Bekämpa fattigdomen - eller rikedomen?

Den här tråden diskuterar artikeln Bekämpa fattigdomen - eller rikedomen?.
Inlägg #1: Postat: 2007-09-04 11:05:00
Inger-Sofia
Hej,många tankar som väcks.Några som legat och slumrat,i de tempo,där inga tankar ges plats...behöver fundera och läsa din artikel..en gång till...den har viktiga ord att säga..som du förmedlar med stor ordrikedom..
Inlägg #2: Postat: 2007-09-04 11:32:00
myrboa
Mycket givande läsning.En artikel som behöver begrundas på djupet. Hittade dessa rader som jag ger vidare. "Det är en känsla av enhet att allt liv på jorden är inbördes beroende. Man förstår att allt levande hänger samman." osäker på namnet, men det är sagt av en i besättningen på Appollo 15 A-L
Inlägg #3: Postat: 2007-09-04 12:00:00
Uno Hansson
Du skriver att med välstånd följer ökad konsumtion, och att en förändring mot hur människorna i fattigare länder lever, skulle gynna vår hälsa och vår miljö. Men det går naturligtvis att drastiskt minska det nuvarande resursslöseriet utan att minska vårt välstånd och välbefinnande. Vi kan sluta med att "gå över ån efter vatten" genom återanvändning hyra, leasa i.st.f. att köpa, återvinning och recirkulation inom närregionen...
Inlägg #4: Postat: 2007-09-04 12:20:00
peter_
Nja, jag tror du underskattar påfrestningarna med att leva i fattigdom. Jag tycker att du misstar dig beträffande västvärldens utveckling och inflytande på politiska system. Man behöver inte delta i den onödiga konsumtionen. Men det är mycket värdefullt att kunna konsumera sjukvård, utbildning osv vid behov.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-04 12:49:00
Uno Hansson
De genuint mänskliga behov som verkar ha funnits i alla tider, är enligt Det Naturliga Steget: Fysiska behov, Trygghet/beskydd, Engagemang, Avkoppling, Tillgivenhet, Förståelse, Kreativitet, Identitet/mening och Frihet. Något som kanske många är svältfödda på i dagens Sverige är nog det mesta av detta
Inlägg #6: Postat: 2007-09-05 04:40:00
Banestyrelsen
"Det är dokumenterat att man inte blir lyckligare av konsumtion." Dagens i-landsproblem. Ja det var ju välsignade visdomsord till världens alla fattiga från Jan "inte gått hungrig en enda dag i mitt liv" Wiberg.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-05 11:01:00
Joakim Steneberg
Jag delar nog i stort din analys, men inser att "sånt är livet" och utvecklingen, på gott och ont, har varit. Det man kan se nu, även på viss politisk nivå, är en medvetenhet om att ekvationen inte går ihop längre. Vi måste på vissa plan sänka vår materiella standard, dagens U-länderna kommer inte att kunna nå vår. Och det finns annat än prylar, jag vet!
Inlägg #8: Postat: 2007-09-06 12:15:00
Uno Hansson
Än en gång vill jag protestera mot att "med välstånd följer ökad konsumtion, bilar, motorvägar, asfalt, betong och shoppingcentra." Detta är alltså inte alls någon sorts naturlag! Vi kan säkert minska resursbehoven hundrafalt, utan at nämnvärt ändra vår livsstil. Det som krävs är enbart att hyra det som vi använder ganska sällan, istället för att dessa saker ligger i beredskapsförråd den allra mesta tiden, om var och en köper dem.
Laddar...