Vi behöver en platt skatt!

Den här tråden diskuterar artikeln Vi behöver en platt skatt!.
Inlägg #1: Postat: 2007-03-22 10:50:00
Uno Hansson
Platt skatt vore naturligtvis ett litet steg i rätt riktning, för att sanera i snårskogen av de valda rikspolitiernas klåfingriga system att baxa en sak i taget än hit och än dit för att låtsas att man vill omfördela välfärd. Men det bästa vore samtidigt långsiktiga strategier för att målmedvetet sänka skatterna mer och mer.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-22 11:27:00
grim
Håller med till fullo angående platt skatt... och detta utan att vara liberal.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-22 11:31:00
Janne B
Plats för skratt?? Utfattiga jag och miljonären ska betala samma procent skatt? Sedan han gjort alla sina avdrag!
Inlägg #4: Postat: 2007-03-22 15:00:00
CMO
Den svenska skatten är väl rätt platt redan. Det är det höga skattetrycket som är problemet. Men att avskaffa den statliga inkomstskatten helt och hållet borde inte vore inte så svårt den står bara för 5 av statens intäkter. Kommunalskatten och kapitalinkomstskatten är ju redan "platta".
Inlägg #5: Postat: 2007-03-22 20:38:00
Urban
Vi får trösta oss med att de som drabbas hårdast av de omoraliska progressiva skatterna har sett till att dra sig undan i form av registreringar utomlands av sina företag osv. De gör helt rätt och de har mitt fulla stöd. Precis som du skriver: Varför ska de betala mer än alla andra för samma välfärdstjänster. Det är helt åt helvete.
Inlägg #6: Postat: 2007-03-24 16:22:00
YP
En bra artikel Erik. Själv är jag stor förespråkare av "platt skatt" och hoppas innerligt på att en borgerlig regering inom de närmsta deccenierna, styr sverige mot en sådant skattesystem. Det lustiga är att även vissa marxister i utlandet förespråkar detta mest rättvisa skattesystem.
Inlägg #7: Postat: 2007-03-25 11:24:00
Anna Drangel
Det enda jag vet är att Estland är ett fattigt folk. Deras köpkraft är lägre än invånarna i Nackas... Det som gör att företagen investerar där är givetvis billig arbetskraft, inte för att dom ska ha råd att köpa några varor.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-26 18:17:00
JEM
En vänsterpatrist i vänskapskretsen argumenterade mot plattskatt genom att anse att de är orättvist. Han menade att tex musiker, som har oregelbunden inkomst, inte skulle få göra avdrag om vi införde det skattesystemet. Detta visar bara att han liksom många andra totalt missuppfattat finessen med plattskatt. Man får nämligen behålla de man skulle ha fått tillbaka ett år senare, direkt istället. Inga avdrag men heller inte behöva ligga ute med pengarna. Hur kan detta vara orättvist?
Laddar...