|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-29 16:41:00
|
|
myrboa |
Busbra att du tar upp om detta ämne. Visste inte att det var så "kallt klimat" vad gäller blandrashundars vara eller icke vara.Vilken hundras är egentligen helt "renrasig" från begynnelsen? Själv har jag mött fördomar och "inkrökthet" vad gäller mina adopterade...hemlösa blandrashundar.Fast mest nyfikenhet och frågor. Anna-lena
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-29 16:53:00
|
|
myrboa |
"Bara en hund.......................... Att säga bara om en varelse som kommit mig så nära. Om en svans som slår i golvet av glädje över att höra min röst. Om en nos som förtroligt sticks in i min hand. Om två ögon som rymmer världar av tillit och trofasthet." Kaj Munk
A-L
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-29 18:14:00
|
|
GunnarL |
Förklara för mig som är en rabiat hundhatare varför man över huvud taget skall ha hund! Jag kan acceptera att gamla, ensamma människor vill ha en "kamrat" eller att vi skall ha ledarhundar för blinda och minhundar i försvaret. Men vad är det som får barnfamiljer med 2-3 barn att samtidigt dra omkring med 2-3 hundar?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-29 18:17:00
|
|
susanna s |
förbjud i stället renrasiga hundar de är oftast sönderavlade med en herrans massa ärftliga sjukdomar i generna. En bekant var för några år sen med sin gamla blandis till vetrinären för den sista och första sprutan. diskuterade det med veterinären som påstod att hon skulle bli arbetslös om alla hade blandisar
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-29 18:18:00
|
|
susanna s |
Vi kan diskutera ålder på hundar mon mormor och morfar hade en blandis en mångvägskorsning han blev nästan 18 den hundens mamma blev drygt 20 hur många här känner renrasiga som blivit så gammla
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-30 07:09:00
|
|
Inger-Sofia |
blandras...ja, jag säger då det, finns det inte viktigare saker här i livet att ägna sig åt..hundar är ofta kloka-några är opålitliga.en del på grund av medfödda defekter..dom flesta-oftast pålagda,från hussar och mattar som inte förstår sig på- tar ansvar över sina hundar.Detta gäller alla hundar oavsett.ren eller blandras.Hundar har en viktig plats för mångaMen här gäller det som i allt annat -ekonomi.En renrasig hund kostar mer än en blandras!tankeväckande artikel du bjöd på.m.v
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-30 10:49:00
|
|
anneskaner |
Apr pris på hundar. En blandras hund av en seriös ägare är inte billig. 3 - 5 000 kr är mycket pengar och betalar man det borde man också ha ansvar. Pris är ofta avgörande på hur man sköter och tar ansvar över sitt djur.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-30 12:35:00
|
|
Nicki |
Jag känner inte igen resonemanget i denna artikel, vad det gäller Svenska Kennelklubben. Är det några som "försvarar" kamphundar blandraser så är det väl SKK som hela tiden påpekar att inga hundar är olämpliga, utan att det bara är vissa hundägare som är olämpliga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-30 13:01:00
|
|
Nicki |
"Svenska Kennelklubben har länge haft krav på förbud mot blandrashundar" skriver du. Var är den uppgiften tagen ifrån? SKK kan inte utfärda förbud mot blandrashundar, däremot registrerar de bara renrasiga hundar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-30 13:04:00
|
|
Nicki |
"Tanken att ta livet av blandrashundar är inte ett scenario jag vill se." Nej, vem vill det ...?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-01 00:03:00
|
|
Sunny |
Anne: jag älskar hundar o kan inte tänka mig ett liv utan dem men med de där dårarna i kennelkulbben har jag inte så mycket till övers för!
De reser land o rike omkring nästan på heltid o ställer ut o bedömmer o friserar o korrigerar de stackars hundarna!Det är mycket rastänkande: många skiter i defekterna bara de får ut ett säljbart rastypiskt exemplar!
Min favortit ras S:t Berhard blev nästan sönderavlad när Saltkråkan var som hetast!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-02 12:38:00
|
|
Elvy |
Jag brukar se på den Amerikanska tv-kanalen Animal Planet, där beteendetestas tidigare vanskötta och misshandlade hästar, hundar och katter av djurvårdare, om dom då finner att dessa djur, är trevliga att umgås med, så blir dom fort adopterade, jag hoppas att det inte dröjer länge, förän den iden, blir anamad här
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-02 16:01:00
|
|
Sunny |
Fann att jag måste skriva en artikel för att kunna svara.
Har lämnat den nu.
|
| |