|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-25 22:34:00
|
|
Janne B |
Vad gjorde folk i stenåldersgrottorna på kvällarna utom att måla bilder i taket. Läsa fick de allt vänta på. De måste göra alla misstag på egen hand, för de kunde inte läsa om andras misstag...;-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-26 17:20:00
|
|
Sunny |
Janne: De gjorde nog som jag o de barnbarn som är under läsåldern?
Var just ner o nattade lilla Mefter lunchen Först en enkel bok med många bilder. Så tar hon sin flaska välling , vi släcker o nu berättar jag bara.Hon har sina favoriter som ska upprepas.Just nu är det 2- 3 sagor av vilka hon ska välja 2 samtidigt. Den ena är Hunden som inte ville bada som jag skrev till hennes mamma Då måste mamma vara utom hörhåll: annars somnar hon oxå. Teorier någon? Betingad reflex ?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-26 17:32:00
|
|
Sunny |
De andra är RLsagor: Kristina som vägrade vara drottning o Henrik VIII o hans bror Arthur.K innehåller hela K.s liv från 5 år till graven i Rom"Prinsarna" handlar om lille Henry,10 ,då värdelös andre son,fick rida med pappa o möta sin bror kronprins Arthurs hustru Katarina av Aragonien, då 15. Henry blev kär o senare trotsar han allt för att få denna änka efter sin bror.Den slutar med bröllopet för M är för liten för den våldsammare delen av Henriks liv halshuggna fruar o dy
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-26 17:41:00
|
|
Sunny |
Männoiskorna har säkert berättat sagor.legender o rena historiska fakta för de unga under alla år före skriftspråket?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-26 17:47:00
|
|
Janne B |
Tusen och en natt, de isländska sagorna osv är väl bevis för vad du säger. En del berättelser i GT är säkert återberättade för att ge de unga moral och mod etc.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-26 18:27:00
|
|
steno |
Svar 2. Ja man kan kalla det betingad reflex eller "retare" ungefär som självhypnos. När jag genom idrott kom i kontakt med Uneståhls teorier fick man börja alla avslappningsövningar med att knyta vänstra handen medan man höll andan. Tanken var väl att avspänningen skulle öka varje gåmng så man lärde sig slappna av direkt genom att knyta hande
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-26 18:29:00
|
|
steno |
Din dotter återgår till den känsla av ro och trygghet hon kände i insomningsögonblicket och så sover ho
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-26 18:52:00
|
|
Janne B |
Upprepning skapar ro och trygghet i alla generationer....Vi vill känna igen, känna oss hemma och bekväma. Tonåringar är trotsiga på utsidan men är egentligen mkt konservativa.... Storm på stan lugn o ro hemma...Ungefär.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-27 12:33:00
|
|
Sunny |
8 Ja o det roliga är att barnet kan medverka. När jag gör uppehåll på vissa ställen o säger att du vet ju vad kusken sade nu så kommer det ett förtjust: Hoppla alla mina hästar!
O varje gång man berättar sagan kan man göra nya uppehåll allt eftersom den lilla får nya ord.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-27 12:36:00
|
|
Sunny |
Janne. Så är det. Jag skrev sagan om den lille hunden som inte vågade bada när min dotter var rädd att få schampo i ögonen. Nu funkar den på samma sätt för hennes dotter.Vågade den lille hunden så vågade dom!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-27 14:18:00
|
|
Janne B |
Detta att berätta kända sagor eller nyss påhittade är ju urgammal pedagogik. Det har ju gällt att fort lära barn att vara rädda för djupa brunnar och sjöar. Men att man kan leka i vattenpölar. Tuppen är inte farlig för att han låter värst. Sagan introducerar barn så sakta i det verkliga livet./ Sagan har ju avgörande betydelse i språkutvecklingen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-27 14:21:00
|
|
Janne B |
Jag skulle tro att förskollärare snabbt kan avgöra i vilka hem det läses sagor etc. För 50-60 år sedan gick några hundratusen barn i söndagsskola och fick lyssna på de enklaste berättelserna om Jesus. Därtill lite om ilskna profeter osv. Det gav språkkunskap.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-27 14:22:00
|
|
Janne B |
Ganska tidigt förstod jag att i hem där det pratades mycket så blev ungarna fort likadana. Men så fanns det barn i tigande äktenskap också...det märktes.Ja det märktes då de började i Ettan.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-27 18:23:00
|
|
Sunny |
Janne: Eftersom söndagsskolan var enda tillåtna utflykt för mig före skolan så fick jag många ord med mig därifrån.Samt en bibel för barn: enkel med bilder som jag fick låna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-27 19:08:00
|
|
Janne B |
14 Ja den var på många håll det enda "söndagsnöjet" för barn. På många håll pedagogiskt före "småskolan" som ej hade sandlåda, spontana sånger, luciaövningar mm./ Vad gör barn i åldern 4-8 år nu på söndagarna som är viktigare och bättre? / NÅ givetvis fanns det dåliga ssk och bra småskolor också.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-09-28 13:41:00
|
|
steno |
Söndagsskolan hade ett syfte till. Föräldrarna blev ensamma i sin lägenhet...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-09-28 14:14:00
|
|
Janne B |
Detta faktum steno småfnissade vi om rätt mycket. På den tiden var alla lägenheter små o arbetarvillorna bestod av två rum o kök. Så det fanns inte stora möjligheter till privatliv. Så många välsignade söndagsskolan.../ Som 16 åring hörde jag talas om att vid mjölkninmgsdags så passade de unga bondeparen på....
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-09-28 15:38:00
|
|
Inger-Sofia |
tänk, att jag har missat..det där om, vad föräldrarna passade på att gjöra-när man var i söndagsskolan.
vad oskuldsfull man var,redan då..:
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-09-28 17:43:00
|
|
Janne B |
Det oskuldsfulla i människosinn, ska man försöka behålla så länge som möjligt. Ja
|
| |