Livet som utbränd

Den här tråden diskuterar artikeln Livet som utbränd.
Inlägg #1: Postat: 2007-08-11 00:30:00
memuero
Intressant läsning och väldigt bra skrivet. Cath. Danell
Inlägg #2: Postat: 2007-08-11 09:02:00
Mahria
Varför ändrar du inte inriktning i livet, om nu utbildningen är för tuff? Det lär ju inte bli lättare!!!
Inlägg #3: Postat: 2007-08-11 09:54:00
Lars Nilsson
TJ:s trovärdighet blir lite stukad om man läser hans tidigare artiklar. Där har han bla pläderat för ett avskaffade av rösträtten och "Lösningen, mina damer och herrar, borde heta medborgarlön och ligga på en nivå där man klarar sig väl och kan leva på en längre tid utan att dras ner i den depression som ett ekonomiskt vakuum leder till. En inkomst som är helt fri från förpliktelser, tvång, krav och kontroller från samhället"
Inlägg #4: Postat: 2007-08-11 11:39:00
Janne B
Jag vet inte ett dugg om författaren T.J och kan alltså inte säga något om honom // Men när man hamnar dessa tillstånd så anser jag första åtgärden vara absolut avstånd från alkohol. För alkohol läker inte, bara förstör.Sedan gällar att skaffa sig en dygnsrytm som ligger i fas med de människor som står en närmast. Man måste känna det normala livets puls.
Inlägg #5: Postat: 2007-08-11 15:23:00
Janne B
Du TJ skriver: Själv tror jag att det som hjälpt mig mest är att jag bestämt mig för att motionera och träna betydligt mer än jag gjort tidigare, och det har jag hört från många andra gett positiva resultat. Även om jag mår klart bättre nu...// Detta är den avgörande punkten i resonemanget.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-11 16:10:00
tobias
rättning, i denna mening i första stycket så ska det givetvis stå ineffektiv istället för effektiv:
"...där man varken jobbar eller får någon annan form av hjälp har visat sig vara effektiv"
Inlägg #7: Postat: 2007-08-11 19:11:00
bagge
Jag kanske är gammaldags men hur kan det vara möjligt att skriva en artikel med en lång litteraturlista Jeppsons artikel om Svenskt Näringsliv SAMTIDIGT som man precis har fått en sjukskrivning. Jag förväntar mig inte att Jeppsson ska ligga med dropp i sängen men om du har lästa allt du hänvisar till är det kanske inte så konstigt att Jeppsson är sliten.
Inlägg #8: Postat: 2007-08-11 21:05:00
CMO
Utbrändhet hör man aldrig talas om i USA. Måste vara något socialdemokratiskt välfärdsvirus.
Inlägg #9: Postat: 2007-08-11 23:26:00
raj
Somliga signaturer återkommer ständigt i trådarna alltid redo att tala om för dem som skriver vilka "idioter" de är. Om ni har något att säga skriv och publicera eller kort sagt: SKAFFA ER ETT LIV
Inlägg #10: Postat: 2007-08-11 23:31:00
Joakim Steneberg
T.J.! Har jag sett fel? Jag var nyss inne och gav dig en 5:a för det som jag tyckte var en angelägen, genomtänkt, välskriven och ärlig artikel. Jag uppfattade att artikeln kröp upp från 3,9 till 4*. Men nu några minuter senare är den nere på 2,5! Är det massröstning på gång eller har jag sett helt fel?
Inlägg #11: Postat: 2007-08-12 08:04:00
Inger-Sofia
God Morrn..en odör av fördomar och okunskap,har spridit sig här på sourze,om vad utbränhet handlar om.Jag väljer att tro,att det är provokationer,för att ge mer fyr till brasan,genom att lägga på/i mer brännsle.Eller??cmo vi har kanske kommit längre här i sverige,när det gäller kunskaper om utbrändhet.i usa uppsöker man kanske vården för t.ex,hjärtproblem,högt eller för lågt blodtryck,yrsel,sjuklig trötthet,ständiga infektioner,värk.m.m m.m..listan kan göras lååång-
Inlägg #12: Postat: 2007-08-12 08:22:00
Inger-Sofia
Detta ämne går att *tala om länge-för det berör hela vårt samhälle,vårt förhållnings/tankesätt till livet oss själva och våra medmänniskor-våra barn,vår framtid..jag var på gränsen...att suddas ut.det jag tog med mig ut ur mörkret var erfanheter,livsglädjen...att vara,bli mer rädd om livet,mig själv och andra.vi har det bara till låns en kort stund...ibland får vi en chockartad påminnelse om det,som vi aldrig glömmer.kram på er alla*
Inlägg #13: Postat: 2007-08-12 15:42:00
Ramona Fransson
En kokbok om dagen, ges ut i Sverige! Matprogram på TV i parti och minut, samma med radion! Och nu kommer det: Vem fan har tid att laga till all mat som så tjusigt presenteras? Samtidigt är Sverige landet med den högsta stapeln i diagrammet :Inköp av mat som helfabrikat! McDonald säljer som aldrig förr och folk studsar i väggarna! Förresten, mycket bra skrivet! Alla, tror jag, har olika symptom, det är det som är ett av problemen.
Inlägg #14: Postat: 2007-08-12 16:18:00
Mats TCM
Under mina många år av fattigdom och misär så brukade jag alltid skratta ironiskt åt alla dessa överskattade TV - kockar! Den typen av mat som de presenterade var för mig ouppnålig! Min middagsmat på en helg kunde bestå av en burk vita bönor införskaffad på Willys för 2,50:-. Extrapris dessutom! Om jag hade råd kunde jag t.o.m unna mig en knäckemacka utan smör vid ännu festligare tillfällen! Halleluja! Varma hälsningar Mats TCM
Inlägg #15: Postat: 2007-08-12 23:29:00
Karin Holmberg
Rehabilitering existerar inte inom FK, Intressant att de kommer med det här förslaget "att förbjuda sjukskrivningar för utbrändhet", då de inte lyckats åtgärda problemet på något annat sätt.
Vad ska hända nu då?
Ska de helt plötsligt bli b ä t t r e på att rehabilitera in folk tillbaka till arbetslivet, för att de förbjuder sjukskrivningar av utbrändhet?
Inlägg #16: Postat: 2007-08-13 02:14:00
Banestyrelsen
Enlgiht Socialsyterlsen ger termen utbrändhet oönskade "associationer till något oåterkalleligt skadat, utbränt. Metaforen är därför olämplig, och dessutom inte någon medicinsk term." Därför vill man istället att def. "utmattningssyndrom används för de tillstånd där depression inte har utvecklats. I den mån tillstånden uppfyller kriterierna för depression, bör diagnosen egentlig depression MED utmattningssyndrom ”utmattningsdepression” användas."
Inlägg #17: Postat: 2007-08-13 21:06:00
elana
För mig, sjukskriven pga utbrändhet orsakat av grov mobbning och trakasserier på min arbetsplats, betyder det nya förslaget många steg tillbaka på min väg mot hälsa. Den stress och ångest utsikten att bli mer misstrodd och förbisedd som utbränd framkallar var det länge sen jag upplevde såhär. Hur kan det få bli såhär? De rika får skattelättnader medan de fattiga och de sjuka förföljs. Gissa om självmorden kommer öka nu...
Laddar...