Otrohet är naturligt

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2007-05-21 21:24:00
Sunny
Karin: Den Käre är pappa till mina barn.Vi var gifta på 60 talet o har dessutom förlorat ett barn i hop.
När vi skildes som par stratade vi kollektivet. -75 På 80 talet var jag gift ett par år med exet. Han flyttade in här o blev en sorts extra pappa eller kanske snarare storebror till barnen som då var 7 resp 8 år!Samt en stor support av alla mina plastbarn!När vi skildes som par flyttade han in för gott: övertygad kollektivist.
Inlägg #22: Postat: 2007-05-21 21:28:00
Sunny
Han som är barnlös har nu ändå 5 barnbarn o barnen har alltid haft en extra vuxen att gå till. Det har behövts då jag varit svårt psykiskt sjuk o även alkolist i omgångar.
De 2 gubbarnas lugna nykterhet har sparat mina barn för mycket.Nu när Den Käre är gammal o sjuk har de en yngre frisk pappa att vända sig till.Han behöver å sin sida inte fundera över ensamhet på ålderns höst.Barnen är lika måna om honom som om oss andra.
Inlägg #23: Postat: 2007-05-21 21:59:00
Janne B
Ingen kan som Sunny beskriva komplicerade relationer på ett positivt och begripligt sätt. Du skildrar sällan ögonblick utan mera skeenden genom tiden. Hur roller blir till och växlar. Hur den hjälpsamme blir den hjälplöse och tvärtom. Du talar om hur man kan resa sig ur sjukdomar och handikapp, med ständig risk att åka ut för stupet igen. Hela tiden finns möjlighet till Upprättelse. Ett budskap som passar mig så väl.
Inlägg #24: Postat: 2007-05-21 23:05:00
Sunny
tack Janne. Fast ordet otrohet passar ju dåligt in på oss då ingen av oss 3 har bedragit varandra.
Inlägg #25: Postat: 2007-05-22 07:30:00
Inger-Sofia
morrn..så här tycker jag: otrohet är /kan Aldrig vara/bli naturlig för det vore att säga att ljuga,bedra är okej..det är inte otrohet om man kommit överens om att dela sin relationen med fler.När/där det finns vuxna människor som tar ansvar,respekterar,är sanna,har/ger kärlek,tror jag inte att barn tar skada.Men brist på kärlek,bråk,ovänskap,oärlighet .smussla..det tar barn skada av,för barn känner,ser mer än vi tror.
Inlägg #26: Postat: 2007-05-22 07:37:00
Inger-Sofia
Många barn far ju illa i monogama förhållanden av ovannämda orsaker.Den privata sfären,som sex/intimiteter,fötroendesamtal,mellan olika parter,här ingår oxså barnen,bör respekteras -mäniskans gräns till den inre sfären är viktigt att vara varsam om/med.Så monogam eller ej..instution..känns.låter som något stelt affärsbetonat..Då vi människor är som vi är,bär med oss olika bagage,är svartsjuka ..är det nog inte så jäkla lätt,med fler,när det är svårt med en.
Inlägg #27: Postat: 2007-05-22 07:39:00
Inger-Sofia
..snabbskrivet...Ha det gott du i australien,usa,ni här i sverige och på alla andra platser på vår jord..k*
Inlägg #28: Postat: 2007-05-22 07:42:00
Inger-Sofia
rackarns..sexet kan ju tolkas lite fel - där ingår ju inte barnen,men väl deras funderingar och tankar om det...man får inte ha FÖR brottom, det är viktigt med orden*******************
Inlägg #29: Postat: 2007-05-22 08:27:00
Inger-Sofia
..glömnde..håller med sunny.en "fint beskrivet hugo*
Jag tror att varje människa behöver tänka efter vad man vill med livet...Vad som är viktigastt,vem man är:,vad man tycker tänker och känner..sen sätta upp mål-delmål för att nå dit, Mitt mål,som NU äntligen om några dagar står inne i hagen..EN häst,som jag skall köra in -rida in.med alla de kunskaper jag tillägnat mig,under åren ,om människor,djur livet,skall jag träna/ denna häst.En utmaning,som håller kropp,hjärna och hjärta i trim
Inlägg #30: Postat: 2007-05-22 22:03:00
Karin Holmberg
Men ni som tror på monogami, tror ni att man kan älska flera samtidigt?
alltså fler än sin partner
men att det där "osynliga" samt Synliga i och med giftermålet gör att man sätter en gräns?
Inlägg #31: Postat: 2007-05-23 22:40:00
Hugo O
Jag jämför med fåglar därför att många fågelarter - men praktiskt taget inga däggdjur, utom människan, är parbildare. Vi skiljer oss från människoapor genom att det tar betydligt längre tid för ett barn än för en apunge att klara sig själv. Barn behöver också till skillnad från apor någon som lär dem livsnödvändiga färdigheter - vi använder verktyg och har ett språkbaserat samspel som är långt mer komplicerat och kräver mycket mer inlärning en vad en schimpans behöver.
Inlägg #32: Postat: 2007-05-23 22:44:00
Hugo O
Allt detta har lett till att den man som hållit samman med en kvinna och tagit aktiv del i sina barns försörjning och uppfostran har fört sina gener vidare mera effektiv än den schimpans eller gorilla som till äventyrs skulle bete sig på samma sätt.
Inlägg #33: Postat: 2007-05-23 22:56:00
Hugo O
Viktigt dock att inte blanda ihop parbildning med sexuell trohet. Ännu bättre för mannen bättre mer fortplantning är att koncentrera sig på en kvinna och hennes barn samtidigt som han generöst delar med sig av sin säd till andra kvinnor. Kvinnan i sin tur behöver någon delar på försörjningen men därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste vara samma man som faktiskt är far till barnen.
Inlägg #34: Postat: 2007-05-23 23:12:00
Hugo O
Optimalt för mannen är naturligtvis att flera kvinnor binds till honom, och att han försäkrar sig om att de bara parar sig med honom. Harem med eunucker som tjänare och vakter Kvinnorna har inget att vinna på ett sådant arrangemang om det inte innebär någon annan fortplantningsfördel, som ekonomisk trygghet.
Inlägg #35: Postat: 2007-05-23 23:25:00
Hugo O
Så varför är det så stor skillnad mellan vad som är "bra" för kvinnor och män? Jo, därför att det är extremt stor skillnad mellan hur stor insats fortplantning kräver hos kvinnor och män. För en man kan det det räcka md någon timmes uppvaktning och en kvart i grottan. Barnet KAN klara sig utan honom. För kvinnan väntar nio månaders graviditet och därefter ett barn som är fullkomligt beroende av henne för att ha minsta chans att överleva.
Inlägg #36: Postat: 2007-05-23 23:38:00
Hugo O
Kvinnan måste lägga maximal omsorg om de få barn hon kan föda under sin livstid. Om hon får hjälp blir förutsättningarna bättre och hon har stort intresse av att få mannen hon väljer att stanna kvar. Så länge han faktiskt bidrar med något Mannen kan välja att göra det - han har goda skäl att göra det - men han kan också välja att gå på kvantitet och lägga energin på att para sig med så många som möjligt och hoppas att något av barnen som alstras klarar sig.
Inlägg #37: Postat: 2007-05-23 23:48:00
Hugo O
Så Inger-Sofias och Banestyrelsens olika inställning till trohet har i allra högsta grad en nedärvd, instinktiv bakgrund som är långt mycket äldre än mänskligheten själv. Och är ganska lik den hos en björktrast.
Inlägg #38: Postat: 2007-05-23 23:57:00
AlfVerner
Slumpade in på denna sträng. Jag ansluter till Banestyrelsens korrekta beskrivning. Människan är polygam, men samhällsbygget har ansetts effektivare. Generellt har mannen två uppgifter: 1. Att befrukta så många kvinnor som möjligt; 2. Slå ihjäl så många andra män som möjligt.
Inlägg #39: Postat: 2007-05-24 00:01:00
AlfVerner
Sen har jag en annan djärv tes: Kvinnan är som ägget. Hon sluter sig efter första spermien, medan mannens drift fortsätter att sprida sin säd. Därmed inte sagt att kvinnan stannar vid en man, men just efter befruktningen tror jag att hon går in i en anna fas...
Inlägg #40: Postat: 2007-05-24 00:04:00
AlfVerner
...sen är jag inte säker på att samhället kan hantera "djuret" människan, utan att civilisationen och lagstiftningen behövs för att skapa någorlunda rimliga förutsättningar. Det är inte rimligt att vi slår ihjäl våra rivaler, även om det blir allt vanligare...
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...