|
Inlägg #1: Postat: 2007-06-14 12:33:00
|
|
Janne B |
Citat// En fara med det nuvarande dödläget är att det demokratiskt styrda Israel faller in i samma beteendemönster som sina diktaturgrannar// Vilken fantastisk sammanfattning. / Jag har försökt formulera ngt liknande men....sannolikt inte lyckats...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-06-14 12:59:00
|
|
Janne B |
Hämtat från SVT//
FN överväger trupp i Gaza
FN:s säkerhetsråd diskuterade i går möjligheten att skicka en FN-trupp till Gazaremsan och enligt generalsekreterare Ban Ki-Moon är en sådan något man // slut citat./ Vilka anmäler sig frivilligt till en fredsinsats där man blir beskjuten från minst tre håll.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-06-14 14:43:00
|
|
Leif-Arne |
Det som är det idag olösliga problemet är Israels bosättningar, även för israelerna. Att Gaza gick att tömma på bosättningar var en sak, de var relativt få, västbaken en helt annan sak. Israel kan i praktiken inte dra sig tillbaka pga bosättningarna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-06-14 17:59:00
|
|
Janne B |
Här inspekterar rysk militär svenska regementen berättar en liten tidning i dag. Länk: varldenidag.se Väl värd att läsa för alla som vill förstå den svenska militära situationen. Vi har inget att visa upp säger en regementschef!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-06-14 21:44:00
|
|
GunnarL |
En mycket bra artikel Lars Nilsson! Med försök till saklig analys som jag ansluter mig till! Med tanke på vad som händer i Gazaområdet i dag så är det nog - som både Du och Leif-Arna skriver ett ganska hopplöst läge.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-06-15 08:30:00
|
|
Yngve K |
Kännetecknande för de främsta krishärdarna nu är att FN försörjt i första hand flyktingar i Gaza, Västbanken och Libanon. Man har inte lyckats sysselsätta befolkningen som har svarat med att föröka sig nästan ohämmat. Samma problem finns i Kosovo med halva befolkningen under 15 år.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-06-15 18:52:00
|
|
CMO |
Rätta mig om jag har fel men den starka palestinska identiteten uppstod väl i stort sett efter sexdagarskriget. Så om arabstaterna lyckats i sitt mål att kasta judarna i havet hade väl "palestina-araberna" bara fortsatt vara araber som förut....?
|
| |