Inlägg #1: Postat: 2007-06-29 15:41:00
|
Thomas L. Aabo |
Kolla in Forn Sed.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-06-29 16:30:00
|
Inger Olsson |
Ja du Ramona, bättre sent än aldrig: att upptäcka sanningen? Gud har "99 namn" o nog är det en HAN vid närmare granskning även om du bara tar upp "vår gemensamma Gud", som vi delar med de övriga 2 religionerna du nämner.
Å andra sidan är det väl inte så sällan kvinnorna som håller myten vid liv. Och om det finns det många frågor och svar på. Trots allt, det är kanske få som i grunden klarar av att leva i ovisshet vad allt det innebär. Även ateister är inte så tuffa när det kommer till kritan.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-06-29 16:59:00
|
Janne B |
Är det religionsfritt i Matriarkat? Jag vet ej?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-06-29 22:10:00
|
Sunny |
Ramona: Du sammanfattar exakt varför jag inte bekänner mig till någon av de 3 religionerna. Jag kan aldrig gå med på deras kvinnosyn.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-06-30 17:35:00
|
Björn_T |
Jag är också ateist, men det är för att jag helt enkelt inte tror att det inte finns någon gud. Vad du eller jag vill har ju inget med fakta att göra, så jag upplever dina bevekelsegrunder lite märkliga. Anta att vi har fel, att det finns en gud som råkar vara en lesbisk liberal, dvs även alla religiösa har fel. Skulle då den gudens existens vara beroende av om vi på jorden TYCKTE att hon skulle finnas eller inte?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-07-01 11:10:00
|
Unto S |
Religion är folkets opium! Skönt att veta att Ramona Fransson är drogfri. De kristna fundamentalisterna i form av tungt beväpnade amerikanska soldater har med sin mission lyckats få Afghanistan att öka sin opiumproduktion med 50 det senaste året. Nytt är att den fria företagsamheten har fått fäste där i form av att nu har afghaner börjat själv framställa heroin i stor skala. Över 90 av världens heroin har sitt ursprung i Afghanistan. Gud bless Amerika och deras ”Korkade vita män”!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-07-02 09:29:00
|
madamehussein |
OMFG har du nånsin tänkt på att män också är förtryckta av religionen? angående häxprocesserna så avrättades i Sverige minst dubbelt så många män för DJURSEX som någonsin halshöggs för häxerikälla:Häxornas Tid För övrigt finns det religioner som är än mer mansförtryckande, Bajingovet inte om detta är rätt stavning-folket är/var t.ex ett utpräglat matriarkat eftersom de anser att kvinnan måste ha skapats före mannenKälla:könsrollernas maskerad
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-07-02 09:52:00
|
myrboa |
" När vi skyller ifrån oss,ger vi upp vår makt." Greg Andersson Makten över våra egna liv.Både män och kvinnor är förtryckta i den meningen att vi blivit indoktrinerade att "tro på våra rollfördelningar. Inte ska männen skuldbeläggas för detta. Inte heller kvinnorna.Hjälpas åt att befria oss från alla tvångströjor som "säger" vad vi får och inte får, vore det ultimata. Mötte en liten kille på fyra år som sa till en annan fyråring som grät . "Du, pojkar gråter inte." A-L
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-07-03 07:01:00
|
Inger-Sofia |
Morrn.alla..En vacker plats till, på denna vår planet..bjöd oss cmo på,som ögongodis,legenden ger en extra kick,tack..att vi behöver varandra,andra,som du skriver janne,för att må bra,att någon håller en i *hand-fiins för en stund i det svåra,lyssnar.då sker en läkning,som inga mediciner i världen kan rå bot på..att lära känna människor är att förstå dens historia .vår..förstå varför.och hur vi kan förändra oss själva,för att ge vårt bidrag till en mer empatisk,medkännande värld..k
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-07-04 08:07:00
|
Banestyrelsen |
I flera europeiska länder brändes fler män för häxeri än kvinnor. På Island avrättades bara män för häxeri. Ingenstans avrättades endast kvinnor. Häxjakten är alltså inte världens bästa exampel på religiöst betingat kvinnoförtryck.
|
|