Minskad bilism minskad hunger

Den här tråden diskuterar artikeln Minskad bilism minskad hunger.
Inlägg #1: Postat: 2007-07-17 00:47:00
MLJohansson
Om Sverige använde ALL sin odlingsmark åt att enbart framställa etanol skulle det kunna täcka 10 av det svenska drivmedelsbehovet... Wow. Ingen önskar sig en miljövänlig bil mer än jag, men tills det kan bli verklighet cyklar jag i regnoväder blir det bussen. Problemet är att jag är så lat, låt en lösning komma snart!!!
Inlägg #2: Postat: 2007-07-17 03:43:00
CMO
Om man kopplade in små generatorer i käften på alla miljöstollar som tuggar dumheter skulle man nog helt kunna ersätta fossilbränslena.
Inlägg #3: Postat: 2007-07-17 09:07:00
Janne B
SVT:s nyheter berättade i går att vi redan nu använder mindre yta till veteproduktion än tidigare, nu när konkurrensen om marken hårdnat. Kan det vara likadant med riset? Afrikas räddning är högre spannmålspriser etc så att det lönar sig för den lokale bonden att odla mer än han själv behöver. Utan avsalu kan bonden inte höja sin familjs standard. Så utvecklades Sverige för 100 årr sedan.
Inlägg #4: Postat: 2007-07-18 12:52:00
Janne B
Om Citroen kunde återuppta tillverkningen av sin superlätta och enkla 2 Cv med 18 hästkrafter skulle de flesta problem lösas. Drar en halv l milen. Klarar usla vägar. Fungerar bäst i 70 km fart så några fartkrockar blir det inte. Just nu samlas några hundra 2 cv i Bor-länge där man även kan bo kortare tid!
Laddar...