Inlägg #1: Postat: 2007-08-30 16:19:00
|
Billy Butt |
Det där är ett farligt sätt att vända på steken men jag fattar din poäng Angus. Sanningen är att det finns många som tror att jag är skyldig - det får jag leva med resten av livet - TYVÄRR!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-30 16:25:00
|
Mayito |
Jag tar gärna upp den här handsken. Nej, Angus. Du har fel. Jag ska trots tidigare misslyckanden försöka övertyga dig om detta. Det handlar om vår syn på demokratin, Angus. Du missar liksom själva andemeningen med den. Alla människor är lika värda och en man/kvinna en röst och hela det där köret. Där håller du med va? Men i samma andemening ska sägas: hellre tio skyldiga frikända än en oskyldig dömd.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-30 16:27:00
|
Mayito |
Du har ju hört det här tidigare. Men det är ingen tom floskel. Jag vet att du tycker att en människa borde vara lika värd som en annan och att alla människor ska ha rösträtt. Eller hur? Då kan vi fortsätta resonemanget. Hellre tio skyldiga frikända än en oskyldigt dömd är en slogan i exakt samma anda.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-30 16:29:00
|
Mayito |
Den betyder ungefär lika mycket för en demokratisk stat som rösträtten. Den vilar på exakt samma grund - alla människor är lika mycket värda. Nu så. Om du inte delar denna syn är det lika bra att du slutar läsa nu. Mitt resonemang förutsätter att vi är på samma linje när det gäller synen på människor - alla är lika mycket värda.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-08-30 16:32:00
|
Mayito |
Orsaken till att sloganen "hellre tio skyldiga frikända än en oskyldig dömd" funnits i århundranden i demokratier är erfarenheten av motsatsen. Pöbeln funkade inte. Visst var det praktiskt men det funkade inte. Ett problem var att straffen inte stod i proportion till brotten stjäla ett ägg hängning. Det största problemet var att så många oskyldiga strök med. Det blev i längden ohållbart. Därför infördes rättsväsendet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-08-30 16:35:00
|
Janne B |
HURRA för Mayito den rättlärde!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-30 16:36:00
|
Janne B |
..men det heter kanske den rättslärde! Efter lite proppar på fel ställe så stravar jag lite fel ibland;-.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-08-30 16:37:00
|
Mayito |
Det funkar bättre men absolut inte perfekt. Men det blir bättre i takt med att utvecklingen går framåt. Ibland tar rättsväsendet något steg tillbaka. Det är det som skett de senaste 25 åren när det gäller sexbrott och det är dessa problem vi ser idag. Högsta domstolen kämpar med en massa resningsfall i just sexmål där en massa "sanningar" som etablerats i medierna omvandlats till juridisk hårdvaluta.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-08-30 16:41:00
|
Mayito |
Nu försöker rättsväsendet att gå tillbaka till den gamla goda tiden med "Hellre tio skyldiga frikända än en oskyldig dömd". Faktum är att när rättsväsendet sänkte beviskraven i sexmål sket sig allt. Situationen blev till slut ohållbar. Detta har västerländska rättssystem genomgått många gånger tidigare med samma misslyckade resultat. Det funkar inte i en demokrati med omvänd bevisbörda eller att lyssna till opinionsstormar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-08-30 16:41:00
|
Mayito |
Varför inte?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-08-30 16:45:00
|
Mayito |
Jo, detta är grejen med allt. Orsaken till att det inte funkar är att en enskild medborgare ALLTID är i massivt underläge mot systemet. Åklagare och polis ska enligt LAGEN arbeta fullständigt opartiskt objektivitetsprincipen och dessutom ska den misstänkte ha en PARTISK advokat. Ändå skiter det sig ibland och oskyldiga döms.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-08-30 16:49:00
|
Mayito |
Faktum är att erfarenheterna visar att även när polis och åklagare varit hyfsat opartiska, advokaten duktig och domstolen dömt korrekt så har den misstänkte ÄNDÅ i slutändan visat sig vara oskyldig. Det är alltså mycket svårt att avgöra om något verkligen skett och att det är verkligen rätt person som anklagas. Shit happens.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-08-30 16:55:00
|
Mayito |
Rättsväsendet är alltså inte perfekt. Det som dock INTE får hända är att systemet ger efter för tillfälliga knycker och opinionsstormar. Lagen ska helst var klar och tydlig. Systemet måste vara hyfsat förutsägbart. Allt för att medborgarna ska kunna avgöra vad som väntar sig av dem. Alla erfarenheter från historien visar att det blir helt värdelöst när rättssystemet ägnar sig åt tillfälliga modenycker.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-08-30 16:59:00
|
Mayito |
Det som händer då är att enskilda människor körs över och deras människovärde kränks. Helt i strid med demokratins grundstenar. Människor görs rättslösa. Detta är mycket värre än att samma människor inte ges rätt i systemet när de anklagar någon för något. Den som anklagar måste bevisa sin anklagelse. Det är en human ståndpunkt. En demokratisk ståndpunkt. Och en förutsättning för ett vettigt samhälle. Häxprocesserna på medeltiden är ett bra exempel.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-08-30 17:08:00
|
Mayito |
Följaktligen innebär allt detta att den som blir anklagad för något har fler rättigheter än den som anklagar. Den som anklagar måste ju bevisa sin anklagelse. Den anklagade ska ju inte behöva bevisa något. Fullt logiskt innebär detta att Billy Butt har MER rätt att försvara sig än vad tjejerna har att anklaga honom.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-08-30 17:10:00
|
Mayito |
Men ni har så oerhört mycket mindre rätt att anklaga någon för brott där ni inte ens själva är inblandade. Ni är därmed inget annat än pöbel och ska hålla käften. Historien visar att pöbeln alltid satte sig över andra människor och kränkte deras människovärde och tog ifrån dem alla mänskliga rättigheter. Och ofta hade pöblen fel i sak. Ni är ungefär i detta läge nu.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-08-30 17:14:00
|
Mayito |
En liten aptitretare, Angus. Jag önskar att du någon vacker dag blir anklagad oskyldigt naturligtvis... för något smaskigt sexbrott, får löpa fullständigt gatlopp i medierna och utöver allt detta döms till ett långvarigt fängelsestraff. Orsaken är att jag vill att du själv får känna på hur det känns. När vi då sitter där i besöksrummet på Hall och knaprar på sockerkakan jag tagit med mig så skulle det inte förvåna mig om du plötsligt utbrast: "Helvete, jag hade hellre blivit våldtagen!"
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-08-30 18:30:00
|
angus |
Jag har aldrig sett dig som skyldig och hoppas att du en dag får upprättelse, verkligen Billy Butt, men du förstod min poäng.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-08-30 18:34:00
|
angus |
Mayito, jag har skrivit hur jag endast bildat en uppfattning via medias skeva bild, förklarat vilken vrede det väckt och ville starta debatt. Jag har efter att de släppts medvetet visat i min artikel hur arg jag kände mig trots frisläppandet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-08-30 18:37:00
|
angus |
Du har kallat mig svin, och uttalat önskan om hämnd, vidare önskar du att jag blir oskyldigt dömd för ett sexualbrott, jag kan endast med de få ord du skrivit bilda mig en snabb uppfattning om dig, och den blir att om vi ses på Hall blir det nog som cellkompisar och inte i besöksrummet.
|
|