Kamphundarna är en myt

Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2007-08-27 12:18:00
AlfVerner
Just pittbull har kort eller ingen stubin alls. Historierna om hur man hugger sin egen husse är vanligare i denna ras, än att t ex pudel hugger sin och sällan hänger pudlar i halsen på körhästar som pittbull kan göra av något som provocerar just dem.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-27 12:23:00
AlfVerner
Pittbullen är ett VAPEN, ett sätt att höja sin egen status genom att visa MAKT. Det är inte lika lätt att hota pensionärer med en pudel som med en pittbull etc. Man skulle kunna släppa vapenlagen fri med förevändning "att det beror på innehavaren om någon dödas". På samma sätt argumenterar idioterna kring pittbullrerriern, men på samma sätt som vapen SKA pittbullterriern utrotas utan undantag.
Inlägg #3: Postat: 2007-08-27 12:25:00
AlfVerner
Två saker till: Att få ha hund borde krävas körkort, att välja pittbull som ras vittnar om mycket allvarliga personlighetsstörningar som snarare skulle hanteras av psykolog än genom hundköp.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-27 12:27:00
AlfVerner
Välj PUDEL. Snäll, lojal och en riktig kamrat som alltid finns där för dig när du behöver den.
Inlägg #5: Postat: 2007-08-27 12:29:00
AlfVerner
Funderar du ens på pittbull - då är du sjuk och behöver utveckla din sociala kompetens.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-27 12:49:00
Janne B
Väljer man en hund som folk verkar vara rädda för så ska man givetvis välja något annat. Om de nu inte är innanför mitt staket hela tiden. // Jag har hört sägas att man kan göra en Pudel, men har aldrig försökt ;-.
Inlägg #7: Postat: 2007-08-27 12:52:00
Elvy
Bra Alf Verner, du skriver såsom jag tänkte.
Inlägg #8: Postat: 2007-08-27 22:36:00
Sunny
Alf: du sitter fast i myter o fördommar. Jag har grannar: modern är 75.dottern runt 55. De är inne på sin 4:e pitbull nu o snällare hundar finns inte.De är nästan larviga i sina försök att vifta av sig svansen vid hundmöte. Man fortsätter ofta med en ras man har haft. Om man byter så är det av samma skäl som jag : man orkar inte hålla den stora hunden längre o byter till en mindre.Pudlar brukar vi kalla fittslickare här i huset. Det är exets ordval: vi andra har vant oss.
Inlägg #9: Postat: 2007-08-27 22:40:00
Sunny
Pudlar är lite för larviga för min smak men de är väldigt kloka.
Jag älskar mina S:t Bernhardshundar: bestämde vid 9 års ålder att skaffa mig det.
Jag läste en bok om Barry den Store det året. Jag har aldrig ångrat mitt val o visssheten om att gamla Bamse blir den siste känns tuff.
Inlägg #10: Postat: 2007-08-27 22:46:00
Sunny
Kan tänka mig Mastiff, Leonbergare o New Fonland oxå.De är stora o lurviga o trygga. De blir inte farliga utom vid vanvård samt ifall någon skulle ge sig på mig.Eller familjen. Min Barry bet faktiskt min son i axlen. Sonen o svärsonen fäktades.Barry tog det som allvar. Eftersom svärsonen bor här så blev det sonen han tog tag i.Bestämt men ganska försiktigt i den axel där han höll värjan.
Inlägg #11: Postat: 2007-08-27 22:47:00
Sunny
Barnbarnen är väl övervakade de med.
Inlägg #12: Postat: 2007-08-27 22:48:00
Sunny
Syrran däremot har en hund på 4 kg varav ett är övervikt!!!
Inlägg #13: Postat: 2007-08-28 09:05:00
Michael Lundahl
Alf: Pitbull har kort stubin? Enligt vem då? Dessa historier du nämner... är detta dokumenterade fall eller lösa rykten du sprider vidare, det vill säg ha just den myt som jag vänder mig emot i artikeln?
Inlägg #14: Postat: 2007-08-28 09:07:00
Michael Lundahl
Att hundar inskaffas som vapen är sant... men inte för att rasen i sig har dessa egenskaper utan för att det finns just denna *myt* om rasens farlighet... något som sedan späds på av att du gör det just dessa brottslingar vill, det vill säga skrämmer upp folk med hur farliga pitbulls är... trots att det inte ens är sant.
Inlägg #15: Postat: 2007-08-28 09:08:00
Michael Lundahl
Detta gör att helt vanliga hundägare och helt oskyldiga hundar drabbas av en onödig hets, gliringar och fientlighet helt i onödan... bara för att folk som du hellre håller er till er invanda världsbild och inte törs tänka om ens när varenda expert som finns säger: pitbull är inte en farlig ras.
Inlägg #16: Postat: 2007-08-28 09:12:00
AlfVerner
En annan myt jag har problem med är att tigrar är livsfarliga. Trots långvarig kontakt med sin ägare, så kan situationer uppstå där tigern anfaller sin husse/matte. Jag skulle ha stora problem med att möta någon med en tiger i koppel. Jag skulle tycka det var fullständigt orimligt att folk gick omkring med tigrar, när det finns vanliga katter.
Inlägg #17: Postat: 2007-08-28 09:15:00
AlfVerner
Sen tycker jag inte ni svarar an på min bild av VAPEN. Om någon hävdar att ett vapen är helt ofarligt, att det "beror på ägaren", så skulle jag delvis kunna hålla med. Men vi har åtskilliga exempel i historien där både poliser och hemvärnsmän, militärer etc. flippat ut med tillgång av just sitt vapen, vilket fått enorma konsekvenser.
Inlägg #18: Postat: 2007-08-28 09:18:00
AlfVerner
Jag jobbar i offentlig miljö och ser fler och fler exempel på där hundar tränas öppet av testosteronstinna och samhällsuppgivna tonåringar. Jag är absolut intresserad av vapenförbud och jag är absolut intresserad av utrotning av pittbull. Det finns massor med andra hundar som är lämpliga och den rädslan pittbullen pistolen väcker hos människor är HELT oaccpetabelt.
Inlägg #19: Postat: 2007-08-28 09:21:00
Michael Lundahl
Alf: Nu blandar du ihop inte bara äpplen och päron utan blandar in morötter och potatis i bilden också. Skjutvapen har bara ett enda syfte: att kunna skada. Hundars huvudsyfte är inte det. De är sällskapsdjur, brukshundar, jakthundar, vakthundar, familjemedlemmar. Majoriteten av alla hundar - oavsett ras - är helt ofarliga.
Inlägg #20: Postat: 2007-08-28 09:24:00
Michael Lundahl
De dåliga element som vill använda hund smom vapen använder först och främst inte hundens egentliga farlighet... utan dess *rykte* för att uppnå sin effekt. Om du vill få bort att folk försöker träna sina hundar till kampdjur, då skall du absolut inte förbjuda pitbull... för dåspelar du dem rakt i händerna och officiellt brännmärker rasen som farlig. Totalt kontraproduktivt.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...