Stridbara samer i Västerbotten

Den här tråden diskuterar artikeln Stridbara samer i Västerbotten.
Inlägg #1: Postat: 2007-06-24 06:11:00
Janne B
Anna Carin Åkerström sjunger så fint i bakgrunden medan jag lusläser min artikel om Samerna. Ha en god läsning och gärna synpunkter...
Inlägg #2: Postat: 2007-06-24 07:43:00
Inger-Sofia
God morgon janne..mycket givande läsning och väldigt svårt att ha en entydig åsikt.Kom i kontakt med samisk kultur,då jag insåg att jag,min omgivning,inom mitt arbete visste lika lite,om samiskt liv och kultur,som mig-allt som sas om samerna,var neg- var fanns sanningen.Jag började läsa,allt jag kom över,fråga, så till sist växte en samisk berättelse fram,utifrån de nya kunskaperna.Det var en oerhört spännande resa...f
Inlägg #3: Postat: 2007-06-24 09:11:00
Elvy
Janne B/ Jag har tipsat en av mina gamla kamrater, som numera är samepolitiker, om denna din mycket intressana artikel.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-24 10:06:00
Joakim Steneberg
Nog har de behandlats bättre än indianer och afrikaner, om än diskriminerats kulturellt osv? Och i dag är de flesta väl inte renägare?
Snöskoter kan visst delvis ersättas med islandshäst. Men helikopter...?
Renar är ju ändå delvis tämjda djur inte som älgar. Klart vi vill ha kvar dem. Men också våra stora rovdjur som inte är så poppis där!
Inlägg #5: Postat: 2007-06-24 10:50:00
Elina
Har vistats/besökt ofta en viss sameby. Det finns olika åsikter om hur rennäringen ska skötas. Den ena halvan vill använda maskiner , helikopter mm starta vindkraftverk och den andra återgå till mer "naturenligt" liv och driva renarna med bara hundar kanske en häst. Försvinner de gamla sederna helt, dör kulturen, säger de.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-24 11:24:00
agnmik
Bra artikel, saklig och informativ. Debatterna om samiska frågor präglas vanligen inte av saklighet...
Lappfogdesystemet fanns i bruk fram till den nya rennäringslagen trädde i kraft 1971, vilken f ö gäller än idag. Många anser dock att lappfogdeandan präglar länsstyrelserna ännu.
PS. Tack för tipset, Elvy. Soliga hälsningar från Bode
Inlägg #7: Postat: 2007-06-24 12:31:00
myrboa
Oj! Oj! Här gäller det att fundera en aning. Ställa frågor till mig själv och rannsaka mina kunskaper innan jag kan yttra mig. Här handlar det om en ursprungsbefolkning som behandlats mycket illa och fråntagits mycket av sin kultur. De förtjänar att jag tar mig en ordentlig funderare. Bra att du skrev denna artikel. Anna-lena
Inlägg #8: Postat: 2007-06-24 18:16:00
Viveca
Bra artikel,får tankarna till Sverige som kanske kastat blickarna för långt i väg ibland som samvetets land och dessa viktiga frågor som rör vår ursprungsbefolkning är ofattbar.Får se nu vad som händer.kram
Inlägg #9: Postat: 2007-06-24 22:38:00
Sunny
Jätteintresssant!! Jag läser ju mycket o tror att jag vet lite om mycket men detta var nyheter för mig det mesta. Som många andra söderlänningar flyttade jag" "norröver" när jag flyttade till Stockholm o allt norr om Uppsala är för mig norrland.Jag tror att vi är många svenskar som läst mera om urbefolkningen på andra sidan klotet än om våra egna samer?
Inlägg #10: Postat: 2007-06-25 04:26:00
Janne B
Dags att skriva om Norrlands historia igen?
*Arkeologer gjorde asbestfynd
Fynd av asbestkeramik vid Storträskheden norr om Sangis i Norrbotten får arkeologerna att hoppa högt. Att det dessutom finns fyndigheter av järnslagg som tyder på en järnhantering i området gör allt ännu mer spännande. Norrbottens-Kuriren Länk: svenskhistoria.se#notis75
Inlägg #11: Postat: 2007-06-25 14:28:00
Janne B
Om Lappskatteland//Samernas eller statens egendom?
Alltsedan kung Gustav Vasa och 1520-talet har den svenska kronan svenska staten hävdat sin rätt till Lappmarken. Staten betraktade samernas rätt till sitt land som en nyttjanderätt, inte en äganderätt jämställd med böndernas skattehemman.
Inlägg #12: Postat: 2007-07-26 13:39:00
Elvy
Idag kl 15.30 i svt1 så visas det ett program som handlar om samisk läkekonst.
Janne B det var trevligt att få höra din röst i måndags morse i programmet ring p1
Inlägg #13: Postat: 2007-11-12 10:29:00
Janne B
15 samebyar från Torneträsk strider för att få behålla sitt vinterbete. En advokatbyrå i Göteborg för deras talan. Advokaterna i norr vill inte befatta sig med ärendet.
15 samebyar // Detta kan man läsa i Göteborgs-Posten i dag.Det känns inte alls bra!
Laddar...