Emotionella ämnen

Den här tråden diskuterar artikeln Emotionella ämnen.
Inlägg #1: Postat: 2007-04-03 17:13:00
Inger-Sofia
Upp-lysande artikel.Håller med.
Många vet hur vi tränar och sköter vår yttre kropp,vet vår historia,matte osv.men det råder stor brist på kunskaper/ information om vår *inre* träning,det mest elementära undanhåller vi våra barn och ungdomar.TID -EKONOMI -Vem har kompetensen.säger många. Det finns många med livskompetens.Om vi vågar se utanför dessa våra snäva ramarHAR vi tid och råd att INTE ge livskunskap.Vad kostar det ett samhälle med känslomässigt obildade människor????
Inlägg #2: Postat: 2007-04-03 18:56:00
Karin Holmberg
Emotionella ämnen:
Svåra att diskutera för oss vuxna också!
Inlägg #3: Postat: 2007-04-03 19:10:00
Inger-Sofia
Ja,det beror kanske just på det,att vi är ovana vid, att tala om dom naturligt..det har aldrig haft någon prioritet,det går inte att mäta bedöma..då låter vi hellre bli att röra vid det,men ut kommer dom i alla fall,alla våra känslor, på det ena eller andra viset,ibland genom att gå via andra.mobba,bråka/slåss,tiga,mannipulera,ljuga.osv..osv...
Inlägg #4: Postat: 2007-04-04 01:40:00
Viveca
...Viktigt med emotionella beröringspunkter.Bra tanke.Det som är viktigast är att en människa får så mkt grundtrygghet så att hon kan förstå varför och även förstå att inte alltid prioritera varför och kanske inte i ett exv rattfyllos perspektiv.Lärarna speglar en del ut av samhället,dem har väl inte tid att reflektera över sin medvetenhet o sig själva.Och beroenden som alkohol,knark och dylikt är bara beroenden som man endast bör veta hur man inte blir beroende ut av.Inga beroenden är bra.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-04 12:29:00
Karin Holmberg
Det är nog så, att vi vuxna har så stora problem med alla dessa ämnen: Missbruk, känslor, relationer iallafall, så det är inte så lätt att diskutera det med barnen.
Jag tycker Insidan i DN är duktig på att ta upp alla komplexa ämnen som finns i samhället.
Kanske något för skolpersonalen att ansluta till??
Inlägg #6: Postat: 2007-04-04 18:02:00
lovelin
När jag gick på mellanstadiet hade vi ett ämne/kurs som heter Lions Quest. Det är utformat av Lions och tar upp flera av de ämnen som du efterlyser. Man arbetar också mycket med gruppdynamik och att alla ska lära sig att fungera i en grupp, visa hänsyn men också våga ta plats. Vad jag minns var det givande och gjorde att min ganska stökiga klass fungerade bättre.
Laddar...