Alla rädda för vargen här

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-09-18 21:12:00
Janne B
Biff. Full poäng. Folk ute i bygderna känner sig maktlösa mot majoriteten i städerna. Folk i norr ännu maktlösare mot sydsvenskar osv. MEN I JUST ROVDJURSFRÅGAN ha de en viss makt för att de är på plats.....Staten försöker sköta vargpolitiken från helikopter medan vargkritikerna står på marken....det är skillnad.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-18 21:21:00
Leif-Arne
Ganska nära pudelns kärna, den hårda kärnan av varghatare är nog rätt liten, men av tradition så håller man ihop mot överheten. I Ammarnäs hölls fordom var vår så kallad kyrkhelg,, avstånden var långa så man samlade så att säga ihop vad som var av begravningar, dop, vigslar mm till en helg. I anslutning till denna hölls baluns på kvällen.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-18 21:24:00
Leif-Arne
Länsman i Sorsele menade att där behövdes tillsyn och ordning vbarför han begav sig dit åtföljd av betjänter. I synnerhet för att kväsa de beryktade Grundströmspojkarna.

Kvällen kom, morgonen därpå fanns att beskåda länsmans rock och mössa på ett kors högst uppe på potatisbacken.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-18 21:27:00
Leif-Arne
Länsman själv var redan I Sorsele och ville inte mera till Ammarnäs. Folket i Ammarnäs var nog av den meningen att även om Grundströmmarna var vilda och yviga till sinnet så hade de i grunden en känsla för vad som var rätt och riktigt, varför det bästa för alla parter var om länsman höll sig borta.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-19 08:14:00
Joakim Steneberg
Svar 1. Tigrarna är i dag bara några tusen. Mest i tättbefolkade Indien. Bevisligen dödas människor ibland. Tror du världen accepterar om Indierna vill utrota dem?
Giftormar tar livet av tusentals i sydostasiens risfält. Skall vi utrota ormarna? Flodhästar lär döda fler människor i Afrika än vad något annat större djur gör. När folk hämtar vatten i floder. Vad skall vi göra åt det? Bort med flodhästarna där människor finns?
Inlägg #6: Postat: 2007-09-19 08:19:00
Joakim Steneberg
Sverige har förbundit sig att bidraga med skydd för hotade djur och natur. I Baltikum finns det gott om varg, men mycket mindre plats. Är det de som skall rädda kvar vargen åt eftervärlden i Europa, men inte rika och glesbefolkade Sverige?
Dessutom, våra svenska rovdjur dödar ytterst sällan, bara i trängt läge. De äter av vår mat, som vi har i överflöd. Till skillnad från i Indien och Afrika. Nyanser tack!
Inlägg #7: Postat: 2007-09-19 09:04:00
Janne B
Leif-Arne/ De som inte varit vid potatisbacken i Ammarnäs har missat ngt viktigt här i livet.Grundströmmarna har lugnat ner sig lite grann.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-19 09:07:00
Janne B
Joakim/ Bra att du tillför debatten nya nyanser och fakta. När jag tar ställning i en fråga så betyder det inte att jag vet hur problem med tigrar i Indien ska lösas. Eller ormar i risfält. Mitt kunnande är "styckevis och delt", citat från mkt gammal bok.
Inlägg #9: Postat: 2007-09-19 09:45:00
Leif-Arne
7 Jo så har förtalts, en av dem blev väl gift med prästen i Tärnaby rent av.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-19 10:52:00
Janne B
Ja i dessa trakter kan vad som helst hända. När missionspastorn blev änkeman så kilade han över till prästgården och gifte sig med kyrkoherden. Som praktiskt nog var en kvinna. ;-
Inlägg #11: Postat: 2007-09-19 10:55:00
Joakim Steneberg
Janne, vi kan väl inte ha en sorts lokalpatriotiska principer här hemma, och sedan kräva helt andra principer för andra folk? Globala principer måste väl idag gälla både miljö och rovdjur? Liksom synen på t.ex Afrika visavi våra egna västerländska "lyxproblem." Där jag i exemplet Afrika nyss i en annan tråd tyckte mig se en mer vidsynt och humanistisk intällning från din sida.
Skall andra länder rädda vargen? Skall Afrikanerna rädda vår välfärd?
Inlägg #12: Postat: 2007-09-19 12:15:00
Biff
Joakim. Enligt mig bör de indier, afrikaner och andra som drabbas av rovdjur själva få avgöra om rovdjuren ska dödas. Det torde vara svårt att hitta bra argument för att en djurart som dödar människor ska få finnas. Som du säger reagerar vi i väst säkert om afrikanska landsortsbor bestämmer sig för att döda flodhästar. Om man nu ska jämföra olika personers problem är dock detta inkonsekvent, eftersom vi knappt reagerar alls när rebellgrupper bestämmer sig för att döda afrikanska landsortsbor.
Inlägg #13: Postat: 2007-09-19 13:41:00
Joakim Steneberg
Det finns situationer då saker måste göras, närgångna rovdjur, särskilt orädda människoätande tigrar. Men att utrota t.ex. den helt, nej på en sådan planet kan vi mycket riktigt inte själva överleva! Vi kan inte utrota alla "farliga djur". Ormar t.ex. behövs för att hålla nere råttstammen. Människan måste anpassa sig till naturen, inse balansen, och inte tro att hon kan dominera och ändra om den hur som helst. Detta VET vi är ett problem och ett hot på flera nivåer idag.
Inlägg #14: Postat: 2007-09-19 13:51:00
Joakim Steneberg
Det finns mycket man kan göra på lokal nivå, förutom att försöka ta kål på allt farligt. I Australien köpte jag en bok, "Things that stings", som handlar om alla giftigha farligheter att undvika där. Dödliga ormar, spindlar, snäckor!, maneter, förutom krokodiler, bufflar inplanterade! osv. Mycket få människor drabbas. De vet oftast hur de skall uppträda.
Inlägg #15: Postat: 2007-09-19 13:53:00
Joakim Steneberg
Men i norra Australien råder badförbud längs kusten hela sommaren. "Jelly box fish", manet, kan ta livet av en person på mycket kort tid, den finns idag längs kusten, ej öarna. Anledningen är minskningen av havsköldpaddor som åt maneterna. Sköldpaddorna tros ta fel på alla plastpåsar i havet och dör...
Inlägg #16: Postat: 2007-09-19 14:21:00
Janne B
Jag fick ett mejl// Antingen så får vi sätta rovdjuren i bur eller så får stockholmarna sätta oss norrlänningar i bur// Vi kan i vart fall inte umgås utan skydd emellan//Slut citat/
Inlägg #17: Postat: 2007-09-19 14:22:00
Janne B
Ja det var ju ett drastiskt mejl, men jag har hört liknande muntligen också, så nog uttrycker det en folkmening med rädsla i.
Inlägg #18: Postat: 2007-09-19 16:21:00
Biff
Joakim. Nu vet jag inte särskilt mycket om vargar, men ekosystemet i Sverge tycks dock ha klarat sig ganska bra utan dem de senaste hundra åren i alla fall. Och argumentet att människan måste anpassa sig till naturen kan ju bollas tillbaka till oss stadsbor, eftersom vi lätt kan påstå att andra ska göra detta utan att vi behöver röra ett finger själva. När det dyker upp vilddjur i städerna blir det dock ett väldans rabalder.
Inlägg #19: Postat: 2007-09-19 16:25:00
Janne B
Den raka frågan är om föräldrar ska låta sin barn gå till skolbussen en km bort, samt stå där och vänta ofta en god stund, i vinternörkret. Föräldrar är skyldiga att öva nödig tillsyn över sina barn. Vad innebär det i vargtrakter?
Inlägg #20: Postat: 2007-09-19 16:40:00
Sunny
Jane: är det inte bättre att utbilda föräldrarna lite i hur vilda djur fungerar? För tror föräldrarna att vargar äter barn kan de överföra rädslan på dem oxå.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...