Om människans villkor

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-10-02 09:53:00
Janne B
Judarna har i modern tid fått öknar att blomstra på grund av sin inställnming till arbete. När Folkväckelsen sveptre fram i England och Sverige steg levnadsstandarden snabbt. För man lämnade flaskan och tog fram mursleven, hammaren, plogen med mera.Jag bor i ett område som kallades Svältorna i mitten på 1850-talet. Folk söp och svalt till arbetet kom i heder igen. Inom 50 år byggdes ett välstånd upp.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-02 09:55:00
Janne B
Jag sänder din artikel till fyra Missionspastorer som jag vet är mkt intresserade av ditt tema.Jag lär få svar av dem...
Inlägg #3: Postat: 2007-10-02 10:17:00
Joakim Steneberg
Det är inget fel på arbete. så länge som det inte blir ett självändamål eller tvingas på folk uteslunade för egen vinnning. Vem vet varför folk söp? I Sydamerika lär indianerna käka kokablad för att stå ut med tungt gruvarbete. En ranson rom gavs för att döva sjömännens lidande. De proletarierade ryssarna dricker kanske mest i världen.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-02 10:25:00
Joakim Steneberg
Rättning: "Uteslutande"! Det latinska verbet laboro eng labour osv betyder förutom att "arbeta", också att "möda sig", men även i vissa betydelser "lida" "plågas", "vara sjuk", "i nöd" osv. Om jag nu inte missuppfattat mitt latinska lexikon...
Inlägg #5: Postat: 2007-10-02 10:29:00
Yngve K
Det där med att judarna håller arbetet i helgd har jag inte trott tidigare. En ryska sade till mig att inga judar i Ryssland är arbetare. De har alla finare arbeten.Genom att flera oligarker är judar får väl den åsikten ytterligare spridning.Jag har läst om att många judar under 30-talet blev bokhållare.Judarna hade bättre utbildning än bönderna som ofta då var analfabeter.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-02 10:42:00
Joakim Steneberg
Forts 4 Idag har vi nått en gräns, när för mycket eller felaktigt arbete blivit kontraproduktivt. Samtidigt som mer och genomtänkt arbete behövs på andra håll.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-02 11:28:00
Unto S
>1 Jag citerar Janne B: ”Judarna har i modern tid fått öknar att blomstra på grund av sin inställning till arbete.” Vad är detta Janne B? Är din mening att provocera med denna gamla och falska propagandakliché? Eller, vad som är värst, håller på att bli senil?
Inlägg #8: Postat: 2007-10-02 11:29:00
Unto S
Judarna, nej – jag vill kalla dom sionister så att jag inte drar alla judar över en kam. Sionisterna har ockuperat med våld palestiniernas land och med stor hjälp från USA och övriga västvärlden. Slängt ut en miljon och håller ett par miljoner palestinier som gisslan och utövar förtryck över dem. Ganska likt förtrycket som romarna hade i Palestina på sin tid. Många inslag har sionisterna även hämtat från apartheid och nazism.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-02 11:30:00
Unto S
All blomstring är beroende av vatten och vattnet hämtas från Kinneretsjön Genesarets sjö och Jordanfloden. Med senaste tekniken från västvärlden pumpas vattnet till ”blomstrande öknarna”. Nästan allt vattnet hamnar hos sionistiska åkrar och trädgårdar. Palestinierna kammar där noll. På Gazaremsan har det blivit så att brunnarna har sinat och saltvattnet har tagit över brunnarna. Israel är USA:s största bidragsmottagare, inte så konstigt att öknen blommar.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-02 11:31:00
Unto S
I propagandasyfte får vi ofta höra att Aralsjön håller på att torka ut, orsaken är att ryssarna en gång i tiden fick Kazakstans ökenslätter att blomma i bomull med vattnet från floderna som mynnar i Aralsjön. Men, man hör aldrig talas om Coloradoflodens mynning, som ligger på den mexikanska sidan, att där har den unika faunan och människornas livsbetingelser förintas. Havsvattnet har tagit över när Coloradofloden inte kan fylla mynningen längre.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-02 11:32:00
Unto S
Varför? Amerikanerna tar vatten från floden och sprider den över den ”blomstrande” Nevadaöknen. Men den största delen av vattnet används till lyxlivet i Las Vegas till swimmingpooler, vattenshower mm. Samma sak gäller det unika Döda Havet. Den håller på att torka ut. Den har redan delat sig i två delar, vattennivån har sjunkit så mycket. Varför? Jo, när sionisterna tar vattnet till sina ”blomstrande öknar” räcker inte vattnet ända ner till Döda Havet.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-02 11:34:00
Unto S
” … på grund av sin inställning till arbete” – Den västerländska ”inställningen till arbete” gör att vi håller på att ”arbeta” ihjäl vår planet. Vi producerar så in i helvetet mycket och förstör livsbetingelserna för kommande generationer. Då är det bättre att låta folk som vill vara ”oproduktiva” i västerländsk mening leva i fred på sitt eget sätt. Vi kanske lär något av dom?
Inlägg #13: Postat: 2007-10-02 11:35:00
Unto S
Konflikten i mellanöstern beror inte bara på den religiösa konflikten utan den handlar även om vattnet. Israels vattenförbrukning är så stor att vattnet inte räcker längre. Därför har de sina ögon på södra Libanon, där finns floderna fulla av vatten. Några gånger har Israel ockuperat Libanon men misslyckats att få den totala kontrollen över floderna. Amen!
Inlägg #14: Postat: 2007-10-02 11:39:00
Unto S
Yngve – den här kommentaren tog så lång tid att jag inte har hunnit läsa din artikel än, tar den lite senare …
Inlägg #15: Postat: 2007-10-02 11:42:00
Unto S
>2 Janne B – hoppas att du skickar min kommentar till Missionspastorerna …
Inlägg #16: Postat: 2007-10-02 12:20:00
Janne B
Bästa Unto/ Jag har väldigt lite att invända mot din beskrivning - för detta har jag läst på flera andra håll. Det är inte kontroversiellt. Alla vet att israelerna tar det viktiga vattnet från palestinierna osv. Inlåsningen av ett par miljoner gazabor är ett av de största övergreppen i vår samtid. Jag är med i Diakonia som i årtionden försökt hjälpa till där.Det finns hela tiden diakoniafolk på plats.Jag hör dem intervjuas i media ibland.
Inlägg #17: Postat: 2007-10-02 12:24:00
Janne B
På Diakonias hemsida finner jag//I Israel/Palestina stöjder vi partner och projekt som arbetar med samtliga av Diakonias fyra teman. Våra partner finns i östra Jerusalem, Gaza och på Västbanken. De som får stöd genom partnerorganisationernas arbete är främst kvinnor, barn och ungdomar.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-02 12:25:00
Janne B
Den övergripande målsättningen är att stödja utvecklingen av en civil demokratisk stat i Palestina och att förespråka och skydda de mänskliga rättigheterna för palestinier på Västbanken och i östra Jerusalem. Arbete med icke-våld och konflikthantering är också viktigt, liksom att på olika nivåer arbeta för att påverka beslut och strukturer för att bland annat nå en ökad jämställdhet inom det palestinska samhället. // Ja
Inlägg #19: Postat: 2007-10-02 13:27:00
Unto S
>16-17 Janne B. Jag vet det, men ibland eller ganska så ofta slänger du ogenomtänkta kommentarer som är färgade av ren propaganda. Ja vet också att Diakonia gör ett bra arbete med nödställda.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-02 13:32:00
Unto S
>18 Janne B: ”… målsättningen är att stödja utvecklingen av en civil demokratisk stat …” Nu är det ”propaganda” igen. Menar du att eventuell palestinsk stat ska blir lika ”demokratisk” som Israel. Anfaller med militär, mördar, förstör hus och hem, ockuperar, slänger ut, förtrycker, sätter 11 000 i fängelse, konfiskerar mark från ett annat folk och släpper inte in de legitima ägarna, istället hämtar man folk runt om i världen som bekänner sig till judendomen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...