Kvällspressen - använd svåra ord oftare!

Den här tråden diskuterar artikeln Kvällspressen - använd svåra ord oftare!.
Inlägg #1: Postat: 2007-09-28 06:49:00
Inger-Sofia
: Det anses vara bevis,ett mått på vår inteligens att använda ord som få begriper.kanske inte ens talarna/författarna själva-utan ordboken i knät. för ca 30 år sedan, var det oxså inne, med, att omsluta sig med så många *svåra ord som möjligt,för att anses klok, inteligent,intelektuell.Men det är ju oxså ett sätt att slippa bli ifrågasatt, avslöjad, att ibland, ingenting vettigt har sagtsDå ingen vill avslöja,att dom inte förstått vad orden betyder.För då avslöjar man ju, hur ute man är.k,
Inlägg #2: Postat: 2007-09-28 07:03:00
Inger-Sofia
..sen håller jag med dig,att det är bra,viktigt att lära sig nya ord.inte för orden i sig,utan betydelsen i orden,som kan ge,uttrycka ett vidare,kanske, ett mer nyanserat sätt.När vi förstår dom.Men mycken information kommer bort-då många oxså kör med kvalificerat svammel,för som jag sagt, dölja sina brister och verkliga avsikter.Som tex, ibland tidningar, myndigheter och företag.Man använder orden,för orden skull-för att vilseleda,manipulera,inte ge klara besked fakta och ett inehåll.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-28 08:40:00
Uno Hansson
Jag använde tidigare mer svåra ord från mitt arbete som ingenjör och naturvetare när jag skrev på sourze, därför att de ofta är mer väldefinerade och mer preciserade. Men jag fick då färre läsare och färre kommentarer. Men när man läser på Internet så är det ju lätt att kolla på google. Inkommensurabla gav 532 svar och överst hamnade Wikipedia direkt...
Inlägg #4: Postat: 2007-09-28 11:44:00
CimEfraimsson
Jag skulle vilja höra om det mord som utfördes på ett glatt och trevligt sätt ;
Inlägg #5: Postat: 2007-09-28 11:45:00
CimEfraimsson
Sen förövrigt - Är det verkligen bara jag som tröttnar på Franssons ständiga hänvisningar till sina egna böcker?
Inlägg #6: Postat: 2007-09-28 14:29:00
Janne B
Tidningen DET BÄSTA läste jag i tio års tid i tonåren och uppåt. Där fick jag en viss insyn i världslitteraturen men även nuläget i USA etc. Men det fanns också alltid med två sidor med svåra ord som förklarades med hjälp av synonymer etc. Jag tror att DET BÄSTA betydde mycket för min utveckling och allmänbildning./ Men när de börja förfölja mig med "erbjudanden" varje vecka så sa jag upp bekantskapen.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-28 19:35:00
Ramona Fransson
Är du trött Cim! Tja, du har rätt till det och jag har rätt att försöka öka min läsarkrets. Hahhah. Sov gott!
Laddar...