Inlägg #21: Postat: 2007-05-06 23:36:00
|
Mats TCM |
En genomsnittlig hjärna hos en hund väger cirka 2 av kroppsvikten, medans Pitbull ligger på cirka 1,5. Sådant är nog marginellt i diskussionen huruvida de är farliga eller ej. Dock kan man ta fasta på följande: Det finns likheter mellan människans hjärna och hundens. Båda våra hjärnor tolkar och skickar signaler om våran omgivning s.a.s. Men, det som skiljer kamphundarna från andra hundar är deras hjärnors brist på förmåga att just tolka och bearbeta denna omvärldsinformation.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-05-06 23:41:00
|
Mats TCM |
21 Detta ligger i linje med den mänskliga psykopatens s.a.s föreställningsvärld. En sorts inkompetens i att förnimma omvärldens signaler på ett adekvat sätt. Anledningen till att "kamphundar" inte gärna släpper taget när de bitit fast har alltså ingenting med att dess käkparti skulle vara "fastlåst" i ett statiskt grepp. Krokodilers käkar kan dock låsas fast i extrema fall p.g.a att deras anatomiska utformning är annorlunda och avpassade efter andra typ av byten och ekologi.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-05-06 23:48:00
|
Mats TCM |
Visst finns det många likheter mellan människans och hundens hjärna, men den största avvikelsen ligger i själva utvecklingen. Hundens hjärna är nästan klar efter att valpen kommit ut, medans människans hjärna har en större utvecklingspotential under flera år. Därför kan man inte helt utesluta att dessa s.k "kamphundar" föds som en potentiell fara för omgivningen, deras hjärnor är s.a.s "färdigprogrammerade".
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-05-07 15:29:00
|
Mats TCM |
När det gäller blandraser föreligger tre problem som hundgenetiker är tämligen överens om världen över:
1 Defektfrekvens 2 Fruktsamhet 3 Immunförsvar. I Tyskland där man haft stora problem med "kamphundar" sedan lång tid tillbaks har husdjursgenetiker granskat detta mkt ingående. Blandrasavel menar man är "omvänd inavel". Man menar att "kamphundar" har defektgener framförallt av mental natur . Om ett genpar har en defekt gen så syns inte den genen i detta par.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-05-07 15:35:00
|
Mats TCM |
Således så är det en utmaning för framtida husdjursgenetiker att få bukt med denna "osynliga gen". Denna "osynliga gen" kan vara dold i generationer i hundens genmassa och har s.a.s en "inkubationstid" innan den slår ut i full blom. Jag efterlyser själv mer systematiska korsningsprogram i framtiden för att få fram nya raser.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-05-07 15:43:00
|
Mats TCM |
Jag har alltså ingenting emot kamphundar, blandraser, korsning om det sker med förnuft osv. Och de genetiker jag träffat håller med! Det finns i allra högsta grad inkompetenta ägare till kamphundar! Jag menar bara att det finns en annan sida också. Man måste bredda diskussionen och titta på genetiken. Personligen anser jag att blandhundars defektanlag resistens måste stärkas. Man måste alltså minska andelen par med identiska gener.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-05-07 15:56:00
|
Mats TCM |
Ibland hör man påståendet: "Blandraser tar det bästa från båda håll". Svar: Kan vara sant, men genetiken stöder inte helt detta påstående. En valp ärver givetvis egenskaper både från båda föräldrarna. Vissa bra, en del mindre bra och vissa rent patologiska egenskaper. Men en valp kan även få egenskaper som inte återfinns hos varken mor eller far och som alltså går och bär på en "dold gen".
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-05-07 16:04:00
|
Mats TCM |
En fördel med "renraser" är ju stamtavlorna. Man kan lätt spåra degenererande egenskaper hos hundens förfäder. Då parar man ju självfallet inte två hundar som kan ge en personlighetsstörning. Ett annat problem med är detta med hundens komplexa identitetskod. En sund hundavel måste till för att försvåra att hundens identitetskoder knäcks. Här kan man ju då tänka sig markörgener.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-05-07 16:09:00
|
Mats TCM |
Varför markörgener? Jo, alla hundar får då olika kod. Om en hunds kod knäcks p.g.a en bakterie så är alla andra individer skyddade då de var för sig har olika kod. Tack vare detta blir det mkt svårt för bakterien att "lura" de s.k T - cellerna att bakterien tillhör hundens normala cellerflora.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-05-08 11:01:00
|
Nicki |
Jag håller med om att det finns hundar som faktiskt är olämpliga. Det där med att "det finns inga dåliga hundar, bara dåliga ägare" funkar inte. Om alla hundar egentligen var likadana varför skulle det då finnas ett behov av så många olika raser?
|
|