|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-11 11:58:00
|
|
Sunny |
Jag brukar inte ge 5:or för det verkar så överdrivet "det bästa jag någonsin läst" men det här budskapet är så brinnande angeläget att någonting annat inte duger! Vi som var vår tids "Louisar" hade nog hoppats att det som gick att komma undan med då inte kunde hända i dag men ......
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-11 12:13:00
|
|
Inger-Sofia |
Ibland är det brottom..att plocka barn..ibland blundar dom hårt och griper inte in..inför uppenbar missär...Dubbelt sviken..att ropa,skrika ,när ingen ser,hör tär och tär på en människas själ DET att ingen bryr sig-som om hon vore osynlig-inte fanns till..Tur att ni J.G och du tar upp det..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-11 14:29:00
|
|
steno |
Kanske hade manalltför billiga socialsekreterare som inte hade varken utbildning eller lämplighet för uppgiften. Eller alltför få. "Kommunala självstyrelse# i sin prydno
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-11 14:33:00
|
|
robbe74 |
Det är såhär det sur ut sociala skiter i folk. Dom sitter där får sin lön och inget mer med det. Igår när jag såg detta med Lousie mailade jag dom fega kräken med väl valda ord. Fick jag svar? Nej men iofs sitter dom väl på presskonferans nu. Det enda raka är avgå! Avgå det är allt som återstår.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-11 15:08:00
|
|
angus |
Mycket viktig artikel, även jag blev så arg att jag skrev, skönt att folk reagerar, hoppas nu att någon agerar i Vetlanda
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-11 16:09:00
|
|
Elina |
Jag måste ha jobbat i en drömbyrå. Fick vi en barnavårdsanmälan gjorde vi hembesök och startade utredning samma dag. Men som kurator senare träffade jag liknande fall, fast nu var dessa barn vuxna. Ingen ville dock ta upp det igen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-11 22:50:00
|
|
Leif-Arne |
Det som hänt är helt oförsvarligt, finns det någon ordning så måste "huvuden rulla". Men är det inte någonstans en tragisk paralell till Josefssons reportage om grabben i O:hamn som blev tvångsomhändertagen. Då blev det folkstorm för att soc hade gjort ett ingripande, nu för att de inte gjort ett.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-12 09:02:00
|
|
HonkyTonkMan |
Är det någon som kommer ihåg Josefssons förra reportage om socialtjänsten och omhändertagande av barn? Den gången fick socialen i Oskarshamn fan för att de omhändertagit ett förstånshandikappat pars barn. JJ rev upp himmel och jord om myndighetsmissbruk och föräldrars påstådda brist på rättigheter. Det programmet hade just sänts när anmälningarna om Louises hemförhållanden började komma in till socialtjänsten i Vetlanda. Som jag ser det är Janne Josefsson den huvudskyldige här.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-12 12:02:00
|
|
Elina |
Sektionschefen i har precis avgått pga ärendet och sin felbedömning.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-13 01:30:00
|
|
Karin Holmberg |
Visst visar det här reportaget socialtjänstemäns inkompetens, samtidigt så har man varningsflagg uppe, att det "är en aningen tillspetsat" på Josefssons vis.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-04-13 09:25:00
|
|
Janne B |
Länk: svt.se Här visar SVT hur hela uppdraget planerats och genomförts. Väldigt tydliga uppgifter. Brev frå Louise inns där också. Nu går hon i skola.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-04-14 11:12:00
|
|
Inger-Sofia |
Det är sååå..sen sitter beslutsfattarna,som i/över allt annat i tryggt förvar,i sina låsta,tillbommade kontor med pesiennerna nerdragna.En telefonröst som säger..var vänlig återkom,vederbörande sitter i samanträde,eller- det är lååång kö,var vänlig väntaAllt för att slippa konfronteras,se,bli påminda om verkligheten,som deras beslut innefattas av,som andra skall utföra handa,ta smällarna,stå för.Nej ut med beslutsfattarna till verkligheten.såå kanske.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-04-14 14:32:00
|
|
Inger-Sofia |
leif-arne..Jag skriver inte för att det skall vara/låta vackert..utan använder bildspråk,för att slippa använda så många ord för att beskriva samma sak. så alla förstår vad jag menar..jag tycker att det är ett konkret sätt att beskriva en situation på..men jag skall tänka på det..men nu skall jag ut i solen..tack för *faiten*:
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-04-19 12:55:00
|
|
Joakim Steneberg |
Här är ett delvis liknande fall. Ja, fast tvärtom..Och då är det visst skillnad, här demonstreras för STÖD Roks Enligt anmälan Maria Abramhsson i dagens SVD så var risken stor för självmord hos pojkarna som rövades bort från pappan i flera år trots domstolsbeslut om vårdnad.
Länk: svd.se
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-04-24 20:55:00
|
|
Karin Holmberg |
F r u s t r e r a n d e diskussion i Uppdrag granskning. De kan ju inte få någon ting ut av ledningen p g a sekretesslagstiftningen.
Gör de fel, då de inte uttalar sig, om ärendet? Eller kan de uttala sig?
Kanske ett uppföljande program och sekretesslagstiftningen skulle behövas?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-04-24 21:12:00
|
|
Karin Holmberg |
Det är dock k u l t u r e n som råder inom socialen och myndigheter det är FEL på. Det går inte att gå på ett par enskilda tjänstemän i Vetlanda för att råda bot på det.
Det är ett stort problem att myndigheter är så rädda för att göra egna bedömningar. Alla är Extrema paragrafryttare...
|
| |