|
Inlägg #21: Postat: 2007-04-15 21:44:00
|
|
Janne B |
17 HURRA för den. Men det är alldeles sant att pappas kusin Hilda Nordqvist år 1900 for till Ostturkestan/ Pamirområdet. Hon gjorde nytta i ca 19 år med sjukvård och skola. Sedan tog kommunisterna över. Hon åkte hem till den fästman som väntat på henne i 19 år minst...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-04-15 21:59:00
|
|
Leif-Arne |
21 Måste varit en tålmodig herre.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-04-15 23:30:00
|
|
Torbjörn |
3 Så det var det genetiska urvalet som skapade förutsättningar för de asiatiska tigerekonomierna? Det låter som om du själv är eugeniker/rasbiolog Yngve Karlsson!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-04-16 00:13:00
|
|
Janne B |
22 / När hon kom hem ovetandes om att hon hade fästman, så kom han efter några dagar kllivande på byavägen. Han frågade henne om hon tänkte stanna hemma nu. Ja det går inte att fara tillbaka sa hon. "Då kan vi ju gefta oss sa han". Det gjorde de. Detta har hon nedskivet i en dagbok, väl tummad.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-04-16 22:30:00
|
|
Yngve K |
Begreppet eugeniker/rasbiolog utgick från Darwins utvecklingslära, inte från nazisternas rasism som innefattade antisemitism.Användadet av dessa ord måste ses från den tidens tankesätt, inte från erfarenheten av förintelsen.Då visste man inte att rastanken skulle leda till sådana fruktansvärda handlingar men det var illa att man steriliserade många tusen kvinnor och dessa fortsatte efter 1945.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-04-16 23:02:00
|
|
Torbjörn |
25 Jag känner till det, men i ditt inlägg ovan om det genetiska urvalet som förutsättning för de asiatiska tigerekonomierna resonerar du som en rasbiolog.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-04-17 13:24:00
|
|
Yngve K |
I Sverige fanns ett statligt institut för rasbiologi i Uppsala från 1922, lett av professor Herman Lundborg. Dess anslag minskades i takt med den ökade politiseringen av rastankarna i Tyskland.Huruvida detta institut hade något ansvar till beslutet att sterilisisera förståndshandikappade vet jag inte.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-04-17 20:22:00
|
|
Torbjörn |
Jag vet inte om du känner till det Yngve Karlsson, men rashygien och rasbiologi anses numera inte stå på vetenskaplig grund och anses vara oetiska företeelser. Att använda sådana resonemang som du gör om de asiatiska tigerekonomierna hör till en annan tidsålder eller till politiska extremistgrupperingar.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-04-17 20:29:00
|
|
Janne B |
28 Torbjörn. Vår vän Yngve är över 70 år och han sätt att resonera var självklarheter under hela hans studie och ungdomstid. Detta går inte helt att frigöra sig från, jag vet som är 68 år. jag får verkligen anstränga mig för att hitta de rätta orden i en ny tid. I synnerhet när jag talar med min dotter E som jobbat i åratal i utvecklingsländer. Om det nu var rätt ord.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-04-17 20:31:00
|
|
Janne B |
Så Torbjörn, ge oss äldre lite extra mariginal vad det gäller språkbruket. Ynge har skrivit massor här som visar att han är en stor humanist.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-04-17 22:42:00
|
|
Yngve K |
Jag är medveten att mitt ordval gör att man kan tro att jag lutar åt högerextremism.Jag kommer dock alltid att vara en vänsterman och stå på de svagares sida.Jag tror också på Darwins utvecklingslära som förklarar mycket av det som är omöjligt att förstå annars.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-04-18 01:21:00
|
|
Hugo O |
Yngve, extrem vänster och extrem höger står på många sätt nära varandra. Nazismen och och Marxismen utgick också delvis från samma filosofiska grund Hegel och hans idéer om "folkviljan". Kollektivet sätts framför individen och det är helt oproblematiskt att låta några några hundra eller några miljoner dö så länge det sker för "folkets" bästa.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-04-18 01:31:00
|
|
Hugo O |
Du menar säkert uppriktigt att du står på de svagas sida... men den så kallade kommunism som du verkar vurma lite för stalineran och sovjetkommunismen var inget annat än ett svepskäl för en liten elit att hålla sig kvar vid makten... precis som den fortfarande är i Kina och Nordkorea.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-04-18 14:41:00
|
|
Yngve K |
Jag tror att socialdarwinismen i stort sett är riktig. I Afrika levde man i tusentals år på jägar och samlarstadiet och har de gener som det samhället skapade.I Europa och Asien har man varit jordbrukare i tusentals år och genom genurval fått fram människor lämpade för ett jordbrukarsamhälle.Jag tror att sådana frågor bör diskuteras öppet i stället för att överlämnas till rasisterna
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-04-18 21:26:00
|
|
Hugo O |
Ur genetisk synvinkel är tusentals år ingenting; vi är precis lika mycket jagare o samlare som vilket bantufolk som helst. De dominerande folken i Afrika har dessutom levt på jordbruk ett bra tag hur länge vet jag inte men det spelar alltså ingen roll.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-04-18 21:33:00
|
|
Hugo O |
Sen har SOCIALdarwinismen ingenting med genetik att göra och inte så med Darwin, eller med vetenskap heller att göra. Rent logiskt är det självklart att det är de starka och mest stridbara kulturerna som överlever men det var knappast genetik som gjorde att romarna kunde dominera i 600 år, och knappast genetik som gjorde att syditalienarna samma gener som romarna ansågs svaga och indolenta på 1700-talet.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-04-18 21:39:00
|
|
Hugo O |
Socialdarwinismen förutsätter att det önskvärt att "folket" eller "nationen" ska göras så starkt som möjligt för att överleva, och att det ska ske genom att gynna de "livsdugliga" och bekämpa de mindre värda, framför allt hindra de från att föröka sig. Socialdarwinismen står absolut inte på de svagas sida; tvärtom var det socialdarwinistiska idér som låg bakom exempelvis tvångssteriliseringarna i Sverige långt in på 60-talet.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2007-04-18 21:45:00
|
|
Hugo O |
Jag läste nyligen en artikel om den svenska barnläkarkårens inställning till utvecklingsstörda barn under 1900-talet. En bra bit in på 50-talet var det självklart att dessa barn skulle tas från sina familjer för att inte mödrarna skulle slösa bort sina modersinstinkter på barn som ändå aldrig skulle bidra med något.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2007-04-18 22:02:00
|
|
Yngve K |
Du kanske har rätt i att vi har kvar jägar- och samlarstadiets gener men hur förklarar man då afrikanernas svårigheter att utveckla sina ekonomier. Först beskylde man kolonialmakterna för att ha utarmat kolonierna men utan dem hade de afrikanska länderna varit ännu mindre utvecklade. De afrikaner som kom till Amerika som slavar har fått det mycket bättre där än om man varit kvar i Afrika.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2007-04-18 22:12:00
|
|
Yngve K |
Jag har kanske dragit ut frågeställningarna för långt men jag vistats i den värld som gjorde det möjligt att starta institut för rasbiologi så jag förstår den tidens tänkande. Det är bra att man har blivit överens om människornas lika värde oberoende av ras, religion och sexuell läggning.
|
| |