Eugenikens uppgång och fall

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-04-15 14:12:00
Yngve K
Sydkorea och de afrikanska länderna hade 1960 samma levnadsstandard.Varför har Sydkorea utvecklats men inte Afrika? I Korea har det i århundraden funnits en driftig jordbrukarklass medan det i Afrika har utvecklats en krigarklass.Kvinnorna har skött jordbruket. Det är det genetiska urvalet som bestämt utvecklingen. Det är min nuvarande ståndpunkt.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-15 15:15:00
Hugo O
Varför är det då så stor skillnad mellan nord och sydkorea?
Inlägg #3: Postat: 2007-04-15 16:01:00
Yngve K
Det är ingen skillnad mellan nord- och sydkoreaner eller kineser för den delen. De har samma sociala bakgrund sedan 2-3000 år av utveckling. Nordkoreas nuvarande problem beror på det misslyckade självförsörjningspolitiken.Det genetiska urvalet i Östasien har skapat förutsättningarna för tigerekonomierna.Det kommer nog att visa sig att Indien också kommer att lyckas tack vare det genetiska urvalet.Om man kopplas samman genetiken med ekonomisk utveckling kan lättare förstå vad som händer.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-15 16:36:00
Janne B
Yngve/ Om man anser att judarna är en slags lägre ras så är man rasist mm men om jag anser att judarna p g a sin ras är extra högt begåvade, vad är jag då? Om svar anhålles!
Inlägg #5: Postat: 2007-04-15 16:41:00
Janne B
Jag anser att judarnas framgång i mycket bertor på att de i 4000 år samlats kring ett Gudsbegrepp. Sammanfattat i Budorden med onödigt många tillägg.Medan alla omgivande folk haft flera gudar och bytt gudar så har har judarna envist haft sin ende Jahvé.Det har alltid funnit en livlig diskussion de lärde emellan. Jesus drog in i detta flera ggr. Man kan säga att det varit rätt högt i Tak i Templet. Så judar har sällan slagit ihjäl varandra!
Inlägg #6: Postat: 2007-04-15 18:52:00
Leif-Arne
5 Man skulle även kunna tala om ett begrepp som starkt socialt kapital. Dvs att där finns en stark tillit i gruppen, ett imperativ att hjälpas åt och ta vara på varandra. Till viss del kan ett sådant starkt socialt kapital vara en konsekvens av starkt yttre tryck. Även en förklaring till varför vissa etniska grupper till synes utan synliga resurser, ändå startar företag.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-15 18:53:00
Yngve K
Judarna har tvingats att vara bättre än den omgivande befolkningen. De som inte höll måttet assimilerades med omgivningen. Religionen var det sammanhållande elementet som bevarade den judiska identiteten. Frågan är om muslimerna i Europa kan kopiera judarna när det gäller att skapa en speciell identitet.
Inlägg #8: Postat: 2007-04-15 18:54:00
Leif-Arne
Trots alla insatser för nyföretagande, strukturfoner, ALMI etc är ändå den i särklass viktigaste finansieringskällan till nya företag de tre "F" n. Fools, family and friends.
Inlägg #9: Postat: 2007-04-15 18:58:00
Leif-Arne
Där går även att analysera områden i Sverige för att uppskatta hur starkt det sociala kapitalet är. Oftast ned på socken nivå. Områden kända för starkt socialt kapital är ofta framgångsrika, Trångsviken, Orust, Gislaved etc.
Inlägg #10: Postat: 2007-04-15 19:01:00
Leif-Arne
Till de yttre förutsättningarna hör att äganderätten är säkrad, annars uteblir i stort sett enskilda investeringar, ett fungerande rättsamhälle, avtal skall hållas och fakturor betalas.
Inlägg #11: Postat: 2007-04-15 19:18:00
Leif-Arne
"Land skall med lag byggas" Gammalt vist citat.
Inlägg #12: Postat: 2007-04-15 20:43:00
Janne B
Tack båda herrarna ovan för viktiga synpunkter, jag bara instämmer.Av någon anledning blev judarna tidigt ett slags Bokens Folk, som innebar att de kunde överföra kunskaper mellan generationerna. Detta har romerna missat nästan fullständigt. Orsaken har jag aldrig förstått.
Inlägg #13: Postat: 2007-04-15 20:47:00
Janne B
Mina föräldrar ansåg att det gick en "väckelsegräns" mellan skaraborg och Älvsborg. I det skog o sjörika Älvsborg slog väckelsen igenom ordentligt 1850-1920. Förfallna jordbruk väcktes till liv, massor av småföretag uppstod./ Men ute på Slätten I Skaraborg lät man sig inte beröras av fromheten.Denna skíllnad ser man tydligt än i dag.Men det finns några frikyrkoorter även i Skaraborg småföretagsamhet.
Inlägg #14: Postat: 2007-04-15 20:50:00
Janne B
10 Minns NI den gamla serien Onedinlinjen. Där beskrivs det nya kapitalitsiska systemet rätt bra. Det gick plötsligt att bilda bolag samla pengar från många håll och skapa ett Rederi.Lagfarter fanns, växlar fanns och andra bankpapper. Hög risk hög ränta./ SEdan gick alla i väg och rösta vänster i Umeå.
Inlägg #15: Postat: 2007-04-15 20:54:00
Leif-Arne
13 I Gislaved, Gnosjö mo. så brukar man prata om Missjonskyrkan som ett slags söndagsrotrary. Men där finns även andra slags sammanslutningar som kan fylla denna samlande funktion, i Lombardiet avges ofta de många körerna. Gemensamma nämnare brukar vara socialt hetrogena grupper med interaktion på jämställd bas.
Inlägg #16: Postat: 2007-04-15 20:56:00
Janne B
Leif-Arne/ Tjörn drabbades tidigt av frikyrklig väckelse genom predikanter från Göteborg och Marstrand.Det fanns säkert 20 frikyrkor ett tag, flera är kvar./ Men väckelsen nådde inte Orust på detta sätt.Där har alltid funnits ytterst få frikyrkor, om nu någon./ PÅ Tjörn blommade småförtag medan Orust på senare tid blivit platsen för storföretag. Kort uttryckt.
Inlägg #17: Postat: 2007-04-15 20:58:00
Leif-Arne
13 Där berättas att de gudfruktiga Jönköpingsborna gärna samlade pengar för att sända missionärer till avlägsna platser. Någon fick iden även sända missionär till Växjö emedan där syntes finnas behov därav. Sagt och gjort. Efetr 3 månader återvände den tappre missionären med oförättat ärende och bad om något lättare uppdrag, Tibuktu, Inre Mongoliet eller så.
Inlägg #18: Postat: 2007-04-15 20:59:00
Janne B
Citat/ Gemensamma nämnare brukar vara socialt hetrogena grupper med interaktion på jämställd bas.
// Tack för denna helt perfekta formulering. NU TV dax
Inlägg #19: Postat: 2007-04-15 21:00:00
Leif-Arne
16 Jag kanske blandade ihop dem. Förmodligen en felkoppling i min biodator.
Inlägg #20: Postat: 2007-04-15 21:38:00
Janne B
Å den som brukar fungera så himla bra...Brorsan har bekymmer med sin elektroniska dator i kväll. Ingen måtta på eländet...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...