Vad är tolerant med islam?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-09-29 18:28:00
Leif-Arne
Det är väl så, med koranen som de kristna och judiska urkunderna, att de är skrivna i en tid men radikalt andra värderingar än de som är allmänt rådande idag. Därför tolkas dessa urkunder av en majoritet kontextuellt. Dock finns minoriteter som icke gör dettta, kanske reltaivt fler bland muslemaner än bland kristna och judar, en sådan hållening leder till ställningstaganden som är oföreninliga med demokratiska fri och rättigheter.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-29 18:31:00
Leif-Arne
Vad gäller rättigheter så har jag idag nyttjat min rättighet att plocka svamp i annans skog. Det är gottnär kantarellerna finns i sådan mängd att man bara behöver ställa svampkorgen på backen så hoppa svamparna i självmant. Kantarellsoppa med gorgonzola och grädde vankas.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-29 18:39:00
GunnarL
2/ Såna rättigheter är gott att ha! Förra helgen plockade hustrun och jag 10 liter trattisar och 10 liter gula. Tidigare har jag själv plockat 12 liter gula. Har aldrig sett ett sånt svampår! Men vi fryser de flesta och sparar till vinterns söndagsstekar.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-29 19:00:00
Janne B
Mina goa grannar har varit ute i skogen och blivit anfallna av kantarell, som de burit till mig. Ja de som inte fått plats i deras frys. Så jag har käkat rostat bröd med svampstuv på fler ggr sdenaste tiden. Jag är bortskämd i vart fall i detta avseende.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-29 19:06:00
Janne B
Det som bekymrar mig med Islam är att många vill begränsa de fri och rättigheter som vi kämpat oss till under århundrandena i Europa. Både muslimer i öster och muslimer i Europa talar om att vi är för fria och frispråkiga. Speciellt jobbigt är det då de ger sig på den självständighet som europas kvinnor kämpat sig till sedan början av 1800 talet.Då mår jag riktigt illa.
Inlägg #6: Postat: 2007-09-29 19:08:00
Janne B
De muslimer som bor i Europa talar inte i klartext i dessa frågor. Inte ens svenskfödde Leif / el Haq verkar ställa upp på en modern familjesyn. Hur stor procent är de progressiva muslimerna i Sverige??? Jag har ingen aning!
Inlägg #7: Postat: 2007-09-29 19:26:00
Leif-Arne
Sant Janne, min synpunkt är väl att "det är många sidor på ett järnspett", att muselmaner långt ifrån är någon enhetlig grupp. Lika lite som andra monoteister. Att skilja staten från det sekulära propagerade redan Spinoza för, och blev bannlyst av den judiska församlingen. Fast inte just därför, tror jag.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-29 22:41:00
mintcar
Mycket sant JanneB. Jag tror faktiskt att stark monoteistisk gudstro alltid skapar svårigheter med demokratiska värderingar, oavsett hur progressiv den är. Det ligger liksom i själva kärnan av världssynen att lyda överheten. Jag har studerat religion på universitetet i avsikt att minska mina fördomar och öka min respekt för religiösa människor, men jag tycker fortfarande att mitt sätt är bättre.
Inlägg #9: Postat: 2007-09-29 23:06:00
GunnarL
8/ Mintcar, jag har samma erfarenheter. Jag har i sex år arbetat som konsult för en enhet inom Svenska kyrkan och har många mycket goda vänner i den organisationen. Men auktoritetstron sitter liksom i själva budskapet, vilket givetvis hämmar det självständiga tänkandet. Och det gäller nog även Islam.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-29 23:24:00
Joakim Steneberg
8 Även jag har läst om islam, på religionshistoriska instutionen i Uppsala. Lokalen ovanför domkyrkotrappan, det var våren 1970. INGENTING i stort sett, av vad jag minns av det som vi diskuterar nu, eller som rör sig i världen nu. Om politik, fundamentalism osv. Inget av detta, vad jag minns, var då aktuellt. Så vad hände, och var, och varför? Det är frågan.
Inlägg #11: Postat: 2007-09-30 07:29:00
Janne B
Monoteismen är farligast då den kombineras med statsmakt - så som vi hade det i många år - och som gäller i många muslimska länder i dag. Min Missionskyrka grundades ju på Opposition mot detta system varför demokratin blev en självklarhet från första stund. Likadant var det ju med rader av engelska frikyrkor som bröt sig ur anglikanska kyrkan.
Inlägg #12: Postat: 2007-09-30 07:32:00
Janne B
De kände sig förföljda och for till Amerika och startade det mest religionsblandade rike världen skådat. Kyrkorna fick på många håll ersätta statsmakten.Demokratin var självklar och spreds utåt.
Inlägg #13: Postat: 2007-09-30 19:08:00
Yngve K
Ursprungligen var muslimerna mycket toleranta och då särskilt sufierna.Jämför med hur det kristna Spanien gjorde när man hade erövrat hela landet 1492. Då fördrevs alla judar i första hand till Turkiet. Muslimerna tvångsomvändes till kristendomen.I Egypten som regerats av muslimer i mer än tusen år finns det fortfarande fem miljoner kristna kopter.De är visserligen förföjda men tillåts att existera.
Inlägg #14: Postat: 2007-09-30 19:18:00
Yngve K
Svårigheterna i Jugoslavien och Irak beror på Turkiets toleranta politik mot folk och religioner. Man levde i stort sett i harmoni med varandra även om islam gynnades genom skattefrihet men så länge som de kristna betalade skatt fick de behålla sin tro.Korsriddarna mördade hela Jerusalems befolkning när de intagit staden.Det är ett annat exempel på kristen intolerans.
Inlägg #15: Postat: 2007-09-30 19:33:00
Leif-Arne
14 Nåja, inlägg 13 tycker jag är vederhäftigt, men sedan snurrar du till det. Bilden av Turkiet är nog men mångfacetterad än vad du vill göra sken av. Armenier, säger det dig något?
Inlägg #16: Postat: 2007-09-30 19:37:00
Joakim Steneberg
13 Vi blev serverade av en kristen koptiker på en båtrestaurang i Luxor julafton! 2003 faktiskt. Han var rätt angelängen om att berätta vem han var för oss "kristna" turister. Vi var helt ensamma på restaurangen. När jag frågade lite närmre hur han upplevde det slog han ut med armarna, typ "det gick".
14 Men Turkiet är väl inte så toleranta mot t.ex. kurder ändå? De lever ganska eländigt i ö. delen.
Inlägg #17: Postat: 2007-09-30 20:38:00
Janne B
Spanien var kristet i flera hundra år inan muslimerna kom från söder och erövrade det på vanligt krigiskt maner. Muslimerna var inte inbjudna och kom inte med Koranen i handen utan med svärdet./ Det fanns några små kristna enklaver i bergen som härade ut belägring och annat mycket länge. Men det var inte tal om muslimsk tolerans, / Så småningom återerövrade de kristna Spanien. Det skedde på blodigt maner, det förnekar jag inte.Men man bör inte vända på hela historieförloppet..
Inlägg #18: Postat: 2007-09-30 20:46:00
Joakim Steneberg
Men under KORStågen, vad hände då? Då skulle man nog hellre velat få en spik i foten som Hassa A sa ...
Kors i taket!
Inlägg #19: Postat: 2007-09-30 20:46:00
Janne B
Från slutet av 600 talet erövrade Islam mycket stora områden som hade varit kristna länge. Dit hör våra dagars Turkiet som gått under flera namn, som osmanska riket.Kalifatet osv. I bibeln nämns flera församlingar. Så när muslimska härskaror kom hade detta område varit kristet mycket länge. Men dessa raderades ut fort och har inte kunnat återupprättas. Kyrkbyggnadsförbud har nästan alltid rått under muslimskt välde.
Inlägg #20: Postat: 2007-09-30 20:51:00
Janne B
Korstågen var fruktansvärt omoraliska på många vis. Där krsitna korsfarare från väst mördade massor av östkristna"som de inte kände igen". Men vid denna tid var det flera påvar och kungar som såg korstågen som återvinning av mark, heliga platser som muslimer tagit århundrandena tidigare.Det är ju här som Riddare Arn och Ricard Lejonhjärta kommer in i bilden.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...