Den bittra sanningen om jämlikhet

Den här tråden diskuterar artikeln Den bittra sanningen om jämlikhet.
Inlägg #1: Postat: 2007-06-11 14:51:00
Joakim Steneberg
Jaaa, där kom den, fast lite sent! Så här skrev jag i helgen om en annan artikel: "Nu saknas bara en rejäl feministisk töntartikel för att helgen skall anses räddad för oss som gottar oss i extrempolitiskt skrattretande övertramp!"
Det finns forskning som visar en annan sida. T.ex att arbetslösa män lämnas av sina kvinnor i mycket högre grad än arbetlösa kvinnor, där männen stannar kvar! Osv.
Inlägg #2: Postat: 2007-06-11 15:55:00
Chris.X
Japp, visst är det så sjukt synd om alla kvinnor. Speciellt i Sverige och västvärlden. Självklart finns orättvisor men det är skillnad på orättvisor och orättvisor. Många feminister målar upp en bild här i sverige och får det att låta som om dom knappt vill leva längre.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-11 16:01:00
myrboa
Minna! Modigt av dig av dig att skriva en artikel om ett så "hett" ämne.Med tanke på svaren du fått, verkar det vara en bit ännu tills män och kvinnor kan prata och Lyssna på varandra. Din artikel är verkligen ingen "töntartikel".
Beundrar dig att du inte ger upp. Ska läsa den än mer noga. Kram Anna-lena
Inlägg #4: Postat: 2007-06-11 16:38:00
myrboa
Minns för många år sedan då en journalist ville ta reda på hur gamla människor blev bemötta. Hon klädde därför ut sig till en gammal kvinna. Hur hon blev bemött som ung journalist och gammal kvinna, var som två skilda världar. Med det vill jag ha sagt att först när man levt som kvinna,man, handikappad, mobbad,blyg, gammal osv Då vet man och kan berätta hur det kan kännas/upplevas. Om någon vill lyssna. A-L
Inlägg #5: Postat: 2007-06-11 21:02:00
myrboa
"Dödsstraff för könsterrorister" hette artikel. OCK..om du läst noga hade du sett att jag skrev att jag kunde tänka mig skräcken..förudmjukelsen osv som tjejen kände JAG ENGAGERADE MIG FÖR DEN UTSATTA TJEJEN. Sen förtydligade jag mig för att unvika missförstång.!!! A-L
Inlägg #6: Postat: 2007-06-11 22:38:00
Rogntudju
Boken grundar sig uppenbarligen på lögner, myter och påhittade "forskar"läs: studie--resultat. Det påminner mig om EN genusforskare som jag känner till och hon var både flata och uttalad manshaterska...
Inlägg #7: Postat: 2007-06-11 23:04:00
spitfire
Oj, Oj oj, vad denna artikel varkar svårsmält för många män säkert för någon kvinna också i detta forum. Problemet är att ni inte kommer med några vettiga motargumet och därför sjunker eran trovärdighet. Ett annat problem är klyschorna ni använder er av och den överlägsna attityden. Ni går ju rakt i den "feministiska fällan." Ni ger helt enkelt oss feminister rätt!
Inlägg #8: Postat: 2007-06-12 05:25:00
peter_
Jadu, feministerna har vantolkat undersökningar och presterat tendentiösa utredningar så många ggr så att de saknar all trovärdighet. Har du referenser till källorna för de fakta som slutsatserna du radar upp bygger på? Hur klandervärt feminister än handskas med sanning och kunskap och andra människors liv så har det ändå alltid ett visst underhållningsvärde att följa upp deras påståenden.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-12 09:22:00
Franklin
Feminister är oftast självupptagna kvinnor som gör sitt yttersta för att tycka synd om sig själva och klä på sig ett slags egenvalt martyrskap. Men det mest enerverande är att de ständigt anser kvinnors lidande väga tyngre än mäns. Förmodligen ingår det i den kulturellt djupt rotade föreställningen om att mäns liv är mindre värda.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-12 15:19:00
Nick
Tack till litteraturvetaren Minna för sammafattningen av Bitterfittan. Uppenbart att om man inte var bitter innan man läst den så blir man det efteråt. Av olika skäl. Maken till sinnesjuka fantasier under "bittra fakta" har jag aldrig varit med om. Den med organdonationer tar dock priset ...
Spitfire, Myrboa, inte den minsta invändning här?
Inlägg #11: Postat: 2007-06-12 15:37:00
Minna Jonsson
Det ligger inget medvetet mansförakt i min artikel. Jag är inte ett dugg föraktfull mot män i allmänhet. Jag gillar ju män, väldigt mycket faktiskt. Men efter kommentarerna till den här artikeln så måste jag säga att jag är lite rädd. Ni avfärdar det jag skriver som lögner, myter och påhitt istället för att begrunda det. Jag blir så frustrerad!
Inlägg #12: Postat: 2007-06-12 23:11:00
Sunny
Minna: Din artikel är bra:tro inte annat!
Det finns orättvisor i samhället o en del gäller bemötandet av de olika könen,andra beror på klass, eller att man är invandrare eller att man har ett handikapp.
Oftast är det fortfarande en fördel att vara man i vår kultur men det gäller ju inte de män som lever på samhällets botte
Inlägg #13: Postat: 2007-06-13 16:42:00
Leif-Arne
Det gäller skilja vilka frågor som är av privat karaktär och vika som är samhällsfrågor. Hur parterna i ett äktenskap fördelar arbete och ansvar sig emellan är en fråga för dem själva. Om Minna har problem med sin partner borde hon ta den disskussionen dem emellan. Däremot strukturer som defacto bergänsar kvinnor på arbetsmarknaden tex föräldraförsäkringens regler bör det debatteras om.
Inlägg #14: Postat: 2007-06-15 17:51:00
Biff
Du undrar varför män är så "rädda för" dvs kritiska till feminismen. Min teori är att feminister tycks göra allt de kan för att visa att kvinnor minsann inte behöver män. Du och många andra skriver visserligen att ni gillar män, men sällan får man veta anledningarna till detta. I stället skriver ni en massa elaka saker, tex att kvinnor mår dåligt av att umgås med män, och avslutar med att ni ändå gillar män. Resonemanget går inte ihop.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-15 23:53:00
Minna Jonsson
Missa inte Maria Sveland i morgonpasset i p3 i morgonbitti grabbar ;
Laddar...