Kamphundarna är en myt

Den här tråden diskuterar artikeln Kamphundarna är en myt.
Inlägg #1: Postat: 2007-08-23 11:03:00
Joakim Steneberg
OK, låter ju förtroendeingivande. Men vissa egenskaper kan ju avlas fram, renodlas. Viss har större käftar än arga taxar osv. Och vad säger du om Gysingevargen? Känner du tilll den? Dvs en hund som är eller ligger nära vargen, korsningar förekommer ju nu kan då kanske i vissa lägen bli en människodråpare.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-23 11:06:00
Joakim Steneberg
"Hund och vargvän" borde jag tillägga.
Och "förtroendeingivande" borde nog haft anföringstecken redan där. Början av artikeln var inget vidare, slutet bättre.
Inlägg #3: Postat: 2007-08-23 11:28:00
pros
Förvisso har du rätt, men....
En arg pitbull är farligare än en arg pudel eller tax..
Schäfer är inte en hund för någon som inte kan hantera hundar då den kan vara farlig om fel person handhar den.
Det är poängen, i mitt tycke, när man diskuterar "kamphundar".
Inlägg #4: Postat: 2007-08-23 14:41:00
Michael Lundahl
Hmm.... på 6 röster har artikeln det samlade betydet 2. Undrar vad det beror på? Kan hända att folk inte tycker om att få sina uppfattningar utmanade?
Inlägg #5: Postat: 2007-08-23 14:42:00
Nicki
Det är väl lite svårt att säga hur en pitbull "är" eftersom pitbullen är en blandras, och blandraser har sällan någon dokumentation. Dvs man vet inte vad som finns bakom, till skillnad från renrasiga hundar där dokumentation över förfäder finns i flertalet böcker, på SKK Hunddata m.m.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-23 15:40:00
Nick
Micke, jag är en av de som gav dig en etta i betyg. Inte pga av form utan innehåll. Normalt uppskattar jag dina artiklar men den här är en klockren bom. Har inte tid just nu att utveckla i detalj. Men ...
Inlägg #7: Postat: 2007-08-23 21:59:00
GunnarL
Det är ganska betecknande för Sourze! Här finns artiklar om mänsklig ångest, politik, m.m. Men den artikel som drar till sig störst uppmärksamhet och flest kommentarer handlar om HUNDAR!
Tänk om intresset för medmänniskan hade varit lika stort som för hundarna - vilken underbar värld vi skulle haft!
Inlägg #8: Postat: 2007-08-24 20:09:00
p8n
Låt säga att jag vill skaffa mig en kamphund, eller åtminstone en hund som jag kan bussa på mina ovänner. Gör jag rätt eller fel som skaffar en pitbull utan att ha någon som helst kunskap om hur man uppfostrar en hund? Jag är tacksam för svar, ty är svaret nej så är jag helt beredd att tro på din tes Michael.
Inlägg #9: Postat: 2007-08-24 23:21:00
west-d
kamphundar kan bli lika bra som andra hundar, men tyvärr så är det ofta människor som skaffar dessa för att hävda sig å klarar ej det utan en sådan hund. Man kan ganska lätt se på de hundägarna att de är typer som tror de är något å gör allt för att se farliga ut....men för mig ser det löjligt ut vilket ja oxå försöker visa då ja tittar på de...typ ett litet hån lende...
Inlägg #10: Postat: 2007-08-25 14:53:00
Banestyrelsen
Snarare än "att folk inte tycker om att få sina uppfattningar utmanade" spåras nog det dåliga betyget för artikeln -om du nu genuint vill veta- till att du skrivit den i en arrogant och mästrande ton och inte visar dina läsare respekt. Jag t.ex. håller med dig i sak men irriteras av ditt sätt att skriva: du låter som en gnällig kärring.
Inlägg #11: Postat: 2007-08-27 12:16:00
AlfVerner
Om man jämför med vallhund, så kan man inte få "vilken hund som helst att...". Det finns genetiska förutsättningar. När det gäller "kamphund" så handlar det om hundens stubin...hur lång den är. Det finns också genetiskt förberett, även om man kan hitta enskilda individer som man kan korta eller förlänga stubinen på.
Inlägg #12: Postat: 2007-08-29 21:31:00
elmange
Ryktet är allt, kunskap saknas. I mitt område bor flera pitbulls, har hälsat på de flesta. Snälla och sociala hundar. Har haft pitbull, shäfer, rottweiler mm. Ingen pb jag haft har varit farlig. Ofta har tex tanter kommit fram och velat klappa den söta hunden. OK, sägern jag, vad är det för ras? frågar tanten. -Pb, svarar jag. Varvid hon förskräckt rycker tillbaka handen.
Laddar...