Inlägg #21: Postat: 2007-03-27 15:57:00
|
CMO |
"... by a majority of two to one, Iraqis prefer the current leadership to Saddam Hussein’s regime, regardless of the security crisis and a lack of public services."
Länk: timesonline.co.uk
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-03-28 09:02:00
|
Patrick G |
20/"kölvattnet"; intressant begrepp för konsekvenserna av en invasion som motiverades med falska uppgifter. Din övriga formulering saknar minsta referens till aggressorn, dvs. Bush, Blair och "the coalition of the no longer willing".
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-03-28 09:04:00
|
Patrick G |
Opinionsundersökningen väcker också misstankar eftersom en stor majoritet i Irak länge har önskat USA ut ur landet. Men tack för länken. Läs gärna första kommentaren till texten på samma sida; "Suffice to say that the ORB survey results are at least highly questionable on numerous grounds."
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-03-28 09:08:00
|
Patrick G |
forts. These include the apparent political bias of the polling organization judging from its website; the lack of detailed information about its sampling methodology; the absurdly large sample size, suggesting a lack of understanding that it is sampling selection not sample size that determines accuracy; the reliance on unnamed "partners" in Iraq to conduct the interviews; and the fact that ORB financed the survey independently, suggesting a lack of accountability to a client.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-03-28 09:09:00
|
Patrick G |
Läs också en intressant jämförelse mellan denna undersökning och en annan, som inte presenterades fullt så optimistiskt: Länk: factcheck.org
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-03-28 09:13:00
|
Patrick G |
Själv är jag ingen expert men jag undrar om regionala skillnader. Som Nilsson påpekar har Irak snarare varit en politisk konstruktion en någon förenad nation. givetvis känner den förtryckta majoriteten mer hopp nu landet splittrats enligt etniska gränser. Mest optimistiska är kurderna förstås och shiiterna i södern - där det mesta olja finns.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-03-28 09:17:00
|
Patrick G |
"Security crisis" är också en intressant formulering med tanke på den totala kaoset som råder i Irak. Läs gärna senaste skildringen av den enda journalist som mig vetterligen fortfarande reser genom landet utan militärt skydd, Patrick Cockburn; Länk: counterpunch.org
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-03-28 09:24:00
|
Patrick G |
I avslutning minns jag svagt en kritik angående tendensen att selektivt välja ens källor, och risken om att ens världsbild förvrängs. Personligen litar jag mer på en journalist som länge levt bland irakierna och rapporterat därifrån trots uppenbara faror, än "unnamed partners" i Irak som anlitats av ORB.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-03-28 14:41:00
|
CMO |
24/ Det var första gången jag sett någon kritisera en undersökning pga för stort urval. Grasping at straws maybe..... ? 25/ Jämförelsen visar att båda undersökningarna säger samma sak betydligt fler Irakier föredrar dagens Irak framför Saddams, trots det sekteristiska våldet.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-03-29 11:38:00
|
Patrick G |
Intressant hur du sammanfattar jämförelsen mellan de olika opinionsundersökningarna, utan att nämna huvudslutsatsen om att ORB mixtrar med resultaten. Poängen är inte att förneka att en stor andel irakier är mer hoppfulla utan Saddam än med honom, utan hur man använder denna i sammanhanget godtyckliga uppgiften.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-03-29 11:42:00
|
Patrick G |
Det finns en rad andra frågor som inte alls visar samma grad av tillfredställelse. ORBS resultat visar t.ex. en mycket mindre andel som bedömer konflikterna som ett innbördeskrig. Hur kommer det sig?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-03-29 11:46:00
|
Patrick G |
Men eftersom det offentliga motivet till invasionen aldrig sas vara "regime change", utan att hitta massförstörelsevapen, verkar konstigt överhuvudtaget att frågan numera gäller Saddams vara eller icke-vara. Ytterst få människor saknar en brutal diktatör.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-03-29 11:49:00
|
Patrick G |
Avslutningsvis uppmärksammades ORBS undersökning mest efter att Vita husets presstalesman f.d. FoxNews Tony Snow använde det som kontrast till en återkommande opinionundersökning om irakier som hette "Ebbing Hope in a Landscape of Loss."
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-03-29 11:51:00
|
Patrick G |
Sådana desperata försök av Snow och dig att använder uppgiften för att förneka/förminska irakiernas eländen är mycket osmaklig Grasping at straws?. Här i Sverige har över 1000 irakier anlänt endast till Södertälje och har vittnat om helvetet i hemlandet på radio.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-03-29 16:27:00
|
CMO |
30/ Jag vet inte vad Tony Snow har med saken att göra. Jag uppmärksammade ORB undersökningen pga att jag följer Johan Norbergs blogg Länk: johannorberg.net
Ingen förnekar att situationen i Iraq är bedrövlig. Poängen var att den var ännu bedrövligare under Saddam.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-03-29 16:30:00
|
CMO |
Fundera på rubriken du citerar "Ebbing hope..." Vad tror du det "hoppet" härstammar från, om inte just regimskiftet? Under Hussein-dynastin fanns inget hopp. Hoppet återvänder när säkerhetssituationen förbättras.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-03-30 09:09:00
|
Patrick G |
35/ Johan Norberg ekar bara republikanska "talking points", i det här fallet Tony Snows redan uttalade jämförelsen mellan de ovannämnda undersökningar. Hade du läst mer än första stycket i artikeln hade du förstått min poäng.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-03-30 09:14:00
|
Patrick G |
Enligt flera mycket uppmärksammade studier beräknas c:a en halvmiljon irakier har dött pga kriget de senaste 4 åren enligt FN dog 5000 irakier bara under nov.-dec.. Bara det är mycket värre än ens antalet barn som dog under sanktionstiden som också Clinton tveklöst fortsatte tillämpa.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-03-30 09:18:00
|
Patrick G |
Dessvärre har över 3000 av mina landsmän också dött. Din poäng att det var ännu bedrövligare under Saddam är cynisk. Hopp är onekeligen ett positiv tecken, men bör betrktas i ett sammanhang. Det råder nämligen total desperation i Irak.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2007-03-30 09:20:00
|
Patrick G |
USA håller på färdigställa permanenta militära baser och en lag som nyligen stiftats i den irakiska parliamentet ger utländska oljebolag historiskt stora vinstmarginaler vid urvinning av landets enda naturtillgång. Hur stärker sånt irakiernas hopp för framtiden?
|
|