Otrohet är naturligt

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-05-21 00:58:00
Hugo O
Sen har samhället byggt på - försin överlevnad varit beroende av - monogama familjer där otrohet ställt till med oreda. Därav den starka moraliserande inställningen till otrohet. Nu är förutsättningarna annorlunda och våra värderingar skiftar så sakterliga. Men när det kommer barn med i bilden säger oss våra känslor att vi vill vara två om det. Precis som hos björktrastar.
Inlägg #2: Postat: 2007-05-21 03:35:00
Banestyrelsen
Trams. Människan är varken biologiskt eller "evolutionärt" sett monogam, vare sig i informella förhållanden eller äktenskap. Det ENDA generella man empiriskt kan säga om människors sexuella "natur" är att deras sexualitet är extremt anpassningsbar. En art som spridit sig över precis hela planeten kan heller inte vara annat än flexibel.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-21 03:35:00
Banestyrelsen
Varför väljer du att jämföra med fåglar? Gorillor har harem ungefär som lejon; orangutanger lever ensamma och söker endast upp partner under brunst; i schimpansgrupper knullar alla med alla, samt när de får chansen individer från konkurrerande grupper. Samma sak gäller f ö fåglar, som trots att de bildar permanenta par inte är sexuellt monogama.
Inlägg #4: Postat: 2007-05-21 03:35:00
Banestyrelsen
"Två föräldrar" har visserligen "fått fler ungar att överleva än en ensam," enligt fågellösningen. Men 20 föräldrar har i så fall haft än större framgång. Under stenåldern levde de flesta människor i nomadiska familjer av omkring 50 individer schimpans. Mer än så kunde de inte försörja eftersom de inte var permanent bosatta och därmed inte kunde lagra överflöd av föda. Korta liv, hård tillvaro. Vem vet vilken sexualregim som passade ett sådant levnadssätt?
Inlägg #5: Postat: 2007-05-21 03:35:00
Banestyrelsen
Jordbrukssamhället skapade utrymme för olika familjeformer. Kärnfamiljeenheten var lämplig för att sköta en jordlott, men bland överklassen tog männen i många kulturer flera fruar eller/och så hölls det med harem gorilla. En striktare social struktur krävdes för att organisera större samhällen där alla inte längre kände alla.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-21 03:38:00
Banestyrelsen
Män mig själv inräknad föredrar generellt haremlösningen framför monogami, men de flesta har inte nog resurser till det, och även om de hade det är det svårt att komma undan med under en monogam sexualregim. Vissa som har råd väljer detta ändå, som Hugh Heffner, som visserligen dragit ner till endast tre "flickvänner" när han nu kommit upp i åren. Det är pga det kulturella tabut vi inte känner till fler offentliga fall.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-21 06:53:00
Inger-Sofia
Morrn Banestyrelsen..Att göra sig till tolk för ALLA MÄN..är väl att ta i.Du får väl stå för DINA erfarenheter och vad du föredrar och låta andra män tala för sig,Kollektivt tänkande/tolkande,är ett sätt gömma SIG bakom, vad ALLA..mänkvinnor VILL...FÖREDRAR.Men jag undrar om du inte har en "räv bakom örat" :betyder att du kanske,provocerar,testar "haremslängtan* inom oss.k
Inlägg #8: Postat: 2007-05-21 13:25:00
Banestyrelsen
God eftermiddag, Inger-Sofia fast det är kväll här i Australien. Notera att jag inte skrev "alla män" utan "män generellt." Men det var inte min poäng. Den gick ut på att visa att det finns många andra sexualformer som är precis lika naturliga som monogami. Monogami är en institution, inte en instinkt.
Inlägg #9: Postat: 2007-05-21 13:50:00
Inger-Sofia
Hej därborta i australien,okej,jäklas för mig med haguppsättningen,så jag är bara inne tvärt,men återkommer,angående monogami.och ..det där med institution.sexualformer...sex är väl inte problemet utan vårt sätt att manipulera kunskapen och omdömet,när det egentligen inte finns något att rättfärdiga.Vi tror på så många lögner om sex,att vi inte njuter,vi pratar.SÅ länge vi intre skadar någon annan,är det upp till var och en att välja..
Inlägg #10: Postat: 2007-05-21 13:51:00
Inger-Sofia
,,,en trevlig kväll..vi hörs
Inlägg #11: Postat: 2007-05-21 14:41:00
Sunny
Banerstyrelsen: Tack för dina kloka o insiktsfulla inlägg!
Inlägg #12: Postat: 2007-05-21 14:48:00
Sunny
6 Just att män är mera öppna för det orginella gör att jag som kvinna har lättare att hitta partners som är villiga att vara gränsöverskridande.
Min son skulle vilja leva som jag ifall han hittade någon som ville men det har han inte gjort så han lever i en monogam komprmiss.
Min dotter däremot har levt i ett supermonogamt o superlyckligt förhållande i 19 år nu så vi blir alla saliga på vårt egna vis!
Inlägg #13: Postat: 2007-05-21 14:57:00
myrboa
Faller in iii tack-kören. Tackar dig Sunny för ditt raka och ärliga svar på min fråga till dig. Ditt svar gjorde att jag började fråga mig själv och min livskamrat... om jag..om han kunde tänka oss att leva med fler än en? Har inte funnit svaret än. kramis-tack Anna-lena
Inlägg #14: Postat: 2007-05-21 17:43:00
CMO
Alltid kul att läsa dina vettiga inlägg "Banemand". Mitt enda tillägg är att även om monogami är en institution snarare än en instinkt innebär det inte att automatiskt det inte är en "god institution" i många avseenden.
Inlägg #15: Postat: 2007-05-21 19:52:00
Banestyrelsen
Man bockar, bugar och tackar, Sunny och CMO. ;
Inlägg #16: Postat: 2007-05-21 20:00:00
Karin Holmberg
Jag som tyckte Hugo O så ödmjukt och klokt förde fram sina åsikter.
Jag tror också att det handlar om avkomman, vad vi strävar mot.
Och för avkomman/barnet är det INTE speciellt naturligt eller tryggt med otrohet, Och faktiskt i regel inte polygami heller tror jag!.
Inlägg #17: Postat: 2007-05-21 20:01:00
Karin Holmberg
Utan att lägga värderingar i det, så tror jag inte det blir speciellt tryggt med föräldrar med ett harem kring sig.
Inlägg #18: Postat: 2007-05-21 20:01:00
Karin Holmberg
Jag kan mycket väl tänka mig att vtvå föräldrar fått fler barn att överleva. Rent instinktivt säger jag att Hugo har rätt där.

Det där med att samhället är beroende av monogama familjer för sin överlevnad, tror jag till viss del också på.
Inlägg #19: Postat: 2007-05-21 20:02:00
Karin Holmberg
Men det har varit jätteintressant att läsa dina tankar om monogami-polygami också, Sunny! :-
Inlägg #20: Postat: 2007-05-21 21:20:00
Sunny
14 Det säger sig självt! Min egen dotter o henns man är som nygifta efter 19 år!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...