Göran Persson - Mannen som river broar

Den här tråden diskuterar artikeln Göran Persson - Mannen som river broar.
Inlägg #1: Postat: 2007-03-21 23:10:00
Uno Hansson
Tja, men det är väl bara sympatiskt att han är ärlig. Jag tror att han menar vad han säger. Men hans syn på verkligheten verkar vara lite underlig och helt annorlunda mot Erik Åsbrinks. Det verkar som om Göran såg Erik som en anställd och underordnad. Att Erík liksom hade ett avtal om en viss uppsägningstid. Och Erik själv såg sig som en direktör som inte länge hade styrelsens förtroende.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-21 23:16:00
Karin Holmberg
Jag tycker de nedlåtande kommentarerna mot Bildt, var värst.
De visade som sagt en Väldigt l i t e n Göran Persson.
Det där med Gudrun verkar vara det som blir den värsta stormen,
men där Vet man ju faktiskt inte vad som Göran har uppfattat. Han kan ju ha hört fel eller allt möjligt.
Men det där med Bildt. och så försvarar man dessa nedlåtande kommentarer med att GP befunnit sig i en utsatt position!!
Inlägg #3: Postat: 2007-03-21 23:21:00
Karin Holmberg
Det här med statskupper...
"Det är HANS upplevelse!" skulle en psykolog ha sagt. :-D
Inlägg #4: Postat: 2007-03-22 00:08:00
Karin Holmberg
Lite roligt är det, det här med kängorna till höger och vänster.
Det som sas om Gudrun, det stämmer nog.
Men det som sas om Bildt. Det var uselt! :-D
Inlägg #5: Postat: 2007-03-22 01:09:00
Janne B
Oerhört symboliskt är hans påstående att han inte hör ett ljud från yttervärlden, jo några måsar på våren. På grund av säkerhetsfönstren. Därför tar han nästan desperat kontakt med tre fiskare vid Strömmen./ Så säger han något om att han alltid har vakterna omkring sig ändå så är han så ensam. Speciellt då han ska fatta viktiga beslut. Kanske vi trodde att han då var omgiven av sina bästa rådgivare...
Inlägg #6: Postat: 2007-03-22 01:10:00
Henrikk
Jag tycker att spekulationerna borde tonas ner lite. Bejaka att detta är en ny situation och globalt en unik händelse. Sällan har man fått följa en statschef och nu talar vi om en som regerat Sverige oavbrutet i cirka tio år såhär nära in på livet - bakom kulisserna. Forts..
Inlägg #7: Postat: 2007-03-22 06:17:00
Inger-Sofia
G.M JANNE.Jag tycker det är lite tragiskt..Säg den orgasm som är bestående..och inte- då den, som fått den .av att våldföra sig på någon- några andra- den lustan ger nog, endålig eftersmak-I maktens korridorer uttnjyttjar man varandra-andra, för att få sin dos av drogen sin maktorgasm tillferedsställd.en bra funderationsartikel.k.m.v.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-22 08:40:00
Ramona Fransson
Alltid ensam, var Görans uttryck. Där reagerade jag. Om du är ledare i Sverige skulle jag tycka att det var märkligt om man inte studsar och involverar sina medarbetare på sina idéer. För att få feedback och kanske få bättre infallsvinklar än ens egna. I diktaturer är ledaren ensambestämmande. Ja, nog är denna dokumentär bland detmärkligaste SVT visat...
Inlägg #9: Postat: 2007-03-22 09:10:00
steno
Det var modigt av GP att ställa upp, kanske insåg han inte konsekvenserna. Tage hade sina dagböcker. När man skriver måste man ändå tänka en sekund innan. "Stora" män tror att de förblir stoa även dagen efter de har avgått. I själva verket raderas de ut av alla som inte längre har något att vinna på kontakten.
Inlägg #10: Postat: 2007-03-22 12:34:00
Karin Holmberg
Samtidigt så framställs ju Göran Perssons storhet i den här dokumentären.
Kanske är det "ett smartdrag" av Erik Fichtelius, om han är GP:s knähund, att blotta så mycket "som är till GP:s nackdel", för då glömmer man debattera hur okritiskt EF var i sina intervjuer.
Inlägg #11: Postat: 2007-03-24 21:11:00
Elina
Han kanske är bara sig själv nu när den reella maktpositionen är förbi?
Laddar...