Det är något fel med utvecklingsläran

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-08-10 16:24:00
Janne B
Jag har skrivit en rätt skämtsam artikel, vilket klart framgår redan i underrubriken. Den är inte publicerad under någon vetenskaplig rubrik. Jag är den typ av troende som kan skämta med både Bibeln och Utvecklingsläran. Eller kritisera dito. Vi är många i min Missionskyrka som har denna attityd.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-10 16:30:00
Joakim Steneberg
Jag tror i huvudsak på utvecklingsläran, och jag är inte alls säker på artikelförfattarens avsikter. Men förutom att artikeln är både underhållande och lite småkritisk, så anser jag att det är fullkomligt nödvändigt både att skämta med vetenskapen, som att naturligtvis att kunna kritisera den inom logiska och moraliska råmärken. Vetenskapen har liksom religionen gjort sina fadäser. Inget är fullkomligt.
Inlägg #3: Postat: 2007-08-10 16:40:00
Janne B
Bäste JS/ Även jag har sedan 18 årsåldern i huvudsak trott på utvecklingsläran och jag vet inte om jag någonsin träffat ngon som helt förnekar den. I Umeå verkade under många år en Matts Molén som byggde upp ett Skapelsemuseum.Men även han insåg ju snabbt att djurarter förändrats, dött ut osv. Han accepterade teorierna om varför Västgötabergen består av ca 9 helt olika skikt. Efter klotets dramatiska historia osv.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-10 16:56:00
Anders Hesselbom
Ok för mig att det du skriver är satir. Mats Molén är en bedragare som lider av religiösa vanföreställningar, utsedd till "Årets förvillare 2001". Men det är tur att det är biologer och inte pyrotekniker angrips av förstå-sig-påare. Annars kan det sluta riktigt illa.
Inlägg #5: Postat: 2007-08-10 17:06:00
Joakim Steneberg
Såg just nu på en annan sida att 27 av svenskarna lär tro på skapelseberättelsen. Och att 3/4 av dem är kvinnor. Intressant, om det stämmer, och hur det har mätts. Skall kolla igen.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-10 17:12:00
Joakim Steneberg
Här är länken, med en del annat intressant om ID "Intelligent design" Länk: svt.se
Det är SVT:s Vetenskapsmagasinet som gjort undersökningen. Särkilt äldre kvinnor och smålänningar men inte de flesta av dem är emot utecklingsläran...
Inlägg #7: Postat: 2007-08-10 18:59:00
Janne B
5 / Jag har sett undersökningar för länge sedan som visar på att outbildade på landsbygden är anhängare av skapelseberättelsen, för de hade inte hört om något annat i stort sett. Medan folk i städerna på den tiden med god utbildning så att säga kompromissade mellan de två lärorna/teorierna.De flesta jag träffat o talat med, lever i denna kompromiss.
Inlägg #8: Postat: 2007-08-10 18:59:00
Janne B
Den ytterst kortfattade pedagogiska poetiska skapelseberättelsen hör till sin tid, ingår i kulturarvet. / Detaljerna i utvecklingsläran har justerats mycket genom åren genom upptäckten av fossiler mm, menar denna amatör. Mer är att vänta...
Inlägg #9: Postat: 2007-08-10 19:07:00
Sunny
Janne: Jag såg just om dockufilmen Mordet på ismannen på History.
Tänk vad mycket en djupfryst kropp som är över 5000 år kan berätta för oss i dag.
Vad han åt,var han växt upp,hur rman levde jakt fiske samt hur han kan ha dött!
Inlägg #10: Postat: 2007-08-10 19:11:00
Joakim Steneberg
Ja jag vet ju inte hur frågorna ställdes i Vetenskapsmagasinets enkät. Men att det är mest äldre kvinnor som besöker det s.k. "patriarkatets religioners" kyrkor är väl allmänt konstaterat. Liksom att också smålänningar är jämförelsevis konservativt religiösa.
Många "naturfolk" har ju sina egna skapelseberättelser.
JS, agnostiker. "För säkerhets skull".
Inlägg #11: Postat: 2007-08-10 19:20:00
Sunny
10 Joakim: att just de äldre kvinnorna så varmt omhuldar en religion som bara har bruk för ungakvinnor som madonnor ,skökor eller barnaföderskor är en lvslång förundran hos mig.
Lika mystiskt som att en bög skulle vilja vigas i en kyrka som dömmer honom till döden för sin kärlek?
Inlägg #12: Postat: 2007-08-10 19:43:00
Joakim Steneberg
Hej Sunny. Ja det där får väl de äldre kvinnorna själva svara för! De sägs ju även "bära upp kyrkan" ibland. Själv gick jag ur statskyrkan för länge sedan, men tror nog att du delvis generaliserar här!
Varför männen startat religioner verkar det som och delvis "på sina villkor" har jag skrivit om någonstans. Jo i artikeln, "Nobel, kvinnan och könsrollerna".
Inlägg #13: Postat: 2007-08-10 19:46:00
Sunny
Jag gick ur stadskyrkan vid 19: jag gifte mig då o Den Käre blev min förmyndare.Det vara 21 år annars på den tiden.O det var oklarheter om någon alls var min förmyndare.
Inlägg #14: Postat: 2007-08-10 21:12:00
Janne B
13 Detta konstiga var på 1940 0ch 1950 talet Vet inte riktigt när det upphörde. Unga bröder kunde vara förmyndare för äldre systrar o andra dumheter./ Flickor som var under 18 år fick ansöka hos Länsstyrelsen om rätt att gifta sig. Var de mellan 18 och 21 måste fadern godkänna giftermål. / Men allt detta tog nog slut kring 1965...
Inlägg #15: Postat: 2007-08-10 21:19:00
Janne B
Småland nämns ofta i religiösa sammahang, men detta landskap har sannerligen inte varit enhetligt. Jönköpings län var klart frikyrkligt med flera mkt aktiva frikyrkor. Wäxjö/kronoberg var under 1900 talet närmast högkyrkligt.Kalmar län lågkyrkligt bondeorienterat. I dag är väl detta mest tendenser men det finns ju orter,samhällen med mkt hög frikyrklig aktivitet fortfarande. Jag vågar inte nämna procenttal.
Inlägg #16: Postat: 2007-08-10 21:23:00
Janne B
Jag läste två år i Jönköping 1957-1959. Då sa gemene man att här är"varenda jävel religiös"därför har vi ingen Folkpark. Jag tog reda på saken och fann att i själva staden Jönköping så handlade det om 10 medan man i vissa samhällen utanför kom upp i 25 . Så det gick att räkna på många sätt även då.
Inlägg #17: Postat: 2007-08-10 21:28:00
Janne B
Asklanda/Ornunga är två gamla socknar en bit utanför mitt Herrljunga. Där har den enda frikyrkan/Missionskyrkan kontakt med 80-90 av hushållen på många olika sätt. Numera räknar man inte främst medlemmar utan snarare hur många församlingen "betjänar" på olika sätt. Detta frågat staten om en gång om året./ Jag hade tänkt skriva en stor uppsats om detta men så blev jag sjuk....
Inlägg #18: Postat: 2007-08-10 21:59:00
Joakim Steneberg
Med all respekt Janne...Inte till sourze väl. Jag tror de flesta här heller läser dina kuliga artiklar om evolutioner o dylikt än typ uppsatser om "Frikyrklighetens utbredning i Småland under sent 1900-tal". Hoppas jag inte trampade snett nu bara :- Då är det bara att ge igen!
Inlägg #19: Postat: 2007-08-11 15:49:00
Daniel Wijk
Joakim Steneberg: Fast agnostiker betyder ju att du inte vet medans ateist betyder att du inte tror. Det är helt okay att vara både ateist och agnostiker, många är det även om de inte vet om det. Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #20: Postat: 2007-08-11 16:02:00
Joakim Steneberg
Hej Daniel, oss kritiker emellan. Jag har varit både lite småreligiös kulturell påverkan ateist, gick ur kyrkan men berättade för prästen varför och kallar mig nu agnostiker. När fan blir gammal blir han religiös som bekant. Man kan aldrig vara för säker, och definitonen på gud eller ickegud är ju på människans villkor!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...