Mitt liv som arbetstagare

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2007-06-02 09:10:00
Janne B
Stellan Arvidsson var nog den store skolutredaren vid denna tid, på statens uppdrag. Jag minns lite suddigt att frikyrkliga Sv Morgonbladet var upprört över att en ateist tillsats att forma den framtida skolan. Ska se vad som kan finnas på nätet om honom.
Inlägg #62: Postat: 2007-06-02 09:13:00
Janne B
Men Yngve, undervisning i religion kan väl ske utan indoktrinering.Hjärntvätt. Du och flesta i din o min generation tycks ju ha gått oskade ur folkskolan. Fått vissa kunskaper och sedan gjort egna val...
Inlägg #63: Postat: 2007-06-02 14:44:00
GunnarL
58/ Tyvärr har den gamla kristendomskunskapen, som ju påverkat vår västerländska kultur i hög grad inte ersatts med något likvärdigt. Däremot orienteras man i dag om fler religioner. Mina barn är frustrerade över att de aldrig fått lära sig de gamla historierna från både gamla och nya testamentet. De upplever det som en uppenbar kunskapsbrist.
Inlägg #64: Postat: 2007-06-02 14:46:00
GunnarL
f/ Vi läste ju också om andra religioner men det kom in först på realskolan.
Inlägg #65: Postat: 2007-06-02 16:14:00
Yngve K
Jag diskuterade kristendomskunskaperna med en som började skolan 1958.Han kunde nästan ingenting om Jesus. Han visste inte att Judas Iskariot förrådde Jesus eller att Simon Petrus förnekade Jesus tre gånger.
Inlägg #66: Postat: 2007-06-02 16:22:00
Yngve K
En annan uppmanade mig att läsa bibeln för att som vuxen ser man sakerna på ett annat sätt och särskilt jag som kan mycket om den romerska ockupationsmaktens historia. Det var mycket som man inte förstod, t.ex en psalm där det stod" av Jesse rot och stam" Jag har för mig att Jesse var Jesaias och Jesus härstammade från denne.
Inlägg #67: Postat: 2007-06-02 16:35:00
Yngve K
Av en tillfällighet samlade jag på mig biblar på olika språk. Jag har Gutenbergs bibel på latin. Jag tittade i den när när jag studerade latin.De som jag bodde hos i England var Jehovas Vittnen så jag och en holländare läste i bibeln. Den var skriven med gammal engelska. Jag fick en engelsk bibel som avskedsgåva.
Inlägg #68: Postat: 2007-06-02 16:58:00
Joakim Steneberg
Skulle vara intressant att få höra vad det heter på latin: "Och det hände sig vid den tiden..." "Et"...sen är det stopp! Det finns ändå en speciell skön rytm i latin som även naturvetarna delvis kommer i kontakt med, biologer och medicinare i alla fall. Eller hur?
Inlägg #69: Postat: 2007-06-02 17:16:00
GunnarL
Många dramer, romaner, osv. bygger ju på bibliska berättelser. Det är en klar fördel att ha den kunskapen som kristendomsundervisningen gav - det ökar förståelsen när man läser - speciellt anglosaxiska författare som ofta associerar till bibeln.
Inlägg #70: Postat: 2007-06-02 17:16:00
GunnarL
67/ Gutenbergs bibel måste vara en oerhört värdefull raritet.
Inlägg #71: Postat: 2007-06-02 17:38:00
Janne B
Våra förfäders första kontakt med bra bilder var ofta från Dorés bibel. Det var ju helsidor med utsökta dramatiska bilder. Yngve vet säkert enligt vilken teknik!
Inlägg #72: Postat: 2007-06-02 17:45:00
Janne B
Så här säger Torgny Lindgren// Fransmannen Gustav Doré gjorde sina klassiska bibelillustrationer 1866. "Bibeln fanns i alla hem när jag växte upp. Jag har en från 1872, den är i två band och väger ett ton. En del bilder i min bok är kopierade ur PO Enqvists familjeexemplar", säger Torgny Lindgren.// Ja T L gav för några år sedan ut en bok med samma namn.
Inlägg #73: Postat: 2007-06-02 17:48:00
Janne B
Jag trodde att Doreés bibel var 50-100 år äldre. Kanske Torgny L överdriver när han säger att den fanns i "alla hem" där han växte upp.I det utfattiga norra Västerbotten. Den kan inta ha varit billig. Men kan den gamla boken vara en förklaring till de många goda författarna från området. Jag minns hur Sara Lidman stod på Torget i Umeå under den stora Gruvstrejken och talade som en profetissa från Gamla Testamentet.
Inlägg #74: Postat: 2007-06-02 17:53:00
Janne B
65 Yngve/ Vad kommer den generationen ha att överlämna i fråga om kultur till sina barn?? Jag satt för 20 år sedan med en förtvivlad kvinna som frågade sig samma sak. Har jag gett mina barn något? Så kom vi på att hon överfört massar av klassisk musik till dem från barnaåldern. Hennes nu vuxna barn hade massor av Mozart och Bach. På skivor och i sina hjärtan. Inget dåligt arv från en ensamstående mamma.
Inlägg #75: Postat: 2007-06-02 20:30:00
Yngve K
Jag lyckades inte att hitta julevangeliet. Det är en svårförståelig tryckstil och det är löpande text med bara punkt och kolon.Det nya testamentet har plancher med bibliska motiv. En är "Judaskyssen" med engelsk text under.The Gutenberg Bible i tre band tryckt i New York.
Inlägg #76: Postat: 2007-06-02 20:45:00
Yngve K
Judaskyssen:"Then one of the twelve, called Judas Iscariot went unto the chief priests. And said unto them, What will you give me, and I will deliver Him unto you?And they conventanted with him for thirty pieces of silver.. Now he that betrayed him gave them a sign saying Whomsoever I shall kiss that same is He...And forthwith he came to Jesus....and he kissed Him."
Inlägg #77: Postat: 2007-06-02 20:55:00
Joakim Steneberg
Ja då får vi göra en själv! "Et hic tempus est, tota monde taxato scribendum!" Vad tror du om det? Skall det kanske vara ablativum? Jag har tyvärr bara en latinsk-svensk ordbok. Har du den andra?
Inlägg #78: Postat: 2007-06-02 20:56:00
Yngve K
Hur har jag samlat på mig så många biblar? Efter avlöningen brukade jag gå runt i antikvariaten.Iband förköpte jag mig och fick gå till kontoret och be om förskott. En dag hade ett antikvariat fått in Gutenbergsbibeln. Den var dyr men det är kanske 40 år sedan och den har stått i bokhyllan sedan dess.
Inlägg #79: Postat: 2007-06-02 21:28:00
Joakim Steneberg
Det finns nog en anledning till allt Yngve!
Inlägg #80: Postat: 2007-06-02 23:00:00
Janne B
Du Yngve som klurar ut det mesta. Hur länge tror du att Dorés bildbibel fanns i handeln.? Bara under 1800 talet? Fördyr att produceras sedan?// Vad gäller Gutenbergaren så tror jag det finns en milijonär i din familj, nästan!
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...