Inlägg #1: Postat: 2007-04-04 16:05:00
|
Leif-Arne |
Är du inte en smula kluven Ramona, du skriver först att du inte tror på klimatpåverkan, för att sedan själv ge ett antal exempel därpå.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-04 16:07:00
|
simsam |
Hej Ramona!
Glad att du skrev om detta.
Det var ämnet som jag ville skriva om nästa gång, nu är det försent för mig.
Du skrev mycket bra, tycker jag.
Det tröstar mig
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-04 16:24:00
|
Joakim Steneberg |
Du är ju rätt flitig med artiklar. Kan du inte sålla bort en del och använda den tiden till att:
1 Tänka/resonera lite mindre ytligt?
2 Kolla lite fakta om vad som hänt med utsläpp contra klimatet?
3 Sluta göra en motsättning mellan framsteg och miljöhänsyn?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-04 16:31:00
|
Janne B |
Synd att du tydligen inte har tillgång till TV3. Då hade du två dagar i rad kunnat se al Gore på ett enorm pedagogiskt sätt förklara dessa svåra saker för Operahs publik.han har valt ut de viktigaste bitarna i sitt filmmaterial. 99 av jordens 100 glaciärer smälter snabbt. Många som fanns för 50 år sedan och som legat där i 10 000 år, är redan borta.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-04 17:08:00
|
Anna Li |
Pinsamt uppenbart att du saknar kunskap inom området!!
Om du är intresserad av att öka kunskaperna kan jag förklara att det inte handlar om "stampade jordgolv" och att man ändå ska dö. Men det orkar jag bara om du verkligen vill veta och det tvivlar jag på.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-04 17:48:00
|
Franklin |
Det finns tyvärr väldigt mycket tveksamt när det gäller vår miljöpåverkan och framförallt växthuseffekten. Förra vintern var ju exempelvis extrem i stora delar av vårt land. Här i blekinge låg decimeterdjup snö ända fram till april. Något som är mycket ovanligt. Våren året innan dess var extremt kall och beräknades vara 3-4 veckor för sen. Sedan kom denna vinter som har varit ovanligt mild och plötsligt ylar alla om växthuseffekten.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-04 20:50:00
|
Elvy |
För den som inte redan vet det, och som är intresserad, kan jag berätta, att första avsinttet av programserien planeten, sänds nu i kunskapskanalen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-05 00:16:00
|
Karin Holmberg |
Och så kommer förnekelsen NU! :-o
INSE att klimatförändringarna är HÄR NU! Och läget är AKUT!!
Att det "blir så mycket" så det "ter sig" som skräckpropaganda beror på att ingen har lyssnat på klimatforskarna då de talat om hur alarmerande växthuseffekten är.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-05 07:01:00
|
Per W |
Vi behöver en debatt om detta. När alla springer åt samma håll och när det är "förbjudet" ifrågasätta "sanningen" och katastrofscenarier, då ringer mina varningsklockor. Det är stor risk att vi satsar enorma resurser på fel åtgärder.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-05 13:20:00
|
Patrick G |
För 100 år sedan fanns det flera som Ramona, som inte trodde på mer än vad deras egna ögon och begränsad intellekt kunde uppfatta. Som trodde på att v etenskap var svartmagi och svindel som folk ville bara tjäna pengar på.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-04-05 16:54:00
|
Joakim Steneberg |
En annan sak jag definitvt inte begriper, är att det skulle råda "skräckpropaganda om miljön". Jämfört med vadå? Är det något som andas skräck så är det väl sådana här artiklar med "jordgolvsnoja"! Eller vissas kommentarer här!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-04-05 19:51:00
|
susanna s |
Jag både stöder miljörrörelsen och tycker att den går överstyr. Växthus effekten anser jag vara en myt. Klimatförändringar har alltid förekommit och de kan vi inte påverka men människan tror att vi ska kunna påverka allt därför har vi uppfunnit koldioxid hotet. Tidigare dansade man rituella danser och bad till gudarna när naturen löpte amok nu tror vi att vi kan påverka genom att cykla till affären i stället för att ta bile
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-04-08 16:07:00
|
myrboa |
BOKTIPS: "OVÄDER..Nyheter från en allt varmare värld" av Mark Lynas
Minns ni Rachel Carsons "Tyst vår"?
Anna-lena
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-04-08 18:13:00
|
JEM |
Kan någon av "klimatexperterna" här då svara på frågan Ramona indirekt ställer; Vad orsakade istiden och de stormar och översvämningar på den tid det varken fanns bilar eller kolkraft etc?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-04-10 14:27:00
|
robbe74 |
Så isarna smälter inte mer än vanligt? Det blir inte varmare klimat? Det är vi människor som gör det. Vi blir vår egen död!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-10-23 14:42:00
|
parantes |
1. så IPCCFN och jordens främsta forskarlag, oavsett nationalitet och i stor utsträckning oavsett specialitet metrologer, oceanologer, kvartärfysiker osv varav flera dessutom är statligt finansierade, däribland centrum för hållbar utveckling på LIU där jag själv håller till, har fel? varför har de fel?
2. det finns en stor ofta ouppmärksammad skillnad mellan en miljömärkning och en klimatvänligprodukt, tyvärr skor sig måna varumärken däribland KRAV på allmänhetens okunnighet. KRAV eller tex svanen-märkningen har inget med klimatet att göra. sorry kiddos.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-10-23 20:48:00
|
Jocke S |
16 Det finns förstås fortfarande en skillnad mellan klimathänsyn och Krav- och Svanenmärkning. Eftersom utvecklingen på området gått rätt snabbt. Det innebär ju inte att dessa märkiningar "skor sig på allmänhetens okunnighet". Och det kommer med säkerhet andra märkningar som tar fasta på detta med klimatpåverkan. Jag har redan frågat på systemet..."Hållbar utveckling" är naturligtvis mycket viktigt! På det området råder närmast analfabetism på sina håll!
|
|