå jag har både tänkt och varit involverad i det där på alla möjliga sätt. Som många andra. Gränserna är problemet, inte när det gäller en del klara fall, men när det gäller de flesta av oss. Vi hamnar alla i en "viss situation", ingen "fri vilja" och den påverkar oss. Ingen tillhör någon klass i egentlig mening. Detta är som religion. Det är min ödmjuka åsikt. Också något att tänka på?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-10-02 15:20:00
|
|
Janne B |
23 Joakim / I Bibel 2000 så finns huggorm nämnd på 15 ställen men aldrig i ngt sympatiskt sammanhang.Han har en rad otrevliga egenskaper, som straff för detta får han kräla på sin buk. / Men just detta med en orm vid barmen hittar jag inte. Jag tror det begreppet är från Egypten, ja urgammalt.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-10-02 15:26:00
|
|
Janne B |
Unto / Du fortsätter att skriva fakta som är allmänt kända men som kan vara bra att repetera.Du skriver åsikter som jag delvis delar och delvis inte. Jag tror mig inte om att kunna övertyga dig om något. Jag har väl också mist en del stridsvilja sedan jag blev svårt sjuk för ett år sedan. Jag fick fråga om jag var senil. Kanske inte det men många andra fel har jag.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-10-02 15:35:00
|
|
Janne B |
CITAT/
Svar 19
Unto S
>16-17 Janne B. Jag vet det, men ibland eller ganska så ofta slänger du ogenomtänkta kommentarer som är färgade av ren propaganda. Ja vet också att Diakonia gör ett bra arbete med nödställda.// DU o jag o andra här propagerar för våra åsikter, som förhoppningsvis har ett samband med fakta.//
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-10-02 15:36:00
|
|
Janne B |
På den palestinska sidan finns inte tillstymmelse till demokrati i partierna. De msået starta från en nollpunkt med inyterna val av funktionärer etc- Sedan Arafats dagar är det rena klanväldet. Vilket bl a Mona Sahlin konstaterade vid besök där nyss.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-10-02 15:41:00
|
|
Janne B |
Staten Israel har från första stund haft fler fritt verkande partier och man har genomfört val i alla slags situationer, även under viss beredskapstid. Israel har i statens namn genomfört totalisoleringen av Gaza, vilket bevisar att även en rätt så demokratisk stat kan göra fel. Jag har gott hopp om Israel, men hur startar man en demokratisk utveckling bland palestinierna.?// Nå hur dåliga ledare palestinierna än har så MÅSTE VI STÄLLA UPP FÖR FOLKET DET GÖR DIAKONIA.
|
| |