Släng ut motorn ur stadsjeeparna

Den här tråden diskuterar artikeln Släng ut motorn ur stadsjeeparna.
Inlägg #1: Postat: 2007-05-09 13:16:00
Janne B
Skrivet medan allt mer hemska miljörapporter strömmar in. Saharas gräns kommer att gå vid Berlin om 100 år sa de nog i SR i morse....Då måste stora delar av Europas befolkning fly norrut...elller...
Inlägg #2: Postat: 2007-05-09 17:53:00
Elina
Läser just nu "Vädermakarna" av Tim Flannery om hur klimatet uppstått och förändras. Bör läsas!
Så märkligt, vår gamla stora Mersa drar inte heller mer än 0,7.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-09 21:20:00
Janne B
Artikeln är inte bara en socionoms tekniska fantasier. Liknade system sitter ju i flera nya bilar som bekant. Men jag menar att det faktiskt borde gå att byta hela drivarggregatet i stället för att skrota hela bilen. Det finns massor av gamla bilar som är rostfria och nyss goidkända av Bilprov. Det är just de som borde byta. Jag har pratat med många tekniker/ ingenjörer om detta i många år.De har få tekniska invändningar. Men de tror inte att någon vill satsa ca 50.000 kr på en gammal bil???
Inlägg #4: Postat: 2007-05-10 14:24:00
Janne B
Dagens bistra sanning:
De nya bilarna i Danderyds kommun släpper i genomsnitt ut 23 procent mer koldioxid än de nya bilarna i Ödeshög. Det framgår av ett nytt index över nya bilars klimatpåverkan som idag presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket. // Förklaringen är givetvis att Ödeshög är en låginkomstkommun där folk måste tänka ekonomiskt.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-10 14:40:00
CMO
Frågan är väl hur mycket av bensinförbrukningen som beror på drivaggregatets effektivitet spec vid låg belastning och hur mycket som beror på fordonets konstruktion vikt. Sen beror det ju på hur mycket "slöseri" av fossil energi det representerar att tillverka två drivaggregat per bil.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-10 15:55:00
Sunny
Här är jag ute på hal is för jag vet ingenting om bilar! Den var röd brukar jag säga när någon frågar vad slags bil någon annan körde.
Men jag vet att debatten är både viktig o aktuell.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-10 18:56:00
Viveca
Helt riktigt!Kram och hoppas att hälsan är bättre.
Inlägg #8: Postat: 2007-05-10 20:32:00
west-d
så länge inte alla länder är överens om vad å hur mm. de ska göra osv kör jag runt med en icke miljövänlig BMW å njuter...
Laddar...