Inlägg #1: Postat: 2007-03-17 18:43:00
|
Unto S |
Ibland tänker man om inte Hitler också var liberal? I alla fall lät han kapitalismen blomstra i Nazityskland, med kapitalisternas villkor. Samröre med nazikapitalister och Västeuropas liberalkapitalister var omfattande.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-17 18:44:00
|
Unto S |
På bokrean köpte jag boken ”Aldrig mer! En bok om kommunismens folkmord och brott mot mänskligheten” av DN-journalisten Staffan Skott. Jag har kommit till 20-talet. Jämför jag din artikel och bokens sätt att beskriva dessa historiska händelser så är skillnaden avgrundsdjup. Du skriver innehållsrikt och trovärdigt medan ”antikommunisten” Skott skriver ungefär som Sourzes egna liberaler från Janne B till Lars Nilsson. Liberalernas härskri har alltid varit ”kommunisterna”.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-17 18:48:00
|
Unto S |
Jag ska plöja igenom Skotts bok, hur tråkigt och fördomsfullt han än skriver. Om man vill angripa kommunismen så bör man göra det med fakta, inte med ordet ”kommunism”. Skott t.ex. ”glömde” bort att 14 länder angrep den nya Sovjetstaten. Bara en sådan sak gör boken värdelös. – Tack en gång till Yngve! Jag längtar redan efter din nästa artikel.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-17 20:09:00
|
Yngve K |
Du kan också läsa Paul Johnsons Moderna Tider om Churchills stora insatser på den vita sidan i kriget.Han sade att bolsjevikerna hade förvandlat Ryssland" till en djurisk form av barbari" och levde på blodigt masslaktande och massmördande." Så talade en som ansvarade för masslakten under första världskriget.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-17 20:32:00
|
Inger-Sofia |
God kväll yngve..jag instämmer med det gunnar skrivit,det är lika spännande varje gång att läsa det du skrivit,så mycke jag får lära mig oxså kom,ger svar och nya kunskaper,tack.k.m.v
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-17 21:43:00
|
Yngve K |
God kväll Inger-Sofia...jag tackar för Din kommentar.Mera Moderna Tider:"Till kabinettet sade hanChurchill att Lenin och Trotskij borde infångas och hängas för att rättvisa skall skipas, hur länge det än dröjer och för att de skall få känna på att deras straff blir ett viktigt mål för brittisk politik."Tala om verbalt barbari mot politiska motståndare.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-18 07:48:00
|
Yngve K |
Moderna Tider:"De allierade fortsatte med sin intervention även sedan tyskarna hade lagt ned vapnen därför att Lenin hade undertecknat en separatfred med fienden och Winston Churchill vid denna tid hoppades kunna övertala De nios råd i Paris att formellt förklara krig mot bolsjevikregeringen.I slutet av 1918 stod 180 000 allierade soldater på rysk jord."
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-19 11:45:00
|
grim |
Historiebeskrivningen känns helt korrekt, det var lättläst och sakligt klar 5:a. Det enda man kan beklaga är att de allierade trupperna inte lyckas kväva det röda monstret i sin linda. Mycket lidande kunde ha undvikits om bolsjevikregeringen hade störtats.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-19 11:59:00
|
Janne B |
Grim/ Med vilken juridisk eller annan rätt befann sig utländska trupper i Ryssland/Sovjet. Ingen alls mig veterligt.Sovjet hade inte kraft att hota något annat land. Revolutionen eller snarare statskuppen mot en koalitionsregering, hade genomförts av interna krafter. // Denna sorts frågor är lika aktuella i dag i Irak, Iran osv.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-03-19 12:01:00
|
Janne B |
Jag skulle gärna se att utländska trupper kastade ut Mogawe i morgon. Med med hjälp av vilken internationell rätt?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-03-19 12:07:00
|
grim |
Precis Janne... dom HADE ingen kraft att hota något annat land, men dom fick det. Och det kunde ha undvikits. Prata med flyktingar från t.ex Ungern finns många i sverige kan lova dig att dom gärna hade sett den röda regimen falla.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-03-19 12:15:00
|
grim |
10// Afrikanska unionen borde vara den som ligger närmast och har störst rätt till ett ingripande i zimbabwe.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-03-19 13:27:00
|
simsam |
Det är riktigt dålig, tycker jag!
Man kan inte förenkla historia på det sätt.
Din ”artikel” är bara ett stort citat.
Wells är knappast historiker och expert i detta ämne.
Historia är väldigt svårt att vara objektiv, man måste läsa från olika källor och väga som är trovärdigt, eller inte.
Från sovjetisk synpunkt har du rätt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-03-19 13:28:00
|
simsam |
Ska du visa historia från nazi Tysklands perspektiv, kan du skriva att Polacker anföll dem och började andra värds krig.
Jag anser att engelska källor kan vara ganska neutrala.
Rekommenderar länken:
Länk: en.wikipedia.org
Hoppas att historiker kan komma överens någon gång och skriva gemensamma Europeiska historia.
Tills detta varje sida har sin version av olika konflikter och det du gör är att du visar en sidas version, sovjetisk propaganda.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-03-19 13:38:00
|
Janne B |
Svar 12 / Ja ingrep AU så skulle det nog bli få internationella protester. Men inom AU finns många väldigt odiciplinerade armeér som kan ställa till ett elände dit de kommer. De är ofta dåligt utrustade, uselt betalt osv. Nog kan de klara en erövring men med vilken RÄTT.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-03-19 13:41:00
|
Janne B |
svar 11 / 1956 under ungernsrevolten var jag ca 16 år och lyssnade på radion på min verkstad hela dagarna plus kvällarna. / Jag har träffat många ungrare i Sverige som verkligen hyst ett äkta hat mot all sovjetisk kommunism. /Samtidgt pågick Suez-krisen...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-03-19 13:48:00
|
Unto S |
Simsam, Yngves artikel är inte någon sovjetisk propaganda, det är sanningar som västerländska historiker själva har kommit fram. Det går att läsa i mer ingående historieböcker. Västhistorikerna färgar sina uppfattningar på sitt sätt Sovjethistorikerna på sitt. Gemensamt för båda är de fakta som Yngve skriver i sin artikel. Än så länge censureras mycket av fakta i skolböckerna, men någon gång bör även hela sanningen komma fram. Utan historia lär sig människan väldigt lite.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-03-19 13:50:00
|
Unto S |
Jag citerar Janne B: ”Jag skulle gärna se att utländska trupper kastade ut Mogawe i morgon.” Jag trodde Janne B litade mer på Jesus än på bombliberalerna. Nu har han kvalificerat sig till gruppen högerkristna dom som betygar sin kärlek till Jesus i kyrkorna och samtidigt ropar mer våld i form av militära anfall. Han bör även läsa Zimbabwes historia det senaste hundra åren och komma underfund varför situationen är som den är innan han ropar efter militära aktioner.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-03-19 13:50:00
|
Janne B |
14 / Nej Yngve håller inte på med sovjetisk propaganda utan försöker se på historiska förlopp från andra sidan. Jag har i 50 år matats med Västsidans synpunkter som jag långa stycken delar. Men jag påstår att det är viktigt att någon försöker se på saken även ur ryskt perspektiv. Man är inte Stalin-slickare för det. Dagens ryssar har i stort sett samma syn på historiens förlopp som ryssarna hade 1970./
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-03-19 13:52:00
|
Janne B |
Så som Lenin och Stalin utformade kommunismen blev den en av världshstorien störa eländen. Men det hade kunnat bli ngt helt annat...// Tänk om Västeuropas stater sagt att det var hög tid att avveckla Tsarväldet och inlett ett reformarbete med ryssarna. Vad hade hänt då??
|
|