Inlägg #21: Postat: 2007-05-31 16:09:00
|
Janne B |
Nu började nästan en tävlan att sända i väg så många barn som möjligt till realskolan, som motsvarade högstadiet. Men där var det trångt och mångha slutade redan efter ett år, jag hörde till dem som utsorterades. Det var en hemsk upplevelse, som jag sökt kompensera resten av livet. / Jan Reale doktor
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-05-31 16:14:00
|
Yngve K |
18/ Gunnar, Axel Henriksson var överlärare redan när han var lärare i Ubbemåla. Jag kommer ihåg att han hade fått hem en massa militärcyklar. De skulle nog skänkas till behövande skolelever i socknen. När vi hörde på skolradio tog han radion från bostaden till skolsalen.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-05-31 16:34:00
|
Janne B |
Yngve/ Du väcker så mkt minnen att jag blir barn på nytt. Även vi fick en massa militärcyklar till skolan, med ballongdäck. De såldes för ca 5 kr styck av en "furir". Han hade med sig en massa långa tunga skidor också, som dock var osäljbara. Röda Kors damerna fick sig en kokvagn. Lyckan måste ha blivit stor! Även vår radio hade fötter!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-05-31 16:36:00
|
Janne B |
En man med ev rymligt samvete for ner till Tyskland med en liten lastbil och samlade ihop "överblivna" motorcyklar år 1946. Han svetsade ett tag och sålde dem med god förtjänst hoppas jag.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-05-31 19:29:00
|
GunnarL |
22/ Yngve, Han var nog en ganska snäll människa - vi brukade få kasta snöboll på honom när han kom till Eriksmåla. Han slog upp rockkragen, drog ner hatten - och sen var det fritt fram! Han gjorde dock ett stort misstag när han tillsammans med kyrkoherde Olsson startade protestlistor mot Vilhelm Moberg för att han använde könsord och svordomar i sina böcker.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-05-31 19:30:00
|
GunnarL |
f/ Det ångrade han säkert i efterhand. Han var för övrigt initiativtagare till resandet av minnesstenen i Moshultamåla där Vilhelms barndomshem legat. Ja, Du vet väl det här lika bra som jag.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-05-31 19:34:00
|
GunnarL |
f/ Jag vill också be Dig om ursäkt för att jag betvivlade Din berättelse - men som jag skrev ovan - utvecklingen efter kriget gick nog väldigt snabbt. Jag brukar för övrigt passera Ubbemåla nedlagda skola någon gång när jag kör och hälsar på min far i Emmaboda. Då kör jag över Krysseboda, därför att jag tycker där är så vackert. Farsan är för övrigt bekant med Din bror Ivar.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-05-31 20:36:00
|
Janne B |
Yngve/ Du är i rätt ålder för att minnas om vårt försvar lade beslag på kapell och missionshus tiden 1940-1945 i Småland. Där kunde officerarna sova under hyfsade former för där fann ju ofta både kamin o en köksspis o bra utedass. Brunn på gården.Men mina föräldrar var arga på att inte en enda Statskyrka användes som logemente....Orättvist eftersom missionshusen ofta var i ett bedrövligt skick efteråt..
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-05-31 21:27:00
|
GunnarL |
28/ Janne, jag kan försäkra Dig om att i den trakt som Yngve och jag kommer ifrån var det väldigt tunt med både missionshus och kapell! Där gick kyrkbussen tom och de s.k. "fria samfunden" var synnerligen marginella! Ja, nu svarade jag på en fråga som var ställd till Yngve - men så var det i alla fall.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-05-31 22:12:00
|
Janne B |
29 GunnarL / då har jag fått bekräftat det jag länge nästan vetat. Nämligen att i Jönköpingslän var det ett missionshus i varje skogsbryn ;- men i Kronobergs län var det tunnt med dem.Samma gäller i Kalmar län. Så talet om det fromma Småland ska nog analyseras noga.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-05-31 22:19:00
|
Janne B |
Er by och bygd ligger nära Emmaboda i Kalmar län. /Hitta.se/ Bra karta/ Jag menar inte att de religiösa gränserna var knivskarpa och är ännu mer suddiga i dag. Men de finns där./ Sv Kyrkan har alltid hävdat att deras Jerusalem ligger i Wäxsjö!!! Där jag bott i nio månader.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-05-31 22:24:00
|
Leif-Arne |
Det finns berättelser från Erik XiV´s tid att generellt ansågs Smålänningar ha blivit ett fridfullt folk, utom i de sydligaste gränssocknarna där allogen ansågs snar bådet till att bruka kniv samt båge.-"De fruktar vare sig Gud djävul eller fogde". Kan vara det som lever kvar. Minns även att det var Mobergs trakter.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-05-31 22:27:00
|
Yngve K |
Min far tillät oss inte att gå i söndagsskolan. I skolan hände det att jag fick stanna kvar i skolan om jag inte kunde psalmversen utantill. Det var den enda bestraffning som jag råkade ut för. Annars var det överhuvudtaget inga disciplinproblem i skolan. Jag kommer inte ihåg att någon blev bestraffad.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-05-31 22:46:00
|
Janne B |
Varifrån har orten Väckelsång fått sitt namn?? Från en tidig inomkyrklig väckelse sa en man till mig en gång! Men jag vet inte. Men det fanns tidiga väckelser redan på 1700 talet som påverkats av motsvarande i norra Tyskland...
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-06-01 10:17:00
|
Yngve K |
Jag känner mig kluven till den myckna kristendomsundervisningen.När jag några år efter skolan hörde ett föredrag i radion om ateism av Stellan Arvidsson kände jag mig upprörd. Varför fick vi inte fått veta att det fanns andra sätt att tänka?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-06-01 10:21:00
|
Leif-Arne |
35 I princip är väl all tillförsel av kunskap bra, själv deltog jag, frivilligt, i Filladelfias Goda Kamrater GK Gula Kalsonger som vi ungar döpte om det till. Inte vet jag om det gjort så mycket till och från.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-06-01 16:25:00
|
GunnarL |
35-36/ Där jag gick inleddes varje skoldag upp t.o.m. fjärde klass med kristendomsundervisning. Det var ju för oss barn som att sitta och lyssna på sagor - ofta illustrerade med en stor plansch som ytterligare kunde sätta fantasin i rörelse. Det var berättelserna om Abraham, Isak och Jakob, Josef som såldes till Egypten, Moses, David, m.m. Det har jag aldrig lidit av - tvärtom har det bidragit till vad man kallar allmänbildning.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-06-01 16:27:00
|
GunnarL |
f/ I femman o sexan nöjde sig läraren med en psalm Fader vår på morgonen och en psalm Herren välsigne oss vid skoldagens slut. I realskolan hade vi morgonsamling en kvart varje dag. Jag kan inte påstå att jag lidit speciellt mycket av detta heller.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-06-01 16:33:00
|
Leif-Arne |
Minns flanellografen. Man fick bygga upp hela scenerier ur bibelns historia. Ibland gjorde vi barn om historien genom att variera figurerna på ett som vi tycket lustigt sätt. Bla. brukade någon av de vise männen hamna i krubban, jesusbarnet på en kamel osv.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2007-06-01 16:48:00
|
Leif-Arne |
En not till Janne och andra som lyssnat en del till läsarsånger och som har koll på metern. Detta är refrengen till en käänd läsarsång på japanska, vilken?
Mikami wa yo-bito wo ai-shi,
Hitori no Miko wo kudashi,
Yobito no sukui no tame ni,
Jujika ni kake-tamaeri
|
|