Stridbara samer i Västerbotten

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-06-24 08:08:00
Inger-Sofia
.. när jag var *farmare*förstod jag varför,det var/blev motsättningar.Det var oxså ett hårt arbete att vara farm,så kom renarna ,Jag fick brottas med mina känslor,att ha en förståelse för samiskt rennäring, arbete och mitt eget.Dialog??.det ligger nog för mycke lagrade känslor inbakade i konflikten.Varför skall dom?.vi behöver..varför skall vi avstå?människan har många behov..både samer/icke samer.när konflikter blivit ingrodda och känslorna övermannar oss,då har förnuftet ingen chans
Inlägg #2: Postat: 2007-06-24 09:21:00
Yngve K
Jag kom att tänka på tiden innan det fanna kylskåp och samerna klarade sig utan dessa.Kunskapen om detta kommer att försvinna med vår generation.Man gick inte till affären när man behövde fläsk utan till fläsktinan där fläsket förvarades i saltlake. En gång var fläsket härsket men min far sade att det gick att äta.Annars gällde det att konservera så mycket som möjligt.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-24 09:34:00
Yngve K
Annars vill jag fråga vad URL är för något. När jag skulle göra bloggen frågade man efter URL men jag skrev ingenting där. Globben finns inte på nätet. Bara genom Sourze kan jag nå bloggen. En sade att jag kunde ordna med en länk för att komma ut på nätet. Bloggen måste ha ett namn och sedan är det en olägenhet att den slutar på com.Då kan inte nyligen.se inte användas.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-24 11:16:00
Janne B
Yngve/ Många gamla metoder att både bereda mat och förvara mat har försvunnit, nästan.I Några bygder har man haft studiecirklar i åratal för att samla ihop 100-200 år gamla recept mm. Min syster Gunvor har gett ut en bok på det temat./Samerna hade ju stolphus som de förvarade mat i. Björnar och andra djur kunde inte klättra upp o ta sig in där. Eller man grävde ner mat i tjälen. Eller i stenmurar/rösen. Så har samer och vi andra överlevt.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-24 11:17:00
Janne B
3 Yngve, här finns säkert flera som kan hjälpa dig med URL o sånt....
Inlägg #6: Postat: 2007-06-24 11:24:00
Janne B
Inger-Sofia/ Du har brottats med denna fråga från en vinkel och jag för en annan. När jag bodde i Umeå men hälsa på i Malå, Vilhelmina o andra lappska orter så blev jag förvånad över språkbruket.
Samerna kallade inte sig själva för svenskar, det var de som flyttat in från söder som var svenskar. De senare talade om "Lappen" som ett slags kollektivt begrepp.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-24 11:25:00
Janne B
Lappen är si och så. Lappar är lata och betalar ingen skatt. Renarna sköter sig själva. Mycket fick jag höra men aldrig ngt om slagsmål och sabotage etc. Men skrönor och rena lögner cirkulerade.../ Försupna samer hörde jag aldrig ngt om, vilket man hör om nästan alla andra ursprungsfolk...
Inlägg #8: Postat: 2007-06-24 11:31:00
Inger-Sofia
.,Jag kände igen mycke från min mormors tid om etik,moral,botande,örter i samisk litteratur.Min mormor som var fiskardotter,jordbrukare och *vardagstroende, levde av,med naturen ,med allt vad det innebar,Det är kanske så,att människor som lever nära naturen och av den utvecklar ett självständigtverklighetstänkande,Man lärde sig genom att levaEtt talesätt.Onda örat-allt du gör och säger faller tillbaka på dig själv.klokt
Inlägg #9: Postat: 2007-06-24 11:38:00
Inger-Sofia
Fredrika Bremer förbundet ville år 1906 veta om det var lämpligt ge bidrag till några "lapp ungdomar"Prästen och skolinspektören svarade "När de börjar tillägna sig Folkhöskole utbildning då är det slut med dem som lappar och blir de eländigaste människor man kan tänka sig.Gynna gärna lapparna på allt i deras näring.Gör dem sedliga och nyktra och nödtorftigt bildade människor.LAPP skall LAPP VARA"
Inlägg #10: Postat: 2007-06-24 11:41:00
Elina
3/URL Uniform Resource Locator
En adress som unikt identifierar en plats på Internet. En URL för en World Wide Web-plats föregås av http://, som i den påhittade URL:en Länk: exempel.microsoft.com En URL kan innehålla mer information, t ex namnet på hypertextsidan, vilket oftast avslöjas av filtillägget .html eller .htm.
Inlägg #11: Postat: 2007-06-24 11:43:00
Elina
7/ Nog finns det försupna samer. Se bara på någon renvaktarstuga tex i Sarek. Krossade vodkaflaskor ute i högar. De super nog som folk mest.
Inlägg #12: Postat: 2007-06-24 11:51:00
Janne B
9 Inger-Sofia / Så kunde präster ute på västgötaslätten säga om bondsöner också. De unga männen behövdes i jordbruket och skulle inte förstöras med studier. Så de motarbetade försöket att starta folkhögskola i Vara, den fick i stället starta i källaren på Missionskyrkan i Herrljunga. 100 meter från mig.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-24 11:54:00
Janne B
Elina/ Har du hört mkt om Lars Lewi Laestadius, lappmarksprästen som på 1800 talet fick tusentals "lappar" att sluta supa och bli nyktra och kyrkliga i stället. Jag vet att denna rörelse nyss ?fortfarande har stora sommarmöten.
Inlägg #14: Postat: 2007-06-24 11:59:00
Inger-Sofia
12 ..mmm..så var det,med synen på studier, : liiite har utvecklingen,gått framåt ändå...nu när vi kikar i backspegeln.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-24 12:01:00
Janne B
10 Elina/ Jag fåkunnige har knyckt detta på nätet "En hypertext är en text som med hjälp av hyperlänkar är förbunden med andra texter. Texten behöver därför inte läsas linjärt utan läsaren kan hoppa hit och dit efter intresse. Begreppet används ibland även synonymt med det vidare begreppet hypermedia som förutom text även innehåller bilder, ljud och film. Det mest välkända exemplet är World Wide Web där för en människa oöverskådligt mycket information är sammankopplad med hjälp av länkar."" slut
Inlägg #16: Postat: 2007-06-24 12:04:00
Janne B
14 Inger-Sofia/ Jag vet att pappa skolläraren gick hem till vissa bönder och övertalade dem att sända de begåvade sönerna till realskolan i Falköping. Det var inga lätta samtal. 20 år senare var det dags att tala för de begåvade döttrana också. Då höll det på att ta hus i ....
Inlägg #17: Postat: 2007-06-24 12:17:00
Inger-Sofia
14.modig pappa..döttrarna ja.min mor fick kämpa hårt,för att få studera,utbilda sig...hon gav sig inte ,så till sist fick hon studera och har arbetat i hela sitt liv...barnens farmor likadant,hur hon berättat vilket motstånd hon mötte ,hon hade oxså tur och mötte en människa som trodde på henne och gav henne allt stöd,så hon kunde utbilda sig till barnmorska..lätt var det inte.
Inlägg #18: Postat: 2007-06-24 13:11:00
Elina
13/ Ja, mina föräldrar var lestadianer så .. men det var inte bara samer han "frälsade". Har genomlidit åtskilliga samlingar med timslånga predikningar. Gissa varför jag är inte troende.
Inlägg #19: Postat: 2007-06-24 13:46:00
Inger-Sofia
Hur menar du?vilken vinkel är din och vilken är min. jag har gått in för att söka svar om samerna.Indianerna,alla andra ursprungsbefolkningar,kännde jag till,dom målades i magins,de frias unikas färg, Samerna. plockas fram ,visas upp,vid högtidliga tillfällen,som kuriosa,när celebra gäster är på besök i vårt land,samer är människor/olika individer med samma rättigheter OCH skyldigheter som världsmedborgare i vårt gemensamma land Sverige.
Inlägg #20: Postat: 2007-06-24 14:45:00
Yngve K
Elina och Janne. Tack för upplysningen. Jag får se om jag kan använda mig av den. Jag är en fullständig nybörjare när det gäller bloggar.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...