|
Inlägg #21: Postat: 2007-08-11 16:06:00
|
|
Joakim Steneberg |
MEN, och detta tror jag är väsentligt.
1 Det har sannolikt aldrig funnist något folk, ens på stenåldern elelr den nivån, som inte skapat någosn slags religion för sig. Anledningen?
2 Även om religioner ställt till med en massa eländen, så måstre man fråga sig. Hur skulle samällena ha sett ut utan religion och dess försök till moral, naturfenomenförklaringar osv? Möjligen skulle det sett än värre ut? Total moralisk anarki?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-08-11 16:14:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men om detta vet vi intet, eftersom religionen alltid funnits där. Och sedan kom politiken som också ställt till med elände. Men som var nödvändig för samhällen i en snabb teknisk/social utveckling,
Kanske vi nu kan gå in i en tredje, "humanistisk" fas, människan tar mer ansvar på alla nivåer.
Men inte humanistisk i betydelsen angrepp på "vanlig anständig" religion.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-08-11 16:15:00
|
|
Joakim Steneberg |
En tredje väg för mänskligheten. Sen får man förbli sosse eller pingstvän privat. Inga statsreligioner, och inga politiska diktaturer förstås. Och män och kvinnor i samverkan på sina perosnliga villkor och efter förmåga och intressen.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-08-11 16:17:00
|
|
Janne B |
18 Bäste Joakim/ jag har säkert ideer till 100 artiklar som inte passar ett enda dugg i Sourze. Jag skrev 2-3 uppsatser på socialhögskolan i ämnet religionssociologi...men nu är jag för gammal för sånt. Men skämta kan jag....
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-08-11 16:23:00
|
|
Janne B |
Joakin/ Jag tycker du resonerar rätt och ställer de riktiga frågorna, som ofta varit mina. Jag har alltid ansett att religion i kombination med statsmakt är förödande. Religion i hop med annan makt är högst diskutabel. Lokala frikyrkoförsamlingar som varte dag måste arbte med sit anseende, sitt förtroende, har jag stor respekt för.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-08-11 16:25:00
|
|
Janne B |
Vårgårda Missionskyrka var under helgen en slags central för ett mycket stort cykellopp. Den tjänade bygden och gjorde nytta för sporten. Så fungerar en riktig kyrka...trampa på bara.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-08-11 16:32:00
|
|
Joakim Steneberg |
Låter kul Janne. Jag håller med de som kritiserar religion som statligt instrument. Det gäller inte minst läget i USA. Att presidenten där använder den kristna guden som argument, i samma grad som en del muslimska statsledare gör det.
Men för 20-30 år sedan var många av dessa länder, t-ex. Egypten, Iran, Afganistan, inte "statsreligiösa" har glömt ordet. Varför de nu blivit det bör nog en och annan västerländsk statsman fråga sig...
|
| |