Inlägg #1: Postat: 2007-05-30 21:12:00
|
GunnarL |
f/ Då tror jag att Du fabulerar eller möjligen hämtar inspiration från något Du läst. Jag gick klass 1-2 i Eriksmåla, där man precis fått in vattentoaletter, klass 3-4 i Månsamåla med utedass och klass 5-6 ånyo i Eriksmåla. Slöjdsal fanns bara i Eriksmåla så varje torsdag när vi gick i klass 3-4 cyklade vi sex km till slöjdundervisningen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-30 21:14:00
|
GunnarL |
f/ Du är ju inte så omåttligt mycket äldre än jag - 12 år - så jag vill gärna veta var man i dessa tider undervisade sju klasser i samma rum! Du bör väl ha gått i Broakulla som vid den tiden hade en hyfsat nybyggd skola?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-30 21:45:00
|
GunnarL |
f/ Jag kom nu in på skolminnen som jag bara känner att jag vill skriva lite om! Jag började i skolan när jag var sex år och cyklade då två kilometer i vardera riktningen när jag gick i första och andra klass. När jag gick 3-4 utsträcktes sträckan till 4 km - i alla väder. Och på grusvägar som ibland var leriga och ibland väldigt hala. En gång, när det var nästan 40 grader kallt skjutsade farsan oss i bil - annars cyklade vi alltid.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-30 21:49:00
|
GunnarL |
f/ Men det var goda tider! I Månsamåla skola kunde vi ta långa raster och springa miltals i skogarna utan att någon brydde sig! Vår fröken var kaffekär och varje förmiddag hade vi långrast på någon timme. Sedan ställde hon sig på trappan och ringde i en sån där gammal manuell klocka. Kom vi så kom vi, och annars sa vi att vi gått vilse. Ja, jag kunde hålla på i oändlighet men nu skall jag väl vara tyst för resten av kvällen!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-30 21:56:00
|
Janne B |
GunnarL/ Du frestar mig att skriva en massa om gamla tiders skola. Mitt skolhus bygdes 1927. Två salar där 3an till 7an var i ett enda rum/sal. detta var från 1945 till ca 1957 då skolan lades ned. Före 1927 var alla fem klasserna förlagda i Missionshuset. Jag har sent lärt mig att detta var inte ovanligt i bygder med missionshus etc.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-30 21:58:00
|
Janne B |
Jag är rätt säker på att detta var mer regel än undantag i Norges alla dalar och fjordar.Där missionshusen liksom hörde till Kyrkan...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-30 22:11:00
|
Joakim Steneberg |
Jag har också gått i skola! Det kunde man inte tro. I 7 olika, i en gick jag två gånger! B-klass och allt vad det va, med uppstoppade fåglar och gymsal i ett och slöjdsal på vinden. Utetoa och mackor på lunchrast. Och ryska posten när 6:orna var lediga! Det var grejer!
Så där har ni förklaringen!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-30 22:40:00
|
Janne B |
Mitt skolhus från 1927 blev aldrig färdigbyggt. Där fanns ett stort "råutrymme" som skulle blivit en utmärkt gymnastiksal med högt i tak. Men den fattiga socknen inredde den aldrig. Där uppe fanns också "slöjdsalen" för pojkar och flickor, som heller aldrig utrustades. Det blev min första "ungkarlslya" i stället. Inga bekvämligheter så pottan tömdes genom fönstret. Så var livet på landet 1952.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-31 00:18:00
|
Sunny |
Jag har som barn gått i 4 skolor o nära 7 år! Som ung gick jag på kvällskurser: som vuxen på komvux för att få gymnasiekomp för högskola. Psykologlinjen. Jag kom In o det stod o vägde: !0 år som välbetald stripppa till eller en oviss framtid som ev psykolog.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-31 00:20:00
|
Sunny |
Jag var redan 30 o visste om mina psykiska sjukdommar samt de reumatiska ärvtliga jag var rädd för att börja plugga o bli för sjuk att slutföra: hur skulle jag då försörja mig o barnen? Så jag valde strippandet i 10 år till o när jag då blev sjuk var min ekonomi redan säkrad.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-31 00:24:00
|
Sunny |
Så med facit i handen valde jag rätt! Arbetstiderna för en strippa är väldigt korta så man hinner vara mycket med sina barn o de växte upp under de åren.Att plugga på heltid samt jobba extra skulle gett dem en osynlig mamma .Ändå hade jag en man som jobbade 6 timmars dag när han blev pappa samt en aupair som bodde hos oss i 12 år!ja olika flickor
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-31 08:18:00
|
Yngve K |
Jag gick i Ubbemåla skola och den lades ned 1947 sedan flyttade jag till Humlebäck skola där det fanns en småskola med de första två klasserna och en storskola med klasserna tre till sju. Året efter jag slutade lades även denna skola ned.Fortsättningskursen gick jag i centralskolan i Broakulla.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-31 08:30:00
|
Yngve K |
I Ubbemåla undervisade lärarparet Axel och Blenda Henriksson. När ena läraren undervisade några klasser hade andra tysta övningar.Jag förstår inte hur de lyckades men jag har för mig att jag nästan kunde läsa när jag började skolan. Några i skolan fortsatte till realskolan.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-31 08:36:00
|
Janne B |
God Morgon Ynge o Ni andra. Har du mer på lagret!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-31 08:59:00
|
GunnarL |
12-13/ Tack Yngve, där fick jag beskedet jag efterlyste. Det hände uppenbarligen mycket på skolfronten de närmaste åren efter kriget. Axel Henriksson har för övrigt jag också haft som lärare. Han undervisade oss i engelska två timmar per vecka när jag gick i femte klass. På den tiden var han överlärare. Blenda minns jag också.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-31 09:41:00
|
Joakim Steneberg |
För min del känner jag mig kluven till min skolgång. Även till mina barns. Skolan tar för mycket makt från föräldrarna. Det finns många problem som bekant. Även med föräldrar
Min favoritsats på latin som jag läste ett år är: "Non scholae sed vitae discimus." "Vi lära icke för skolan utan för livet."
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-31 15:01:00
|
Yngve K |
Jag glömde att skriva att vi alltid skrev med bläckpennor och det fanns ett bläckhorn i varje bänk och vi använde läskpapper om bläcket inte hade torkat.Att skriva med stålpennor ansågs ge en bättre handstil. När kulspettspennor började komma i bruk avråddes man från att använda dem i skolan.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-31 15:48:00
|
GunnarL |
17/ Yngve, Detta har också jag ett klart minne av fast vi skrev så klart även med blyerts. Däremot tillät man reservoarpenna när den kom några år senare. Även den krävde dock läskpapper.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-31 16:02:00
|
Janne B |
Kul minnen herrarna har. Jag tror att kulspetspennan var rätt dyr från början och reservoarpennan också. Den senare kunde gå sönder o läcka ca en tesked bläck, samt förstöra en hel bok. ÅNGEST! Ja det gällde att passa upp med läskpapper för att förhindra katastrof.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-05-31 16:08:00
|
Janne B |
Tiden 1945-1958 minns jag som väldigt olika standard på olika "socknars" skolor. På en del håll lades dåliga byggnader snabbt ner och man byggde Centralskola på den livskraftigaste orten. Ofta ett stationssamhälle med Korvkiosk och allt ;-.De nya skolorna hde ju en helt annan utrustning än byaskolorna.
|
|