Vänsterns vridna värld

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-06-10 04:44:00
Banestyrelsen
Jag förstår vad du försöker argumentera EMOT, men inte vad du argumenterar FÖR. Vad skulle man ha gjort? Väntat snällt tills Japan inte hade lust att leka längre? Antalet civila offer i Stilla havsarenan var vid det laget 200,000 per månad, så hur många månader tycker du man skulle man ha väntat på Japan? Skulle man dessutom ha varit snäll och upphört med den konventionella bombningen av japanska städer, som dödade ytterligare 100,000 per månad?
Inlägg #22: Postat: 2007-06-10 04:45:00
Banestyrelsen
Jo, Japan hade SÄKERT gett upp snabbare om man slutat bomba dem. Faktum var att ingen trodde då – med tanke på det fanatiska motståndet – att Okinawa skulle vara sista slaget i kriget. Siffrorna du av någon anledning drog upp gäller för övrigt inte "bomben" utan bombERNA. Jag har redan återgett de korrekta siffrorna för Hiroshima i Svar 6, som jämförelse till Okinawa. Fast de som dog där intresserar dig visst inte.
Inlägg #23: Postat: 2007-06-10 04:45:00
Banestyrelsen
Få höra en bra lösning nu. Det fanns ingen. Tjejkompisar till mig som är födda och uppvuxna i Hiroshima begriper det här. En av dem, Hiroko, har för övrigt tre bröstvårtor, möjligtvis som följd, så hon vet vad hon talar om.
Inlägg #24: Postat: 2007-06-10 20:27:00
Eleni Schmidt
Lösningen hade varit att inte släppa bomben, eftersom det bara var en tidsfråga innan Japan skulle kapitulera. alltså anser jag inte att bomben var nödvändig, till skillnad från dig och dina kompisar. Jag anser att de borde ha utblåst vapenvila och väntat på Japans svar. Och vad är det där "Inte givit dig samma respekt"?
Inlägg #25: Postat: 2007-06-10 20:31:00
Eleni Schmidt
Du behöver väl inte bry dig om att jag inte respekterar dig, så länge jag svarar på dina kommentarer? Under mitt riktiga namn, för övrigt. Vad du vill ha ut mer av debatten vet jag inte riktigt, "banestyrelsen". Men fortsätt du att tro att Hiroshima bomben var etiskt nödvändig, det spelar ju ingen som helst roll nu, för övrigt.
Inlägg #26: Postat: 2007-06-10 21:14:00
Sunny
Bomben var ett av historiens största brott emot mänskligheten.
Jämförbart med det Hitler o Stalin ställde till.
Inlägg #27: Postat: 2007-06-10 21:40:00
Lars Nilsson
25/ Nå Eleni Schmidt, har Du läst mina artiklar om Israel och Palestina?
Inlägg #28: Postat: 2007-06-10 22:34:00
Janne B
USA var i augusti 1945 ganska utmattat efter att ha fleråriga krig både i Europa och stillahavsområdet. Jag kan inte repetera förlustsiffror, det har andra gjort. Men presidenten visste givetvis att folkopinionen där hemma inte skulle acceptera några års krig till. då man erövrade ö efter ö.Det fanns ju hundratals arnerade sådana. Varje mil framåt skulle kunna ksoat tusentals amerikaners liv
Inlägg #29: Postat: 2007-06-10 22:37:00
Janne B
USA var inte berett att ta denna kostnad i människoliv på den egna sidan.Men hatet mot Japan var så stort att man var beredd att låta Japan betala hur mycket som helst för detta krig, från Pearl Harbour och framåt.
Inlägg #30: Postat: 2007-06-10 22:43:00
Janne B
Det var givetvis ett brott mot mänskligheten som Sunny säger att använda dessa domedagsvapen mot två civila städer.De som testat vapnen i öknen hade ganska vaga uppfattningar om dessa vapens effekt på kort och lång sikt.Man visste ytterst lite om akut strålning och långvarig förgiftning. Det var totalt omoraliskt att då ta till dessa bomber på detta sätt. /
Inlägg #31: Postat: 2007-06-10 22:44:00
Janne B
Kanske hade jag kunnat acceptera att man satt in dem på öppna havet mot koncentrationer av Japanska krigsfartyg. Där hade det funnit överlevande som kunnat rapportera hem och få slut på kriget.
Inlägg #32: Postat: 2007-06-11 02:03:00
CMO
"Konventionellt krig" hade kostat fler liv. Det ar inte sa mycket varre att do av en atombomb an av en vanlig bomb. Man ar lika dod. Brandbombningen av Tokyo och bombningen av Dresden var kanske eg brutalare an atombomberna. I krig galler tyvarr "nice guys finish last".
Inlägg #33: Postat: 2007-06-11 10:08:00
Banestyrelsen
"det bara var en tidsfråga innan Japan skulle kapitulera." Jag hörde dig första gången, men det är inget argument. Japan kunde inte vinna längre, men de hade fortfarande hundratusentals trupper kvar i sydostasien. Tre kom först hem förra året som 80-åriga gubbar. Dessa orsakade 200,000 dödsfall/månad. Så återigen: hur många månader skulle man snällt ha väntat på Japan?
Inlägg #34: Postat: 2007-06-11 10:09:00
Banestyrelsen
"de borde ha utblåst vapenvila och väntat på Japans svar" En unilateral vapenvila bara det en paradox mot Tojo Hidekis Japan? Man kan bara undra var du kan ha fått den idén från. TYSKARNA GAV FÖRST UPP EFTER ATT RYSSARNA NÅTT CENTRALA BERLIN. Vad i all världen får dig att tro att de ännu mer fanatiska japanerna bara skulle kastat in handduken? På Okinawa kastade de hellre sina barn i brunnen.
Inlägg #35: Postat: 2007-06-11 10:10:00
Banestyrelsen
Du känner helt uppenbart inte till det mest grundläggande om Japan under andra världskriget. Din åsikt om Hiroshimabomben är alltså värdelös.
Inlägg #36: Postat: 2007-06-11 11:22:00
Eleni Schmidt
Svar 27: Jepp LN, nu har jag läst de båda artiklarna. Bra och tankeväckande båda två, mycket bättre än den här. Jag håller med om att arabvärlden behöver mer demokrati, givetvis, samt att det finns en ensidig skuldbeläggning mot Israel bland arabstaterna och ira
Inlägg #37: Postat: 2007-06-11 11:28:00
Eleni Schmidt
Däremot håller jag inte med ang palestiniernas situation, jag anser det viktigaste är att Israel slutar sin ockupation omedelbart. Israels agerande är den viktigaste orsaken till att konflikten aldrig tar slut, även om andra orsaker också är viktiga; grannländernas vägran att emot palestinierna i sina samhällen, korruption i den palestinska myndigheten osv. Har DU läst Amira Hass "rapport från Ramallah"? Eller Fisks "Pity the nation"? Om inte, rekommenderas.
Inlägg #38: Postat: 2007-06-11 13:47:00
Lars Nilsson
Se på faan, vi kanske inte är så långt ifrån varandra när det kommer till kritan. Nej, jag har inte läst dessa böcker. Dock ett antal recensioner långa av Fisks bok.
Inlägg #39: Postat: 2007-06-11 14:26:00
Janne B
Om ni inte slutar debattera snart så kommer ni överens, det vore ju hemskt ;- God lagom sval sommar!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...