Film: Michael Moores "Sicko" - sjukt bra

Den här tråden diskuterar artikeln Film: Michael Moores "Sicko" - sjukt bra.
Inlägg #1: Postat: 2007-10-01 17:05:00
Uno Hansson
citat: "... en grupp människor som altruistiskt ställde upp för att rädda människoliv den 11 september och följdriktigt utnämndes till hjältar..."
Hur kan du vara så säker på att dessa människor gjorde detta var altruistiska. I USA kan det mycket väl vara så att de var troende kristna, och alltså gjorde detta av ganska trivala egoistiska skäl. Det räcker egentligen att är inflerade av den kristna etiken och har hört talas om "Den barmhärtige samariten"...
Inlägg #2: Postat: 2007-10-02 11:33:00
pros
Bra artikel. På mitt jobb är många för privatisering av vården och jag envetet varnar för profit tänkandet.
Naiva som mina kollagor är tror det att det ej kan ske i Sverige vilket är helt vansinnigt tänkt.
Privata företag har som skyldighet att göra vinst och helst öka vinsten med minst 10 /år.
Att vi i Sverige skulle vara affärsmässigt mer moraliska än i e.x. USA är rent önsketänkande.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-03 11:45:00
Mysan
Älskar hans filmer! Jepp att de itne har gfratis sjukvård i hans land vet väl alla. Skulle aldrig ha råd att bo i Usa verkar svindyrt.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-04 09:00:00
Janne B
Både SVT och Tv4 har avhandlat filmen i dag på morgonen. SVT kör repris kl 1605. Denna film borde ingå i allmänbildningen.
Laddar...