Inlägg #21: Postat: 2007-09-19 16:43:00
|
Joakim Steneberg |
Biff, jag vill inte bråka med dig om det här. Men Sveriges natur mår inte så bra alltid som vi tror. Många djur har försvunnit, andra blivit för många, genom olika slags påverkan.
När räven fick skabb, av någon anledning, exploderade rådjursstammen. Och råddjuren är nedlusade av fästingar, de stortrivs. Ända in i utkanten av t.ex Stockholm där de också har livsfarliga sjukdomar, Borrelia och främst TBE.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-09-19 16:55:00
|
Joakim Steneberg |
Egentligen är det för mycket älgar i Sverige, vilket ändå inte märks på priset på älgkött för oss icke älgjägare!. Vargen tar oftast sjuka djur, och kalvar. Det är alltå fullt möjligt att en "älgsjuka" uppstår och sprids genom för många djur och att vargen inte kan "lösa problemet".
Obs en teori, men fullt möjlig!
Minns myxomatos hos kaniner, sälsjukan, fågelinfluensan, galna kosjukan osv.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-09-19 17:04:00
|
Sunny |
J Det är det här sjukdommarna jag ororar mig för Här är rädslan befogad.Fästingen är just nu vårt absolut farligaste djur.Har man hundar o katter är det extra noga för de överför fästingarna till barnen.Vi har en stor rådjurstsam i trädgårdarna här samt en massa råttor o en o annan räv sprider skabb Har tappat räkningen på boreliafallen o återfallen: man kan få det hur många gånger som helst Vaxinet mot TBE var slut hela sommaren där vi bor.Ska var tidigt ute i vår.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-09-19 17:12:00
|
Joakim Steneberg |
Sunny, vet du om att våra "tamvargar" kan få TBE? Jag har träffat en hundägare vars lilla hund blev smittad. Hon berättade att hunden bara vimsade omkring och till slut blev tokig så den fick avlivas. Vill inte skrämma upp dig men..det finns ju halsband mot fästingar, om hunden är långhårig och svårundersökt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-09-19 17:16:00
|
Sunny |
J: Jo då: jag vet flera hundar som fått avlivas: det är en svår sjukdom.
Jag har ju dessutom en hund i min säng: det hade Robban Achberg oxå o det tog honom till akuten!
Jag "injecerar" antifästingmedecin en gång/mån efter vikt på hundarna o kattmen det är inte helt säkert: en fästing som inte satt sig fast o dött kan följa med in ändå så ungarna måste kollas helt o hållet varje kväll. I håret o bakom öronen.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-09-19 17:19:00
|
Sunny |
På vårat torp var det så mycket fästing att man alltid hade runt 5-6 st varje kväll men det låg ute i skoge. I trädgården är det lättare att skydda sig:klippa ner gräset osv.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-09-19 17:20:00
|
Sunny |
24 Du kan ju tänka dig pälsen på en långhårig S:t Bernhard?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-09-19 17:27:00
|
CMO |
Rått och kackerlackstammen har reducerats allt för kraftigt i Stockholms slumkvarter. Dags för reintroducering och jaktförbud...?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-09-19 20:42:00
|
Sunny |
28 CMO Vet du inte att vi är inte att Stockholm aldrig haft så många råttor förr? Det är de milda vintrarna.Ett par tillbringade förra vintern i Spanien. När de kom hem var inte en bit i bostaden hel o över 100 råttor fångades direkt. De hade tagit sig upp via ett torrt vattenlås.Här i Stureby. Min granne arbetade inne i källaren när en stor råtta kom upp ur avloppet o hoppade upp på hans huvud o bet: döttrarna kom o slog med tillhygge. På grund av kattlukten har våra råttor hållt sig ute.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-09-19 20:46:00
|
Sunny |
Nu är vi utan katt o döttrarna har mött min särskilt stora råtta Ibsen inne i tvättstugan.Tänker han övervintra inne med släkt o familj får jag nog skiljas från honom?Han är annars en elegant syn vintertid när han springer som en balettdansör i de frusna äppelträden efter talgbollar med en eller två mindre råttor står på vakt!
Dotterdottern älskade att titta på honom i vintras så jag hängde massa godis över hennes fönster.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-09-19 20:50:00
|
Sunny |
När jag bodde i södra Spanien förstod jag inte varför det amerikanska paret jag köpte radhuset av hade stora tunga tegelstenar på toalocken o på avloppet i pation.Det fick jag snabbt se när de stora råttorna började krypa upp ur avloppen.
Men råttor är inte farliga till trots för att dottern förrra året blev biten i tungan av en: Hon borde inte ha tungkysst den !
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-09-19 20:57:00
|
Sunny |
I Tunisien i öknen bodde vi i en kasern som varit främlingslegionens. Kackelackorna hade en storlek jag aldrig förut sett o hoppade ner i sängarna från väggarna: Dottern var liten o grät av rädsla så vi flyttade ut hennes o min säng mitt i rummet o lade ett lakan över oss. Då släppte de ner sig från taket: Bump ,bump lät det hela natten.Men där nere förväntar man sig dem: När sonen var kypare på en av de fiiiina rest i stan o visade sina kackelackor i köket blev jag illamående .
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-09-20 10:34:00
|
Biff |
Joakim 21. Naturen mår väl inte på något särskilt sätt, den bara finns. Så man kan ju lika gärna hävda att stadsbor får lära sig att leva med rådjur i trädgårdarna och med att plocka bort fästingar. Kanske fästingen har ersatt vargens roll i näringskedjan?
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-09-20 12:36:00
|
Joakim Steneberg |
Fästingar är nog farligare än vargen. Naturen "mår", totalt sett, oftast inte alltid beroende på människan.
Östersjön "mår dåligt". Gifter, tungmetaller, svavel, fosfor osv. Det är nog alla överens om. Resultat. bl.a. för mycket algblomning. Svårt att bada, djur och växter trivs ej. Slå upp Östersjön på Google får du se!
Samma gäller vissa skogar. Kalhyggen, biologisk utarmning. Det har gått snett i jakten på standard!
|
|