Vänsterns vridna värld

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-06-08 23:41:00
Lars Nilsson
Visst kan man försvara våld. Inget konstigt i det. Inte heller att försvara Israel eller att motivera varför atombomberna fälldes över Japan. Men svara istället på vad jag i artikeln påstår om vänstern. Då blir det allt lite tyngre vaa?
Inlägg #2: Postat: 2007-06-08 23:54:00
Lars Nilsson
Det går också utmärkt att i vissa lägen försvara krig. Att besegra Hitlertyskland var exempelvis rätt. Men jag kan inte i likhet med vad många i väst gjorde under Maos glansdagar försvara dennes övergrepp mot den egna befolkningen.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-09 00:06:00
Eleni Schmidt
Aha jag förstår! övergrepp mot andra är ok, men inte mot den egna befolkningen!! Jag talade inte förövrigt inte om Hitlertyskland, utan om att du försvarade Hiroshima bomben, och att du inte alls protesterar mot Israels förtryck. Extremvänstern har inte monopol på hyckleri.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-09 08:46:00
Banestyrelsen
Hiroshimabomben går att försvara: det fanns inga bra lösningar. Letar du efter en hög häst kan du istället kritisera nagasakibomben. Det går inte att etiskt motivera varför man inte väntade mer än tre dagar på att fälla en andra. Kanhända var det ämnat att skrämma ryssarna, så där kan du ju klämma in mer anti-amerikanism dessutom.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-09 08:52:00
peter_
Inte hade de behövt fälla den mitt över en stad.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-09 09:20:00
Banestyrelsen
Det får vi aldrig veta, men vissa omständigheter tyder på att så var fallet. Det finns inget som tyder på att Japan kapitulerat om man skonsamt släppt bomben over ett obebott område; det finns mycket som tyder på motsatsen. Blodbadet på Okinawa medförde 150,000 civila offer, alltså 10,000 fler än Hiroshima strålningsoffer inräknade. Drivor av familjer begick självmord genom att hoppa från höga klippor.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-09 09:20:00
Banestyrelsen
Okinawa är en indikation på hur en invasion av resten av det egentliga Japan hade tett sig. Okinawa visade att många civila var beredda att dö för regimen och ta sina barn med sig. För att vara säker på en kapitulation måste bombens potential demonstreras för den japanska krigsledningen, dvs de måste få tydliga "före" och "efter"-fotografier att grunda sitt beslut på. Man valde medvetet att inte bomba Hiroshima månaderna innan bomben var färdig för att maximera den effekten.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-09 09:21:00
Banestyrelsen
Man hade bara två bomber och hade inte läge att förlora månader på att slösa bort en bomb på ett mål japanerna inte brydde sig om om den andra inte detonerade. Det fanns inga snälla lösningar eftersom det inte var någon gullig fiende.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-09 09:22:00
Banestyrelsen
Alla militära mål hade för övrigt redan bombats eftersom det var krig så det var heller inget alternativ.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-09 09:30:00
Banestyrelsen
Denna åsikt kan man för övrigt ha utan att vara "höger", vilket jag ju bevisligen knappast kan vara eftersom jag försvarat "vänstern" mot "högern" i denna artikel om Israel-lobbyn: Länk: sourze.se
Inlägg #11: Postat: 2007-06-09 10:05:00
Joakim Steneberg
Om nu artiklen handlar om atomvapen, vilket den inte främst gör utan om "vänstern".
Så utan atombomben så hade kriget mot japan gått åt helvete? Eller riskerar planeten nu att gå åt helvete med atomvapnen och dess spridning? Hos fanatiker åt både bvänster och höger?
Inlägg #12: Postat: 2007-06-09 10:09:00
Joakim Steneberg
Man kan undra varför den här typen av artiklar skrivs och publiceras.
Jag kan tänka mig tre motiv.
1 Provokation
2 Muntration
3 Alienation
Marxismen har lyckas alienera människan genom sin förenklade kategorisering: Klassteorin!
Inlägg #13: Postat: 2007-06-09 10:16:00
Joakim Steneberg
På så vis polariseras mänskligheten, gentemot varandra, men även individuellt, inom sig själv.
Det blir en moraliserande personfråga, i stället för den viktiga sakfrågan om resursers fördelning. Detta tycker jag är vänsterns dilemma! "Skomakare, bliv vid din läst!"
Inlägg #14: Postat: 2007-06-09 20:41:00
Eleni Schmidt
"det fanns inga bra lösningar"? Japan var praktiken besegrat! Bomben släpptes för att skrämma den nya fienden, ryssarna. Runt 129 000 människor dog direkt, dubbelt så många dog i strålskador, än idag finns dör hiroshima bor oftare i cancer och får högt blodtryck. Hur någon kan försvara detta "etiskt "begriper jag inte.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-09 20:43:00
Eleni Schmidt
Och inte begriper jag heller hur Nilsson kan försvara Israel som skjuter skarpt mot småpojkar. Och nej, Banestyrelsen, jag är inte vänster och inte heller antiamerikan - det finns mycket i usa som jag gillar - men inte Bushadministrationen.
Inlägg #16: Postat: 2007-06-09 21:38:00
Lars Nilsson
15/ Har skrivit flera artiklar om Israel här på Sourze samt hur den europeiska högern och vänstern har skiftat sympatier under årens lopp. Här kan Du läsa en. Länk: sourze.se
Inlägg #17: Postat: 2007-06-09 21:42:00
Lars Nilsson
15/ Här kan Du läsa en till om arabvärlden och Israel för att öka vetande. Länk: sourze.se
Inlägg #18: Postat: 2007-06-09 21:59:00
Mahria
ELENI: nej, det är lika oförsvarsbart att Israel skjuter skarpt mot småpojkar som att palestinierna skjuter mot israeliska småpojkar!
Inlägg #19: Postat: 2007-06-10 04:44:00
Banestyrelsen
#14-15: Nej, det fanns inga bra lösningar, och jag har förklarat varför jag anser det. Jag tog mig tid att redogöra för varför jag anser att Nagasaki var fel och Hiroshima inte helt fel. Du har inte givit mig samma respekt. Du har dessutom ignorerat merparten av mina argument. Man kan undra varför du skriver här om du inte vill debattera.
Inlägg #20: Postat: 2007-06-10 04:44:00
Banestyrelsen
"Japan var praktiken sic besegrat!" Din poäng? De hade varit besegrade i över ett år. De tänkte inte sluta göra motstånd, vilket slaget om Okinawa bevisar. Detta hade bl a att göra med bushidoandan, militaristisk zenbuddhism, och gammal hederlig propaganda – allt detta ignorerar du totalt, liksom slaget om Okinawa. Du är alltså inte det minsta intresserad av att se Hiroshima i sitt sammanhang, utan bara intresserad av att använda Hiroshima som slagträ mot USA och LN.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...