Vad är tolerant med islam?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-09-30 20:56:00
Janne B
Krig är ju maximalt omoraliska handlingar vem de än drabbar. Men i folkskolan fick jag lära mig mycket om vederstyggliga krig utförda av "kristna stater" i Europa.Men inte ens på folkhögskolan kring 1960 läste vi om Islams krigshärjningar, slavväsende, kvinnosyn osv. Jag skrev i stället uppsatser om Medborgarrättsrörelsen i USA...Europas historia har i hög grad färjats av Islam. Hur många vet det?
Inlägg #22: Postat: 2007-09-30 21:12:00
Joakim Steneberg
Ja jag ser ju på religionen som kanske nödvändigt, på gott och ont. De går inte att förhindra, behoven finns där. Men om religionerna inte kan komma överens i framtiden, så är det nog till nackdel för dem samtliga.
Inlägg #23: Postat: 2007-09-30 21:21:00
Joakim Steneberg
Ateism är ju ändå det allra tråkigaste. Ingenting att snacka om liksom. Eller?
Inlägg #24: Postat: 2007-09-30 21:51:00
Unto S
Nu är jag inte 100 säker att jag har rätt men jag har för mig att i någon av tv-kanalerna SVT/Kunskapskanalen, Discovery Civilisation eller Discovery Travel har haft program där man sa att Egypten har varit kristet, likaså Syrien och Turkiet. Hela Mellanöstern utom Arabiska halvön. Armenierna t.ex. har behållit sin kristna tro till våra dagar. Men de fick sota för det under Osmanska riket – ett par miljoner armenier slaktades.
Inlägg #25: Postat: 2007-09-30 21:54:00
Unto S
Annars har islam varit en fredlig religion. T.ex. på Iberiska halvön levde muslimer, kristna och judar i fredlig samexistens. Andalusierna berättar fortfarande stolt om den tiden jag har varit där och hört det själv. Den muslimska mentaliteten lyser igenom t.ex. i uttrycket ”om Gud vill”, som andalusierna gärna använder. När sedan kristna militära trupper norrifrån anföll och erövrade Spanien och Portugal blev det masslakt på judar och muslimer. Så många som möjligt försökte fly.
Inlägg #26: Postat: 2007-09-30 21:55:00
Unto S
Judarna var inte välkomna någonstans utom, hör och häpna, en kvarts miljon judar fick fristad i muslimska Istanbul. Naturligtvist använde muslimerna även våld när man tvingade sin tro på kristna och judar. Men den största delen gick frivilligt över till Islam. En av tillvägagångssätten var enkel. Muslimerna betalade mindre skatt än övriga. Pengagirigheten har alltid styrt människan så man t.o.m. överger sin religion. Det något av nutid i det hela.
Inlägg #27: Postat: 2007-09-30 21:57:00
Unto S
Ps. Så här står det i Nationalencyklopedin om Egypten: ”Egypten antog mycket tidigt kristendomen … Den kristna koptiska kulturen fick en utpräglad egenart, sedan Egypten tillsammans med vissa andra östkyrkor gått sin egen väg vid kyrkomötet i Chalcedon 451. Då hade sedan länge de faraoniska templen stängts eller förvandlats till kyrkor… Efter 640 blev dock Egypten definitivt inlemmat i den arabiska världen.
Inlägg #28: Postat: 2007-09-30 21:57:00
Unto S
Ps. Så här står det i Nationalencyklopedin om Egypten: ”Egypten antog mycket tidigt kristendomen … Den kristna koptiska kulturen fick en utpräglad egenart, sedan Egypten tillsammans med vissa andra östkyrkor gått sin egen väg vid kyrkomötet i Chalcedon 451. Då hade sedan länge de faraoniska templen stängts eller förvandlats till kyrkor… Efter 640 blev dock Egypten definitivt inlemmat i den arabiska världen.
Inlägg #29: Postat: 2007-09-30 22:01:00
Janne B
Unto/ Fint att du skriver om detta. Jag har funderat på detta i 30 år och hunnit läsa en hel del. Jag tyckert det är oerhört komplicerat. Hade Mohammed ngn slags rätt att erövra stora delav av den då kristna världen. Inklusive judarnas Jerusalem. Hade de kristna kungarna sedan moralisk rätt att jaga i väg muslimerna från Europa. Kvar blev muslimska Albanien och Kosovo. Vad är rätt o fel i den röran. Fakta är dock att miljoner människor dog i alla slags umbäranden.
Inlägg #30: Postat: 2007-09-30 22:04:00
Janne B
Jagades judarna i väg från Andalus/Spanien för att de samarbetat med muslimerna/ berberna etc. // Muslimerna på Balkan hatas av serber o kroater för att de övergick till den turkiska fienden. Därför kallas de som öknamn "turkar" än i dag. Lärde jag mig 1992.
Inlägg #31: Postat: 2007-09-30 22:40:00
Yngve K
Såg ingen programmet om morernas erövring av det västgotiska Spanien.De började att konstbevattna ökenområden som de hade lärt sig i Nordafrika.De lärda från Västeuropa vallfärdade till Spanien och kunde ta del av översättningar till arabiska av Platon och Aristoteles verk.Muslimska, kristna och judar utbytte tankar om det mänskliga under fria former utan att präster lade sig i.
Inlägg #32: Postat: 2007-10-01 02:40:00
Janne B
Jag såg detta program Yngve och några frågetecken i mitt liv rättades ut. Det var inte araber som förde vattenkonster till Andalus. Utan det var muslimska stammar modell berber och kabyler från nuvarande Algeriet/Atlasbergen. De hade lärt sig det mesta om att spara vatten och leda vatten,odla i oaser med mera.
Inlägg #33: Postat: 2007-10-01 02:45:00
Janne B
Det underbara samarbetet mellan olka trosriktningar i Spanien tror jag långa stycken är en myt. Det kan ha förekommit punktvis under vissa tider.Fantastiska byggnader bevisar väl detta.// Men så började muslimerna en offensiv in in frankernas land, Karl den stores land.Där mötte de häftigt motstånd vid ett slag på......år.....Därmed startades en motoffensiv som drev "morerna" ur Europa....Ska slå i böcker i morgon.
Inlägg #34: Postat: 2007-10-01 08:08:00
Joakim Steneberg
Om någon undrar över de arabiska siffrorna så kom de visst senare, de var indiska från början, kom till Persien och sedan genom araberna tiil Europa, först på medeltiden sägs det. Hur jag vet detta? Genom google-Wikipedia, man är väl allmänbildad och vet hur man skall leta!
Inlägg #35: Postat: 2007-10-01 10:14:00
Yngve K
Bertrand Russel, Västerlandets visdom:" Spanien frambringade en framstående muhammedansk filosof,Averroes1126-98 född i Cordova..Hans viktigaste insats var att befria Aristotelesforskningen från nyplatonismens störande inflytande.Han trodde liksom senare Thomas av Aquino, att Guds existens kunde bevisas enbart med förnuftiga skäl."
Inlägg #36: Postat: 2007-10-01 10:44:00
Yngve K
Forts."Vad själen beträffar håller han med Aristoteles att den inte är odödlig, fastän"nous" är det.Eftersom denna abstrakta intelligens är enhetlig, innebär dess fortbestånd inte personlig odödlighet.Kristna filosofer avvisade naturligtvis dessa åsikter.Averroes i latinsk översättning påverkade inte bara skolastikerna utan kom också i ropet bland fritänkare i allmänhet, som förnekade odödligheten och blev kallade averroister."
Inlägg #37: Postat: 2007-10-01 12:00:00
Inger-Sofia
Hej yngve, du tar upp,spännande diskussionstankar.Själ.Fri-tänkare.Vi är ju alla utrustade med , att kunna tänka,Vidare,friare,längre-utanför det vedertagna, till det behövs nog:själv-förtroende,tillit, till den, träning,tålamod och utmaningar,som spränger det vedertagnas gränser och tillför nya.. spontana tankar,inför din text,k,
Inlägg #38: Postat: 2007-10-01 15:47:00
Yngve K
Hej Inger-Sofia.Här kommer mer österländsk visdom från Russel."Kejsardömet levde kvar i Bysans vilket ledde till att lärdomsväsendet där förblev mera världsligt än det skulle bli på många århundraden i väster. Och medan kulturen i öster tynade, steg på liknande sätt de unga och kraftfulla kulturerna i islams länder, som omfattade en stor del av Indien, Mellersta Östern, Nordafrika och Spanien till sin högsta höjd.Ännu längre bort upplevde Kinas kultur under Tangdynastin en hög höjd.
Inlägg #39: Postat: 2007-10-01 16:12:00
Yngve K
Västeuropa hade sin motsvarighet till koranskolorna i muslimska länder i dag.Russel:"Prästerskapet var en priviligierad grupp som kunde läsa och skriva.När Europa efter några århundradens strider ingick i en lugnare period var det prästerna som grundade och drev skolorna.Den skolastiska filosofin fick inga medtävlare före renässansen." Den världsliga kulturen bevarades bäst i de muslimska länderna och möjliggjorde renässansen i Europa.
Inlägg #40: Postat: 2007-10-01 17:21:00
Inger-Sofia
Vet du yngve.Från det jag var barn har jag älskat att lyssna på, när människor med olika kunskaper och livserfarenheter berättat om det.,jag kunde sitta stilla,hur länge som helst,som barn ,och bara suga i mig,det berättade,sen när jag tänkt ett tag,kom frågorna,dom log åt min iver att fråga,ifrågasätta,få veta mer.Men jag hade tur,Det fanns människor,som berättade och fanns kvar, i frågorna,Som gav svar, och ,som väckte nya frågor.tack för ditt berättande.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...