Behöver kejsaren kläder i vårt framtida klimat?

Den här tråden diskuterar artikeln Behöver kejsaren kläder i vårt framtida klimat?.
Inlägg #1: Postat: 2007-08-09 10:27:00
Uno Hansson
Du skriver: "Visst ska vi spara på energi och inte slösa bort naturresurser!" Jag håller helt med dig om att spara energi och att anpassa våra ekologiska fotavtryck efter verkligheten, är det som är det odiskutabelt väsentliga. Det övriga som du idisslar om i en lång litania, betraktar jag enbart som kuriosa i sammanhanget.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-09 10:56:00
PStilbs
Visst - det är ju det jag skriver i första stycket. "Klimatpåverkan" är däremot vad media kallar det. Vad tycker Du ?
Inlägg #3: Postat: 2007-08-09 12:29:00
Joakim Steneberg
Det blev väldigt snabbt ett antal 5:or för denna artikel, men inga kommentarer. Är verkligen sourzes läsare så tyst imponerade av detta? Hur som helst, vad jag läst flera gånger så har temperaturökningen inte "planat ut" efter -98 som du skriver. Åren efter 2000 har nästan alla varit de varmaste. Glaciärererna smälter osv, oavsett orsaker.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-09 13:56:00
Inger-Sofia
Hej Peter.Så länge människan har/styrs av, ett ensidigt materialistiskt tänkande,vill ha makt,bli berömmnda,finns det ingen trovärdig sanning -för det finns ingen.När människan gör sig till gudar/allvetare borde alla rygga tillbaka och tänka till-För och i vems intresse talar denna mun-för livet?-Oss alla? Eller bara till sin egen spegelbild?Din artikel ger många tankar och är välskriven.ser fram emot nästa.k.
Inlägg #5: Postat: 2007-08-09 14:49:00
CMO
Bra genomgång, speciellt om bristerna i klimatkunskapen matematiska modellers begränsning solinstråning och molnbildning. Den sk. "försiktighetsprincipen" bygger på de inte speciellt självklara antagandena att ett opåverkat av mänsklig aktivitet klimat är att föredra, samt att inga negativa effekter uppstår av de åtgärder vi vidtar för att minska CO2 utsläppen.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-09 15:00:00
kjellekborg
Hej Peter,
Din artikel är mkt intressant o välskriven. Jag var i England i juli o fick då höra att deras regniga väder beror på att Golfströmmen nu går mer norrut o djupare. Vet ej om detta stämmer. 1954 hade vi den regnigaste sommaren jag kan minnas. 1955 var rekordvarm - H55 utställning i Helsingborg.
Från en kurskamrat från LTH 65-69.
Inlägg #7: Postat: 2007-08-09 19:05:00
CMO
Som komplement kan man läsa en intervju med svenske klimatforskaren Daniel Hansson som driver "Klimaltbloggen".
Länk: goteborgsfria.nu

Länk: klimat.wordpress.com
Inlägg #8: Postat: 2007-08-13 21:55:00
piotrr
Den där nödvändiga kopplingen mellan bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, tar den verkligen hänsyn till katalysation, förbränningsgrad, bränslets sammansättning, tillverkningsmetod och potentiella fraktsätt? Jag tror inte det, va?
Inlägg #9: Postat: 2007-08-20 11:42:00
robbe74
Helt suveränt! Synd att medelsvensson är så blåst att han tror på idioten Gore med flera
Laddar...