Glöm inte att ange källan

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-05-02 17:10:00
Nicki
Visst finns det människor som går för långt, men å andra sidan är s k utställningshundar väl omskötta, även om det ser löjligt ut för den som inte är invigd. Det jag reagerade på i artikeln var dock att det antyddes att SKK och vi som har renrasiga hundar vill "utrota" blandraser. Varför skulle vi vilja det, och hur skulle det övehuvudtaget gå till?
Inlägg #2: Postat: 2007-05-02 17:11:00
Nicki
Artikelförfattaren är enligt sin profil dessutom medialärare och fd journalist och borde kunna det här med källor.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-02 19:50:00
anneskaner
Nicki jag säger inte att de skriver att de hatar blandrashundar. Jag skriver att deras budskap är att blandrashundar är av ondo. I flera sammanhang bla i TV har representanter för SKK uttalat sig oerhört hårt mot blandrashundar, vet inte dom du såg Insider på TV 3 ett av flera. I samband med sk kamphundar i morgontv framfördes samma sak.
Inlägg #4: Postat: 2007-05-02 19:51:00
anneskaner
Jag är inte emot renrasiga hundar, om de inte är linjeavlade och helt har tappat sitt naturliga utseende. Jag har haft renrasiga hundar och ställt ut och jag vet hur tongångarna är på utställningarna.
Jag gillar Blandis för att blandis respekterar alla raser och ser till hundens hälsa och mentala status mer än till avelslinjer och framavlad skönhet.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-02 19:53:00
anneskaner
Det är jag som säger att SKK hatar blandrashundar och inga dolda källor. När det visade sig att blandraser har högre hälsotal än renrasiga hundar, gick SKK ut och dementerade med att det inte stämde. Detta trots att veterinärerna instämmer i att blandisar är friskare.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-02 19:54:00
anneskaner
Sist o inte minst. Kritiken mot SKK tog tydligen väldigt hårt, mer än samhällets hantering av utanförmänniskor och socialt utsatta som skrivs om på Sourze. Någon sanning bör det ligga i min hårda kritik.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-02 20:51:00
Nicki
4 Jag ställer ut med jämna mellanrum, och har just nu en tik som vunnit en hel del. I december, efter att hon fyllt 2, gjordes alla hälsotester som ska göras för rasen och hon blev godkänd på alla testerna. Hon har därtill ett fantastiskt bra temperament. Det är inte automatiskt så att renrasiga hundar är sjuka och blandisar är friska. Två sjuka renrasiga hundar skapar inte en frisk blandrasvalp.
Inlägg #8: Postat: 2007-05-02 20:53:00
Nicki
forts Men visst finns det några raser som jag tycker måste förändras en hel del bulldog, basset m fl eftersom de inte är hälsosamma.
Inlägg #9: Postat: 2007-05-02 20:57:00
Nicki
Svar 6 Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Är det något som människor går igång på så är det väl artiklar om socialt utsatta ...? Jag reagerade på din artikel eftersom du drog paralleller till rasbiologi och liknande som antyder att aveln av renrasiga hundar skulle ha något att göra med det som Hitler et al sysslade med på sin tid. Jag uppfattade det även som att det inte var dina åsikter i artikeln utan mera DIN tolkning av uttalanden av SKK, dvs inte något som SKK faktiskt har sagt.
Inlägg #10: Postat: 2007-05-06 21:35:00
west-d
Förr tyckte ja att det spelar ingen roll att blanda hundraser men nu efter ca 30 år med våra egna,andras hundar läst om sett på tv mm. föredrar jag renrasiga hundar bla pga att man oftast kan lita på hur deras psyke blir, päls mm. Enligt ett tv program så var det blandras hundarna som blir de agresivaste pittbull stod för 10,
Inlägg #11: Postat: 2007-05-06 21:40:00
west-d
nr 8. Visst måste något göras åt bulldog mm så även då det gäller perserkatter, har haft sådana mm, men det blir nog svårt...det handlar oxå om pengar status osv..
Inlägg #12: Postat: 2007-05-06 21:44:00
Mats TCM
Alla upprepar hela tiden samma mantra: "Det är ägarna det är fel på inte hundarna, andra hundar attackerar också osv". Det må vara korrekt i.o.f.s. Men ingen ställer frågan: Varför är det lättare att hetsa en pitbull än t.ex en schäfer eller för all del en labb? Jo, enligt en docent i husdjursgenetik som forskat i hundars hjärnor så finns det organiska skillnader i hjärnor mellan hundar, som delvis kan förklara varför pitbullar är överrepresentativa!/Mats TCM
Inlägg #13: Postat: 2007-05-06 21:50:00
Mats TCM
Denna docent husdjursgenetik som inte var en bullshiter, drog en analogi till psykopaters hjärnor och menade att dessa kamphundar är s.a.s hundrasernas "psykopater"! Han menade också att det som gör dessa kamphundar så mycket mer farliga än andra hundar är "bitförmågan"/"bitgreppet"/"trycket", oviljan att släppa när det väl bitit fast i "offret" som hunden är i besittning av. Jag ber att få återkomma och gå in mer fysikaliskt på detta ang.radialt bittryck osv!
Inlägg #14: Postat: 2007-05-06 22:02:00
Mats TCM
Forts/Det som alltså gör s.k kamphundar mer farliga oavsett hur kompetent husse/matte är, är just det faktum att de inte lika ofta visar hotsignaler innan de går till attack. Alltså en avtrubbad förmåga till kommunikation föreligger hos dessa hundar s.a.s. En s.k kamphund ser ingen anledning att skrämma iväg "motståndaren". Kamhundar är alltså mer konfrontationshundar kan man säga!
Inlägg #15: Postat: 2007-05-06 22:10:00
Mats TCM
Forts/Då kan man naturligtvis dra den enkla slutsatsen att de s.a.s är hundvärldens "psykopater" som de facto också sedemera har stärkts tack vare forskning som starkt indikerar deras mer okänsliga kynne och högre tröskel vad smärta anbelangar. Däremot är det en myt att kamphundars käftar s.a.s låses fast statiskt. Det är alltså en anatomisk omöjlighet delvis p.g.a av dess konvergenta käftar och käkpartiet.
Inlägg #16: Postat: 2007-05-06 22:12:00
west-d
Om man läser om hundens historia tex pitbull varför de avlades fram osv det gäller fakiskt alla hundraser kan man ganska lätt förstå varför de är si el. så och hur de kan tränas för olika saker, även icke hundvana människor skulle förstå något så enkelt ...om man bara vet historian bakom hundraserna.
Inlägg #17: Postat: 2007-05-06 22:26:00
Mats TCM
15 Om man då tittar vetenskapligt på kamphundars bitförmåga. Vad ser vi? Jo, oproportionellt kraftiga käkar som är homogent s.k konvergenta som slutar med "jämt tångbett". Vad innebär detta? Jo, maximal bitförmåga! Deras "käftar" är alltså anatomiskt fulländade för att bita länge, hårt och med ett tryck per ytenhet som är faktor 5 i jämförelse med en genomsnittlig schäfer!
Inlägg #18: Postat: 2007-05-06 22:31:00
Mats TCM
Nu skall vi dock inte bara fokusera kanske på "kamphundar". En farlig hund som jag vill "flagga" för är den s.k Dogo Argentino! Dessa hundar som har haft många rapporterade fall där de attackerat människor och andra hundar har organiska defekter. Dogo Argentino är dock inte alls lika farliga som t.ex Pitbull. Varför det? Jo, därför att de oftare har saxbett vilket gör att kraften i bettet per/ytenhet är mindre.
Inlägg #19: Postat: 2007-05-06 22:37:00
Mats TCM
Jag tar alltså själv inte ställning för eller emot s.k "kamphundar", jag försöker bara att se och redogöra det hela ur ett vetenskapligt perspektiv. Jag har själv inga dåliga erfarenheter av s.k "kamphundar". Jag lägger mig heller inte i debatten mellan olika debattörer ovan. Jag är bara intresserad av den vetenskapliga förklaringen till dessa hundars problematik i ett mer fördjupat resonemang än att säga: "det finns inga dåliga hundar, bara dåliga ägare". MVH Mats TCM
Inlägg #20: Postat: 2007-05-06 23:20:00
west-d
schäfer uppkomstid 1800 talet första användning fårvallning nutid sällskap vakt räddningshund.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...