Staten våldtar 19-åringar

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-05-11 18:50:00
emmituss
Och jag vill inte att någon ska bli våldtagen. Jag vill också ha fred på jorden. En fin bil i garaget. Det är hela den attityden som är problemet, en tjej får inte ha det sexliv de här killarna har utan att anses som ansvarslös, då förlorar hon all rätt till sin kropp helt plötsligt. Att ens resonera så är helt sjukt.
Inlägg #2: Postat: 2007-05-11 18:51:00
emmituss
Vet ni hur många försäkringsbedrägerier det begås varje år? Ska vi förbjuda alla med betalningsanmärkningar att få ersättning för något de de fakto betalar för? Och, det är verkligen inte bara tjejer som våldtas, du spelar på en "bild" av tjejer som inte riktigt bringar den retorik till meningen du är ute efter.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-12 06:27:00
Daniel Wijk
emmituss: Skillnaden mellan ett rättsväsende och en försäkring är att i rättsväsendet så anses en anklagad vara oskyldig till dess att man lyckats bevisa att denna människa är skyldig bortom rimligt tvivel. Vid försäkring får du tillbaka pengar så länge som försäkringsbolaget inte kan bevisa att det inte är fuffens på gång, bortom rimligt tvivel.
Inlägg #4: Postat: 2007-05-12 06:30:00
Daniel Wijk
Tycker du att principen "bättre fria än fälla" är dålig så skulle du även hjälpa försäkringbolagen att slippa betala ut försäkringar eftersom dom bara behöver tvivla lite för att slippa betala ut. Den principen hade vi innan vi kom dit vi är idag och det gav inte ett bättre samhälle.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-12 13:41:00
emmituss
Jag ifrågasatte relevansen i att hon pga hennes sexuella förflutna inte skulle vara trovärdig.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-12 17:12:00
Daniel Wijk
Att hon anses trovärdig betyder inte att någon automatiskt ska dömmas. Om rätten finner att det inte går att bevisa bortom rimligt tvivel att hon blivit våldtagen så -måste- dom fria. Rimligt tvivel är en av de viktigaste delarna av vårat rättssytem. Den finns till för att säkerställa att oskyldiga inte hamnar i fängelse. I ett antal dommar de senaste åren har det brustit i dömmandet i våldtäktsfall och oskyldiga har hamnat i fängelse.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-12 17:13:00
Daniel Wijk
Vi behöver mer objektiva domstolar och mindre subjektiva "stackars lilla tös" domstolar. Domstolar som kräver bevis och som vill ha faktaunderlag innan man dömmer en människa till fängelse. Det ÄR svårt att bevisa våldtäkt och jag förstår att det känns skitjobbigt som kvinna att veta detta men att förstöra vårat rättsväsende för att det är svårt att bevisa våldtäkt är ett pris som detta land och dess invånare inte har råd att betala.
Inlägg #8: Postat: 2007-05-12 17:15:00
Daniel Wijk
Betänkt konsekvenserna om någon kan anklaga dig för något och få dig i fängelse i 4-5 år bara för att denne är trovärdig utan några som helst bevis. Skulle du vilja leva i ett sådant samhälle? Rättsväsendet ska inte bete sig som en hämnande instans med hetlevrade dommare som vill skipa pöbelrättvisa. Domstolen ska vara kall och metodisk i att finna sanningen och kan inte skuld bevisas så måste den fria.
Inlägg #9: Postat: 2007-05-13 15:19:00
emmituss
Förklara då för mig varför principen "bortom rimligt tvivel" har större vikt vid våldtäktsfall än vid misshandelsfall. Jag har deltagit vid flertalet misshandelsrättegångar där ord står mot ord och svaranden blivit fälld, trots mängder av rimligt tvivel då vittnen känner varandra och käranden och samtliga inblandade varit kraftigt berusade. Nej du kan omöjligt förstå hur det känns att veta att man som kvinna sällan gynnas av principen "bortom rimligt tvivel".
Inlägg #10: Postat: 2007-05-13 15:20:00
emmituss
". Jag har vänner som inte ser någon anledning i att anmäla eftersom de inte har någon tro till att det kommer att leda till fällande dom, att gå igenom allt vad en rättegång innebär med salt i såren och publik förödmjukelse och sedan inte få ut något av det. Tänk efter, den här tjejen är mer eller mindre känd i sina kretsar, vad skulle hon tjäna på att dra upp det här?
Inlägg #11: Postat: 2007-05-13 15:20:00
emmituss
Hon vet med anmälan att hon inte kommer att kunna leva det liv hon levde vid tillfället, att hon inte skulle vara välkommen tillbaka och att ingen skulle tro henne om resultatet blev som det nu blev. Hon hade massor att förlora, varför skulle hon ljuga?
Inlägg #12: Postat: 2007-05-14 02:02:00
Banestyrelsen
BRT väger inte tyngre vid misshandelsmål. Andelen fällningar är högre eftersom misshandelsfall oftast har fler vittnen och mer fysisk bevisning än våldtäktsmål. Detta eftersom misshandel i hemmet ofta pågår under en längre tid och sällan undgår grannar och anhöriga; emedan helgmisshandel ofta sker utanför nattklubbar med mängder av vittnen.
Inlägg #13: Postat: 2007-05-14 02:09:00
Banestyrelsen
Våldtäkter har sällan några vittnen alls och vid S&M-sex har blåmärken lågt bevisvärde. Det blir snabbt ord mot ord, och då är det domstolens jobb att fria. Fullständigt korrekt. Skriv gärna en artikel om patriarket och genusperspektiv, men du kan inte använda det här fallet som bevis.
Inlägg #14: Postat: 2007-05-14 02:09:00
Banestyrelsen
Fängelse är allvarliga saker, och i tvivelaktiga fall ser jag hellre att en skyldig går fri än att en oskyldig fälls, precis som jag i tvivelaktiga fall hellre ser att en krigförbrytare får asyl än att en hederlig flykting nekas. Det handlar inte om män mot kvinnor, det handlar bredare om vilken typ av rättssamhälle vi vill ha.
Inlägg #15: Postat: 2007-05-14 23:52:00
emmituss
Jag påstår ingenstans att BRT skulle väga tyngre vid misshandel, om du läser igen hävdar jag snarare motsatsen. Att som kvinna veta att principen sällan kommer till ens fördel smärtar. Jag tror aldrig ni kan förstå och ni kan inte ta ifrån mig mina känslor med era ord. Jag känner med den här tjejen, och med alla andra våldtäktsOFFER som inte ens kan få en liten del av den upprättelse de förtjänar av vårt rättssystem.
Inlägg #16: Postat: 2007-05-14 23:52:00
emmituss
Jag vill att behandlingen av våra brottsoffer i rättssalarna uppmärksammas då de i många fall är förnedrande utan anledning.
Inlägg #17: Postat: 2007-05-15 00:01:00
emmituss
Att ni inte ens tror Cim som upplevt det själv är bevis nog på hur pass rädda ni är för att inse sanningen. Våld förs, och det i stor utsträckning mot kvinnor, varje dag. Att påstå att de skulle ha ett ansvar för det är sorgligt. Det är vad det handlar om, fallet med 19åringen är bilden vi sänder ut till samhället, oavsett vad som är rätt. Tjejer lär sig tidigt att veta sitt värde och sin plats, killar att de ursäktas och försvaras.
Inlägg #18: Postat: 2007-05-15 00:02:00
emmituss
Jag förstår att ni känner er maktlösa inför vad andra gör men jag har aldrig bett er personligen ansvara för deras dåd, det jag ber er är att inte försvara dem som faktiskt gör det för det hjälper ingen. Som sagt, det är samhället som accepterar domar som den här. Vi är mer maktlösa än ni, dagens sanning, ni sitter med makten att förändra. Hur nedröstad Cim blivit här är ett skolexempel...
Inlägg #19: Postat: 2007-05-15 01:02:00
Biff
Emmituss. Våld förs mot kvinnor och män dagligen och de allra flesta gärningsmännen kommer undan. Men ta ut din ilska på gärningsmännet och inte på rätten. De signaler som sänds ut torde vara att tjejer kan bli våldtagna, och detta alldeles oavsett om männen efteråt straffas eller inte. Risken för att bli våldtagen minskar ju inte bara för att man lyckas straffa männen, så tjejer har nog sin plats i vilket fall.
Inlägg #20: Postat: 2007-05-15 02:31:00
Banestyrelsen
Sv 15: Jag läste visst fel, men hävdar du motsatsen är det också fel. Det väger inte tyngre i våldtäktsfall heller; som jag skrev beror skillnaden på starkare bevis i misshandelsmål, oavsett offrets kön.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...