Staten våldtar 19-åringar

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-05-15 02:31:00
Banestyrelsen
Du "känner med den här tjejen"... det gör alltså inte jag? Det var rätt så jävla arrogant sagt, vet du det? Jag råkar ha två systrar och en bror som blivit våldtagna... och så säger du att jag försvarar de ansvariga.
Vet inte vad andra sagt till Cim, har inte läst de andra trådarna. Visst, jag kan aldrig "förstå" på samma sätt som ett våldtäktsoffer, eller en koncentrationslägersfånge. Men inte fan beror det på mitt kön.
Inlägg #22: Postat: 2007-05-15 02:31:00
Banestyrelsen
Jag har haft starka känslor i den här frågan i många år, och har haft tid att tänka igenom detta. Det är inte något jag upptäckt förra veckan. Jag har insett att problemet har många sidor. Du å andra sidan tror att kritiken du får går ut på att "ta ifrån" dig dina "känslor med...ord" - inte att diskutera olika synsätt. Det är verkligheten du har problem med, inte rättssystemet.
Inlägg #23: Postat: 2007-05-15 02:31:00
Banestyrelsen
Problemet är inte att jag är rädd "för att inse sanningen", snarare att du är för okunnig/förbannad för att diskutera sånt här, just nu i alla fall. Tänk igenom det igen och försök att se steget längre. Ett tips är att använda hjärna/ögon/öron istället för hjärta/knytnäve/näsan i vädret. Och slopa offermentaliteten!
Inlägg #24: Postat: 2007-05-15 08:56:00
CimEfraimsson
Det är lättare sagt än gjort att slopa offermentaliteten. Aldrig känner du dig mer som ett offer än under/efter en våldtäkt. Detta förstår tydligen Emma, vilket jag tycker är positivt. Jag tror inte hon går på just dig med sina ord, Bane, hon som jag ser något i att de flesta män blir så defensiva i den här diskussionen. Det betyder någonting.
Inlägg #25: Postat: 2007-05-15 08:57:00
CimEfraimsson
Ni ser problemet med rättsystemet också, det är synd att ni alla ska ta åt er personligen så fort ämnet ska diskuteras.
Inlägg #26: Postat: 2007-05-15 09:16:00
CimEfraimsson
"Att ingen reagerar på hur 19-åringens leverne ifrågasätts när hon sitter bredvid nattklubbsägare med allt annat än rent koks i fickan, att hennes jävla lobotomerade advokat inte protesterar, inte presterar bättre än så, att det är vår rättspraxis som format den här domen, att det är vi som tillåter det är vad som skrämmer mig mest."
Inlägg #27: Postat: 2007-05-15 09:16:00
CimEfraimsson
Exakt. Det är vad som skrämmer mig mest också. Skrämmer det inte er?
Inlägg #28: Postat: 2007-05-15 12:02:00
Mayito
Nej, det enda som skrämmer mig är detta skämt till åtal plus att du inte kan särskilja dig själv från denna tjej. Det - om något - skrämmer mig.
Inlägg #29: Postat: 2007-05-15 12:11:00
Mayito
Alltså, jag har inte en aning om vad som hänt dig men din trovärdighet skadas enormt av att du lierar dig med denna tjej. Varje fall är unikt. Det måste man ha klart för sig i sådana här diskussioner.
Inlägg #30: Postat: 2007-05-15 13:28:00
CimEfraimsson
Precis, du har inte en aning. Det märks. Jag vet vad som hänt den här tjejen, och jag kan identifiera mig med henne i situationen när det gäller att hon varit med killen tidigare. Och hon är med på det inledningsvis, men vill sen ut. Det kan jag identifiera mig med, och våra fall är inte helt olika varandra.
Inlägg #31: Postat: 2007-05-15 13:28:00
CimEfraimsson
Jag bestämde mig för att inte åtala pga av att jag visste redan då att mina chanser att få in den jäveln i fängelse var minimala. Så du behöver inte tala om för mig vad jag har klart för mig och inte, jag vet vad jag pratar om.
Inlägg #32: Postat: 2007-05-15 13:30:00
CimEfraimsson
Ett scenario - Tjejen och killen har haft sex flera gånger tidigare, och har den här natten druckit mycket alkohol. I missionärsställningen trycker killen ner tjejens armar och kropp med hela sin tyngd, tjejen är full, men säger kontinuerligt nej medans hon gråter förtvivlat. När killen stöter in analt, skriker hon rätt ut, och först då vaknar han ur sin dvala och slutar. Våldtäkt?
Inlägg #33: Postat: 2007-05-15 13:30:00
CimEfraimsson
Jag vill höra vad ni säger om det.
Inlägg #34: Postat: 2007-05-15 17:11:00
Banestyrelsen
För många frågetecken i det scenariot, Cim. Att hon grät och sade ifrån är - i brist på inspelning - omöjligt att bevisa för någon som inte var där. Man kan inte besluta utan att ställa fler frågor. Vad menar du med "dvala"? Menar du att han var berusad påverkar det hans förmåga att bedöma situationen, och då underlättar det inte från tjejens perspektiv att de haft sex flera gånger tidigare.
Inlägg #35: Postat: 2007-05-15 17:23:00
Banestyrelsen
Vad gäller Emma så säger hon att "ingen reagerar". Men det är faktiskt många som reagerar. Alla nöjer sig dock inte som Emma med en känslomässig reaktion, utan försöker även förstå domen i det föreliggande juridiska sammanhanget. Många har här försvarat vårt rättsystem, och I FÖRLÄNGNING domslutet i 19-åringens fall. Notera att Emma inte utformat något förslag på ett rättssystem som har förmågan att fälla fler våldtäktsmän utan att offra grundläggande civila rättigheter.
Inlägg #36: Postat: 2007-05-15 17:23:00
Banestyrelsen
Det är för att något sådant inte finns. Att våldtäktsmän ofta går fria i brist på bevis jag säger inte att de var skyldiga i detta fall är den oundvikliga baksidan på en liberal domstolsregim. Ingen hade föredragit att leva i ett samhälle vars domstolar fäller på tvivelaktig grund. I ett sådant samhälle förlorar alla medborgare lagens skydd, inte bara majoriteten våldtäktsoffer. I ett sådant samhälle kan lagen missbrukas grovt.
Inlägg #37: Postat: 2007-05-15 17:59:00
Biff
Cim 32. Mitt förslag är våldtäkt, om killen i fallet höll fast henne så att hon inte kunde komma loss. Skrik och gråt kan väga in vid uppsåtsbedömningen, dvs killen kan få svårt att hävda brist på uppsåt eftersom han måste ha fattat att tjejen inte var med på noterna förutsatt att tjejen inte brukar uppföra sig på detta sätt i normala fall, för då är ju killen inte medveten om att han våldtar i detta fall. Att killen var full har ingen betydelse.
Inlägg #38: Postat: 2007-05-15 18:00:00
Biff
Huruvida det går att bevisa att killen tilltvingade sig samlag genom våld beror på vilka dokumenterade skador som finns. Finns det dokumenterade skador borde det dock gå att tro på tjejen när hon hävdar att hon skrek och grät under samlaget, vilket som sagt styrker killens uppsåt.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...