Inlägg #41: Postat: 2007-08-28 10:44:00
|
Michael Lundahl |
Som sagt Alf: du väljer själv vad du vill tro på: aftontidningarnas sensationer... eller en utredare för regeringen som konsulterat experter på området för att försöka få fram så gott faktaunderlag som möjligt. Om du *vill* fortsätta vara rädd bara för att du sett några bilder... det vill säga en ytterligt liten bråkdel av hela sanningen... då får det stå för dig.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2007-08-28 10:45:00
|
Michael Lundahl |
Det är min egen åsikt att du gör ett väldigt dåligt val.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2007-08-28 10:54:00
|
Michael Lundahl |
Jämförelsen med AK4 och tigrar är meningslös. Ingen har en AK4 som ett sällskapsdjur som man går ibland folk med. Inga experter har menat att rätt skötta tigrar kan hålla på samma sätt som hundar. Det är irrrelevanta jämförelser som inte har med sakfrågan att göra. Varje sakfråga bedöms för sig. Nu snackade vi om så kallade kamphundar, inte om tigrar eller hemvärnet.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2007-08-28 10:55:00
|
Michael Lundahl |
Svar 39: Och att du är trött på dem betyder inte för den sakens skull att de har fel och du har rätt. Kanske är du trött på dem därför att du vet att diskussionen är förlorad för din del... du har bara inte ryggrad nog att säga "Ok... kanske hade jag fel för mig om dessa hundar".
|
|
Inlägg #45: Postat: 2007-08-28 13:00:00
|
Janne B |
Vilken hund är farligast för en främling? En med stor käft eller en med liten mun. Om förutsättningarna är lika i övrigt!
|
|
Inlägg #46: Postat: 2007-08-28 14:31:00
|
CMO |
Naturligtvis har pittbulls större fysiska och mentala förutsättningar att skada än många andra hundraser, samtidigt är rasen ett oskyldigt offer för en gangsterkultur. Slutsats: oavgjort i hundkampen mellan pitbullterriern Lundahl och Alf "Pudeln" Verner.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2007-08-28 15:43:00
|
Janne B |
CMO / Ursäkta, men jag lutar åt den åsikten också....
|
|
Inlägg #48: Postat: 2007-08-28 16:01:00
|
Sunny |
31 Alf jag har nu frågat mina granntanter varför de bara väljer pitbull. Här är deras svar: lagom stor,vaksam skäller när någon går in på tomten o de bor ju ensamma tanternagenomsnälla o mycket tillgivna. Räcker det som svar?Sonens jobbarkompis är ung o hans svar är att de är lättlärda: han är med i brukshundklubben.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2007-08-28 16:02:00
|
Sunny |
35 M: Jag håller med dig. Ingen är så dum som den som inte vill lära.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2007-08-28 16:07:00
|
Sunny |
CMO Men ska man hålla sig till fakta så har Alf ju ehelt fel?
Alla som har hundar o jobbar med hundar vet ju det.Man måste väl protestera när någon sprider lögner o vanföreställningar runt sig? Så enkelt livet skulle vara för oss hundägare ifall vissa sorter var farliga o andra inte.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2007-08-28 16:11:00
|
Sunny |
Visst kunde jag skriva en artikel om den lille taxen som attackerat nästan alla andra hundar här i Stureby o nästan fick sätta livet till när han bet sig fast I min Bamse. Men vem tar in en story om en kamplysten tax? Det är nog ingen som vill läas om Barrys attack på sonen heler: de flesta hundar ingriper till sin flocks försvar.Samt vakatar hus o trädgård revir
|
|
Inlägg #52: Postat: 2007-08-28 16:16:00
|
Sunny |
Gamle Barry numera i hundarnas himmel hade en tvillingsyster Clara som bodde hos oss ibland när hennes smatte som är präst reste.En snäll S.t berhardstik.ganska liten för rasen. Den dag Matte mötte en våldtäktsman i skogen begick även han misstaget att tro att denna gulliga hund var farlig!
Som präst kunde hon ju inte låta hundne döda angriparen men det var vad den försökte göra.Helt naturligt när det hoppar fram en främmande man o överfaller matte .
|
|
Inlägg #53: Postat: 2007-08-28 16:20:00
|
Sunny |
En sak är helkt klar: man kan inte välja sin hund utifrån andra människors fördommar! Då skulle man undgå att gifta sig med en arabisk flicka på grund av muslimer ,betrakta de med svart skinn som lite dummare etc. Vid hundköp införlivar man en ny medlem i familjen i många år. Då får man informera sig först så man vet vad det innebär att ha en hund.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2007-08-28 16:22:00
|
Sunny |
45 En arg hund är farligast.Sedan beror det på styrkan hos den arga hunden: en arg tax kan du ju bara sparka undan.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2007-08-28 16:23:00
|
Sunny |
En arg S:t Bernhardhund på nära 100 kg skulle jag inte vilja möta: den saken är säker!
|
|
Inlägg #56: Postat: 2007-08-28 16:45:00
|
Joakim Steneberg |
Jag tänker inte ha en bestämd åsikt men: "Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser ansvariga för 74 av attackerna som inkluderades i studien, och 68 av de attacker utförda mot barn.1 I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:" osv
|
|
Inlägg #57: Postat: 2007-08-28 16:54:00
|
Joakim Steneberg |
|
|
Inlägg #58: Postat: 2007-08-28 16:59:00
|
Joakim Steneberg |
Och det kan ju vara så att dessa hundar som attackerat har missbrukats eller hetsats på något sätt av människor, JUST för att det tillhör dessa raser. Lagom stora och starka, med dåligt rykte från andra som missbrukat dem.
Vad som kommer först, hönan eller ägget är därför svårt att veta. Antagligen människan...
|
|
Inlägg #59: Postat: 2007-08-28 22:01:00
|
AlfVerner |
54>Jag har stor respekt för dig Sunny, men du har fel även här. Jag har själv en toypudel och en prisad borderterrier och hävdar att det är den rädde hunden som är farlig om man ska tycka generellt. Toyen kan vara skitförbannad, men rör inte en fluga, medan bordern måste hållas kortare för han är lägre i rang och räddare och därmed också farligare. Dock aldrig överhuvudtaget för någon människa. Sen tycker jag att "56" stämmer ganska bra med "fördomen".
|
|
Inlägg #60: Postat: 2007-08-28 22:01:00
|
AlfVerner |
Men det går förmodligen att avvisa det också med obeskrivna taxhugg.
|
|